Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme

Arupärimine koolireformi kohta (nr 611)

2024-04-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja vastandub tugevalt valitsuse koolireformile, eriti väikekoolide sulgemisele ja kaasava hariduse puudulikule rakendamisele, pidades seda hukatuslikuks plaaniks. Poliitiline positsioon on väärtuspõhine ja jõuline, keskendudes regionaalse tasakaalu säilitamisele ja maaelu elujõu tugevdamisele. Ta rõhutab, et praegused poliitikad on viinud õpetajate läbipõlemiseni ja hariduse kvaliteedi languseni.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridussüsteemi praktilistes kitsaskohtades, eriti õpetajate tegeliku töökoormuse ja kaasava hariduse negatiivsete mõjude osas, tuues välja vajaduse olla korraga aineõpetaja, eripedagoog ja psühholoog. Ta kasutab detailseid argumente, mis puudutavad kooliastmete sulgemist, kõrgkoolide koolitusmahtude ebapiisavust ja regionaalpoliitilisi lahendusi.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on teravalt kriitiline, tungiv ja kohati dramaatiline, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle, mis puudutavad laste ja õpetajate kannatusi ning maaelu hävimist. Kõneleja kasutab kultuuriloolisi tsitaate ja parafraseerib ütlusi ("küll siga pori leiab," "välja tuli nagu alati") ning lõpetab rahvusliku ja demograafilise hoiatusega.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu arupärimiste protsessis, keskendudes järjestikustele haridusteemadele, mis on tõusetunud õpetajate streigi ja koolireformi taustal. Ta on arupärimise algataja ja esitab ministrile viis küsimust, mis näitab parlamentaarse järelevalve kasutamist.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus, Haridus- ja Teadusministeerium ning Reformierakond, kelle tegevust nimetatakse "küüniliseks ja hukatuslikuks plaaniks" väikekoolide sulgemisel. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele survele, millega püütakse kohalikke omavalitsusi meelitada koole sulgema. Vastandutakse ka kaasava hariduse ideoloogiale selle praegusel kujul.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö osas puudub otsene teave, kuid mainitakse irooniliselt Isamaa ja Reformierakonna varasemaid valitsuskogemusi. Kompromissivalmiduse asemel rõhutatakse vajadust oodata uut, rahvuslikke ja Eesti inimeste huve esindavat valitsust, mis viiks läbi tõelise reformi.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades vajadust tagada elu "igal pool Eestis" ning maapiirkondade elujõu tugevdamist. Kõneleja vastustab kodulähedaste väikekoolide sulgemist ja teeb ettepaneku suunata linnalapsed maakoolidesse, et tagada maapiirkondade koolide koormus ja palgad.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad kohalike omavalitsuste rahapuudusele ja valitsuse survele kokku hoida haridussüsteemi arvelt. Kritiseeritakse valitsuse poolt kohalikele omavalitsustele pakutavaid "tühiseid summasid" preemiaks koolide sulgemise eest. Rõhutatakse, et hetkelised eelarveargumendid ei tohiks viia pikaajaliselt kahjulike tagajärgedega otsusteni.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet, õpetajate läbipõlemine ja õpilaste vaimne tervis, mis on halvenenud kaasava hariduse jätkuva rakendamise tõttu. Kõne lõpus seotakse hariduse ja maaelu tulevik tugevalt rahvusliku identiteedi ja demograafiliste muredega, väljendades lootust, et Eesti ei ole "üle ujutatud immigrantide ja võõrrahvaste esindajatega."

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on praeguse koolireformi vastustamine ja arupärimise esitamine, et saada vastuseid reformi tagajärgede kohta. Eesmärk on saavutada tulevikus tõeline haridusreform, mis arvestaks regionaalset tasakaalustatust, laste parimaid huve ja kogukondade ettepanekuid.

4 Analüüsitud kõnesid