Päevakorra profiil: Annely Akkermann

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) esimene lugemine

2024-03-12

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt põhiseaduslike institutsioonide eelarvelise sõltumatuse suurendamist, rõhutades vajadust vähendada täitevvõimu mõju nende rahastamisele. Seisukohad on selgelt institutsioonilised ja põhiseaduslikud, keskendudes võimude lahususele ja demokraatliku õigusriigi alustele. Kõneleja esitab kompromisslikku lähenemist, tunnistades nii põhiseaduslike institutsioonide autonoomia vajadust kui ka valitsuse eelarvekoostamise kohustusi.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust eelarveprotsesside, põhiseadusõiguse ja parlamentaarse menetluse valdkonnas. Kasutab täpseid tehnilisi termineid nagu "tegevuspõhine eelarve", "klassikaline eelarve", "kinnisvarainvesteeringute juhtimiskava protsess" ning viitab konkreetsetele seaduse paragrahvidele. Demonstreerib põhjalikku teadmist Riigikogu töökorrast ja eelarveprotseduuridest, tuginedes üle kümneaastasele kogemusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnelemisstiil on ametlik, struktureeritud ja selgitav, keskendudes faktidele ja protseduuridele. Kasutab loogilist argumentatsiooni, esitades järjestikku seadusemuudatuste sisu ja põhjendusi. Stiil on koostööaldis ja konsensuslik, rõhutades kompromisside leidmist ja pikka konsultatsiooniprotsessi. Emotsionaalsed elemendid puuduvad, domineerib tehniline ja õiguslik diskursus.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab intensiivsele tegevusele - mitmetele kohtumistele, kirjalikele konsultatsioonidele, töögrupi ja komisjoni istungitele. Mainib konkreetseid kuupäevi: 24. oktoober (ühine istung), 20. veebruar ja 4. märts (rahanduskomisjoni istungid). Rõhutab pikka menetlusprotsessi ja süstemaatilist lähenemist seadusloomes.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest opositsiooniseisukohta ei avaldu, kuid kõneleja kritiseerib kaudselt praegust süsteemi, kus põhiseaduslikud institutsioonid peavad pidama eelarveläbirääkimisi nendega, keda nad kontrollivad. Mainib probleemina palkade mahajäämust ja autonoomia puudumist, kuid esitab seda konstruktiivse kriitikana, mitte rünnakuna.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab tugevalt koostööd - mainib koostööd põhiseaduslike institutsioonide esindajatega, rahandus- ja põhiseaduskomisjoni ühist istungit ning konsensuslikke otsuseid. Lähenemisviis on selgelt koostööaldis, otsides kompromisse erinevate osapoolte vahel ja järgides parimaid parlamentaarseid tavasid.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Piisavalt andmeid ei ole.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab vastutustundlikku eelarvepoliitikat, rõhutades vajadust jääda riigi võimaluste piiridesse ja säilitada eelarve tasakaal. Mainib vajadust arvestada suvist majandusprognoosi ja avaliku sektori palgauuringut. Näitab mõistmist tegevuspõhise eelarve paindlikkusest ja selle mõjust palkade kujunemisele erinevates sektorites.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub riigieelarve seaduse muutmisele, eesmärgiga tugevdada põhiseaduslike institutsioonide eelarvelisi õigusi. Algatab ja juhib konkreetset seaduseelnõu, mis muudab kolme paragrahvi riigieelarve seaduses. Rõhutab õigeaegset menetlust ja kõigi formaalsuste järgimist vastavalt Riigikogu töökorra seadusele.

3 Analüüsitud kõnesid