Päevakorra profiil: Annely Akkermann

Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

2024-06-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt mootorsõidukimaksu kehtestamist 2025. aastast, põhjendades seda keskkonnaeesmärkide ja maksukoormuse ümberjaotamisega jõukamate suunas. Rõhutab, et Eesti on üks viimaseid Euroopa riike ilma automaksuta ning maksukoormus peab jääma alla 34% SKP-st. Kaitseb maksuküüru kaotamist kui ebaõiglase süsteemi likvideerimist, mis kahjustab keskmise sissetulekuga töötajaid.

40 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib sügavaid teadmisi maksunduses, eriti mootorsõidukimaksu tehnilistes detailides, Euroopa Liidu õiguses ja eelarvepoliitika keerukustes. Kasutab täpseid numbreid (34% SKP, 200 miljonit eurot laekumist), selgitab detailselt registreerimistasu mehhanisme ja viitab Euroopa Komisjoni märkustele ning Riigikohtu lahenditele. Näitab ekspertteadmisi ka parlamendimenetluse protseduurides.

40 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab detailset, tehniliselt täpset stiili, kombineerides faktipõhiseid selgitusi isiklike näidetega (Land Rover Defender Kihnus, miljonärist meediategelane). Säilitab valdavalt rahulikku, selgitavat tooni, kuid muutub aeg-ajalt kaitsvaks kriitika korral. Lähenemine on pigem pedagoogiline, püüdes keerulisi maksuteemasid lihtsalt seletada.

40 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Juhtis aktiivselt rahanduskomisjoni tööd mootorsõidukimaksu eelnõu menetlemisel, korraldades 10 istungit märtsist juunini 2024. Organiseeris laiaulatusliku kaasamisprotsessi, kutsudes 12. märtsil avalikule istungile kõik huvigrupid ja kodanikud, kes olid komisjoni poole pöördunud. Näitab süstemaatilist ja põhjalikku lähenemist seadusloomes.

40 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib opositsioonierakondade (Isamaa, EKRE, Keskerakond) obstruktsioonilist taktikat, esitades 831 muudatusettepanekut ilma konstruktiivse koostööta. Süüdistab neid selles, et nad ei suutnud fraktsioonisiseselt kokku leppida ühtses seisukohas. Rõhutab, et opositsioon ei pakkunud sisulist alternatiivi, vaid püüdis eelnõu menetlust takistada.

40 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab laiaulatuslikku kaasamisprotsessi, kutsudes kõik huvigrupid ja kodanikud komisjoni töösse. Näitab avatust kompromissideks, võttes arvesse Euroopa Komisjoni märkusi ja muutes eelnõu vastavalt. Tunnistab vigu (lasterikaste perede liidu mittekutsumise episood) ja on valmis neid parandama. Püüab leida tasakaalu erinevate huvide vahel.

40 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tunnistab hõreda asustusega piirkondade eriprobleeme, kus ühistransport ei toimi ja autosõltuvus on suurem. Toetab kohalike omavalitsuste tulubaasi tõstmist, et nad saaksid toetada neid perekondi, kellel ühistranspordiga liikumine on võimatu. Kasutab isiklikku näidet Kihnust, kus ta ise kasutab vana autot praktilisuse kaalutlustel.

40 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab maksukoormuse ümberjaotamist varakamate suunas läbi varamaksude (automaks, maamaks) ja maksuküüru kaotamist. Rõhutab, et maksukoormus peab jääma alla 34% SKP-st ning toetused peavad olema personaalsed ja suunatud neile, kes tegelikult abi vajavad. Kaitseb riigi õigust koguda makse riigi toimimiseks ja kaitsekulude katmiseks.

40 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab, et toetused peavad olema personaalsed ja suunatud tegelikult abivajajatele, mitte universaalsed. Toetab puuetega inimeste sõidukite maksuvabastust, kuid on vastu laiaulatuslikele maksusoodustustele lasterikastele peredele, väites et Eesti peretoetused on juba Euroopa Liidu tipus. Rõhutab, et abi peab jõudma neile, kes seda tegelikult vajavad.

40 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub mootorsõidukimaksu seaduse vastuvõtmisele, mille eesmärk on koguda 0,2 miljardit eurot (pool protsenti SKP-st) riigieelarvesse. Rõhutab seaduse keskkonnaeesmärke (CO2-heite vähendamine) ja sotsiaalset õiglust (maksukoormuse nihutamine jõukamate suunas). Toetab ka kohalike omavalitsuste tulubaasi tõstmist läbi tulumaksu jaotamise ja maamaksuseaduse muudatuste.

40 Analüüsitud kõnesid