Päevakorra profiil: Mart Helme
Maakoolide sulgemine
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on väikeste maakoolide, eriti mõisakoolide sulgemise oht. Kõneleja võtab tugeva, väärtuspõhise positsiooni sulgemise vastu, rõhutades kooli rolli nii kohaliku hariduse ja elu keskusena kui ka kultuuriloolise mälestisena. Seisukoht on ajendatud murest kohaliku elu ja pärandi säilimise pärast.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib spetsiifilisi teadmisi mõisakoolide temaatikast, eristades kooli kui haridusasutuse nõudmisi ja hoonet kui arhitektuuripärlit. Viidatakse isiklikule varasemale seotusele mõisakoolide renoveerimisega, tuues näiteks Norra valitsuse toetuse.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on murelik ja asjalik, viidates teema kiireloomulisusele ("appihüüdu"). Kasutatakse tasakaalustatud retoorikat, mis ühendab kohaliku elu keskuse väärtustamise ajaloolise ja arhitektuurilise pärandi argumentidega. Esitlus on struktureeritud, rõhutades probleemi kaheplaanilisust ja esitades küsimuse dialoogiliselt.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab avalikku sekkumist (küsimuse esitamist) aktuaalsel teemal, viidates hiljutisele avalikule appihüüule. Kõneleja rõhutab oma varasemat seotust mõisakoolide renoveerimisprojektidega, mis viitab pikaajalisele huvile teema vastu.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud poliitikale, mis viib maakoolide sulgemiseni, kuid konkreetset vastast ega valitsusasutust ei kritiseerita nimepidi. Kriitika on suunatud sulgemise tagajärgedele ja ohule, mida see kohalikule elule ja kultuuripärandile kujutab.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Viidatakse varasemale edukale rahvusvahelisele koostööle (Norra valitsusega) mõisakoolide renoveerimisel, mis näitab võimekust leida ressursse väljastpoolt. Praegune suhtlusstiil on dialoogiline, esitades küsimuse ja tunnistades adressaadi võimalikku ettevalmistamatust, mis viitab avatusele arutelule.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt regionaalne ja lokaalne, keskendudes Eesti väikestele maakoolidele ja mõisakoolidele. Rõhutatakse koolide rolli kohaliku elu ja kultuuri keskusena, mis on oluline regionaalpoliitiline aspekt.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Puuduvad otsesed seisukohad maksude, kulutuste või majanduspoliitika kohta. Kaudselt toetatakse avalikku rahastust kultuuripärandi ja haridusasutuste säilitamiseks, viidates varasemale välisabile renoveerimisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus on peamine sotsiaalne teema, rõhutades vajadust säilitada kohalikud haridusasutused. Kooli nähakse laiemalt kui hariduse, kultuuri ja kohaliku elu keskust, mille sulgemine tooks kaasa sotsiaalseid tagajärgi.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud poliitika muutmisele, mis ohustab maakoolide sulgemist, ning kultuuripärandi kaitsele. Kõneleja tegutseb teema algataja ja mure väljendajana, nõudes vastust koolide ja arhitektuuriliste mälestiste saatuse kohta.
1 Analüüsitud kõnesid