Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine
2024-07-29
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on äärmiselt tugevalt automaksu vastu, mida peetakse põhiseadusvastaseks, rahvavaenulikuks ja kuritegelikuks. Peamised teemad on riigieelarve puudujäägi teadlik tekitamine ja välisabi ning teatud organisatsioonide toetamise kriitika. Poliitika on suunatud oma rahva toimetuleku ja heaolu kaitsmisele, nõudes maksude langetamist. Kadunud on usk riiki kui "ühishüvesse," kuna valitsus koorib rahva paljaks.
21 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust rahanduse ja eelarveprotseduuride alal, rõhutades elementaarse finantsanalüüsi ja mõjuanalüüsi puudumist seaduseelnõu ettevalmistamisel. Viidatakse endistele rahandusministritele ja akadeemilistele õpetustele (Janno Reiljan), et kinnitada protseduuriliste vigade epideemilisust. Expertise on nähtav ka detailides, nagu registreerimistasu ja kütuseaktsiisi osakaal.
21 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on äärmiselt võitlev, emotsionaalne ja hukkamõistev, kasutades tugevaid sõnu valitsuse tegevuse kirjeldamiseks ("kuritegelik," "ebapädev," "vaenab, piinab"). Apellatsioonid on suunatud otse Eesti rahvale, rõhutades nende kannatusi ja toimetuleku halvenemist. Kõneleja kordab korduvalt muudatusettepanekute hääletamise nõuet, et demonstreerida vastuseisu ja pikendada debatti.
21 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on seadusandlikus protsessis väga aktiivne, pidades pika põhikõne ja esitades seejärel korduvalt (üle 15 korra) taotlusi muudatusettepanekute hääletamiseks. See tegevusmuster näitab tahet protsessi venitada ja iga detaili osas vastuseisu avalikult fikseerida. Kõik esinemised toimusid ühe päeva jooksul mootorsõidukimaksu teisel lugemisel.
21 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsusele, koalitsioonisaadikutele ja Riigikogu juhatusele, keda süüdistatakse põhiseaduse rikkumises ja rahva vaenamises. Kriitika on intensiivne ja laiaulatuslik, nimetades valitsuse riigivalitsemist ebapädevaks, küüniliseks ja kuritegelikuks. Kompromiss on välistatud, kuna kogu automaksu idee on kuulutatud läbinisti vääraks ja vastuvõetamatuks.
21 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on keskendunud fraktsiooni sisemisele ühtsusele, rõhutades, et terve Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon ei toeta eelnõu. Mainitakse solidaarsust automaksu vastustavate Eesti inimestega (ligi 80%), kuid puuduvad viited koostööle koalitsiooni või teiste opositsioonierakondadega.
21 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud Eesti riigile ja rahvale tervikuna, kuid rõhutatakse spetsiifiliselt maapiirkonna elanike toimetuleku tagamise vajadust maksusoodustuste kaudu. Rahvusvahelised teemad tulevad esile negatiivses kontekstis, kritiseerides heldet välisabi andmist Aafrikale, Rumeeniale ja Moldovale ajal, mil Eesti enda IT-süsteemid kukuvad kokku.
21 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on tugevalt maksutõusude vastased, nõudes maksukoormuse ulatuslikku langetamist ja viidates EKRE varasemale edule 8,3% majanduskasvu saavutamisel kriisi ajal. Kritiseeritakse riigi heldet välisabi ja Euroopa Liidu raha kasutamist, nähes kokkuhoiukohti eelkõige väljaminekute kärpimises. Automaaksu nähakse kui rahva taskutest rehaga ülekäimist.
21 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetes küsimustes keskendutakse lastega perede ja vähekindlustatud inimeste majandusliku toimetuleku tagamisele, pakkudes neile automaksu ja registreerimistasu soodustusi laste arvu alusel. Kriitika on suunatud valitsuse prioriteetidele, eriti "värviliste LGBT-organisatsioonide" toetamisele välisabi kaudu.
21 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu eelnõu (364 UA) täielikul tagasilükkamisel, mida peetakse põhiseadusvastaseks. Kõneleja on aktiivne vastane ja on esitanud 22 muudatusettepanekut, et leevendada maksu negatiivset mõju. Ettepanekud puudutavad registreerimistasu vähendamist laste arvu ja sõiduki vanuse (üle 20 aasta) alusel, et tagada toimetulek.
21 Analüüsitud kõnesid