Päevakorra profiil: Mart Helme

Arupärimine Maarjamaa ühendkooli kohta (nr 710)

2025-03-17

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub hariduspoliitikale, olles tugevalt vastu koolide järkjärgulisele sulgemisele ja lammutamisele, mida peetakse "lõhkumise ja lammutamise tööks." Kõneleja rõhutab valikuvõimaluse ja vabaduse tähtsust hariduses ning kritiseerib teravalt ministri ebakompetentsust rohepöörde ja keskkonnahariduse eristamisel. Seisukohad on tugevalt väärtuspõhised (vabadus) ja tulemuspõhised (ministri ebaõnnestumine).

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadlikkust haridusvõrgu etapilisest sulgemisprotsessist (üheksaklassilisest kuueklassiline jne) ja nõuab selget eristust rohepöörde ja keskkonnahariduse vahel. See eristus on esitatud kui elementaarne teadmine, mille puudumine õigustab ministri tagasiastumist.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on äärmiselt ründav, konfronteeriv ja nõudlik, kasutades sageli süüdistusi demagoogias ja ebakompetentsuses. Toon on vihane ("kurjad olemegi") ning tugineb tugevale emotsionaalsele apellile, kulmineerudes otsese ametist tagasiastumise nõudmisega ministrile. Loogilistele argumentidele eelistatakse vastase sildistamist ("demagoogiline jutt," "plärtsuma").

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist parlamendi arupärimistel, kus esitatakse lühikesi ja teravaid sekkumisi valitsuse tegevuse kritiseerimiseks. Kõik salvestatud kõned toimusid ühel päeval (2025-03-17), mis viitab keskendumisele konkreetsele päevakorrapunktile.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on minister, kelle tegevust kritiseeritakse nii poliitiliselt (koolide sulgemine) kui ka isikliku ebakompetentsuse alusel (rohepöörde ja keskkonnahariduse segiajamine). Rünnakud on väga intensiivsed, nõudes ministri kohest tagasiastumist ja sildistades valitsuse poliitikat kui "lõhkumise ja lammutamise tööd." Kompromiss on välistatud.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on puhtalt vastanduv ja vaenulik. Puuduvad igasugused viited kompromissivalmidusele, erakondadevahelisele koostööle või kolleegide toetamisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Puuduvad viited konkreetsetele piirkondadele, kohalikele projektidele või kogukondadele. Fookus on riiklikel poliitilistel teemadel, nagu haridusstruktuur ja ministri pädevus.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavalt andmeid.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil hariduspoliitika, kus kõneleja seisab tugevalt vastu koolide sulgemisele ja rõhutab valikuvabadust ("valikuvõimalus ja vabadus"). Keskkonnateemasid käsitletakse eeskätt ministri ametialase pädevuse kontekstis, mitte niivõrd poliitika sisu osas.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse tegevuse ja hariduspoliitika (Maarjamaa ühendkool) teraval kritiseerimisel arupärimise raames. Kõneleja on pigem valitsuse poliitika vastane ja vastutuse nõudja, mitte uute seaduste algataja.

4 Analüüsitud kõnesid