Päevakorrapunktide kaupa: Anti Haugas

Kokku päevakordi: 30

Täielikult profileeritud: 30

2025-10-09
Karistusseadustiku ja kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu (695 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja rangelt informatiivne, olles tüüpiline komisjoni ettekandjale. Fookus on kronoloogilisel ülevaatel ja faktide edastamisel (kes osales, mis otsused tehti). Emotsionaalseid apelle ei kasutata, esitus on lühike ja protseduuripõhine.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on küsitlev ja analüütiline, keskendudes andmete ja võrdluste saamisele. Toon on formaalne ja neutraalne, puuduvad emotsionaalsed või narratiivsed elemendid, rõhk on loogilisel teabehankel.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Retooriline stiil on konfronteeriv ja teravalt kriitiline, kasutades sarkasmi (nt viide EKRE "isolatsioonile") ja tugevat emotsionaalset hinnangut ("piinlik"). Kõneleja esitab loogilisi protseduurilisi küsimusi, kuid teeb seda eesmärgiga vastase tegevust moraalselt hukka mõista ja süüdistada neid aja raiskamises.
2025-06-18
Politsei ja piirivalve seaduse täiendamise seaduse eelnõu (670 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on asjalik, ratsionaalne ja kiireloomuline, rõhutades vajadust tegutseda suvel, et õigusselgus saavutada. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, tasakaalustades põhiõiguste riivet turvalisuse kasuga ("mündi teine pool"). Tugev emotsionaalne apellatsioon luuakse konkreetsete negatiivsete näidete abil, nagu lapse röövimine, autovargused ja narkokuritegevus, et illustreerida kaamerate vajalikkust.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retoorika on praktiline ja illustreeriv, kasutades "vägagi reaalelulisi kahte näidet" poliitilise probleemi esiletoomiseks. Toon on pigem analüütiline ja küsiv, rõhutades loogilist vajadust olemasoleva õigusliku regulatsiooni järele. Stiil on formaalne ja keskendub probleemipüstitusele.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on analüütiline ja kergelt poleemiline, alustades otsese kriitikaga vastase "maailmavaatelise ekslemise" teemal. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, toetudes välisriigi (Rootsi) sotsiaalprobleemidele, et põhjendada Eesti teenuste ekspordi potentsiaali. Toon on formaalne ja keskendub poliitika ning majanduskasu sidumisele.
2025-06-04
Riigikontrolli seaduse, erakonnaseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erakondade rahastamise kontrollorgan) eelnõu (599 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on analüütiline, formaalne ja loogikale keskenduv. Kõneleja esitab keeruka probleemi (maksudest kõrvalehiilimine sümpaatia kaudu) ja pakub detailse, samm-sammulise lahenduse, mis hõlmab korrektset arveldamist ja maksustamist. Stiil tugineb tehnilistele detailidele ja hüpoteetilistele näidetele, mitte emotsionaalsetele üleskutsetele.
2025-04-09
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on asjalik, veenev ja keskendub julgeoleku ning väärtuste kaitsmisele. Kasutatakse loogilisi apelle, selgitades, et seadusemuudatus ei keela õigeusku, vaid piirab alluvust välisele vaenulikule jõule. Toon on enesekindel ja toetav, kutsudes Riigikogu liikmeid eelnõu toetama.
2025-03-20
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele sulgeda Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni ajutine kontrolljoon" eelnõu (562 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on valdavalt formaalne ja analüütiline, eriti Anti Haugase komisjoni istungi kokkuvõttes, mis on neutraalne ja protseduuriline. Küsimuste esitajad (nt Speaker 1) kasutavad loogilist argumentatsiooni, rõhutades vajadust kaalutletud otsuste ja mõjuhinnangute järele enne totaalseid samme. Jaanus Karilaidi seisukoht on kirjeldatud kui "mustvalge", viidates emotsionaalselt laetud, kompromissitu positsiooni võtmisele.
2025-02-19
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on tõsine ja tungiv, kombineerides loogilisi argumente (seaduse vastavusse viimine, põhikirja analüüs) tugevate emotsionaalsete apellidega. Kasutatakse teravat keelt, nimetades patriarh Kirilli korduvalt sõjakurjategijaks ja agressoriks. Apell rõhutab moraalset kohustust mitte alluda isikule, kes toetab sõjakuritegusid.
2025-01-22
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (539 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on analüütiline, loogiline ja formaalne, toetudes rahvusvahelistele kogemustele, arvutustele ja majandusfilosoofilistele argumentidele. Toon on kriitiline universaalsete meetmete suhtes, rõhutades nende ebaefektiivsust ja riski rikastada kaupmehi. Kõneleja kasutab retoorilist küsimust, et vastandada ebaefektiivset universaalset meedet sihitud abile.
2024-12-16
Ülevaade "Kriminaalpoliitika põhialuste aastani 2030" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on ametlik ja analüütiline, tasakaalustades optimismi (saavutatud edu) ja tungivat vajadust tegeleda uute probleemidega (alaealiste narkosüüteod). Kõneleja toetub tugevalt statistikatele ja loogilistele argumentidele, kasutades poliitilist ja tehnilist sõnavara. Üldine toon on lahendustele orienteeritud ja konstruktiivne.
2024-12-12
Toote nõuetele vastavuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (533 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on küsitlev ja spekulatiivne, esitades idee spontaanse mõttena ("tekkis lihtsalt mõte") ja "põneva küsimusena". Toon on asjalik ja keskendub teoreetiliste võimaluste uurimisele ("kas teoreetiliselt on võimalik"). Puuduvad emotsionaalsed või ründavad elemendid.
2024-12-10
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on analüütiline ja küsitlev, esitades konkreetse poliitilise idee, mis tuleneb juba kokku lepitud põhimõttest. Kõneleja kasutab loogilist arutluskäiku, et pakkuda välja lahendus halduskulude katmiseks, lõpetades otsese küsimusega seadusandliku kavatsuse kohta.
2024-12-05
Jäätmeseaduse ja pakendiseaduse muutmise seaduse eelnõu (430 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on küsiv, formaalne ja keskendub täpsusele ("Küsin, et korrektne olla"). Kõneleja kasutab loogilist apellatsiooni, et tagada korrektne juriidiline keelekasutus, esitades oma seisukoha pigem selgitust otsiva küsimuse vormis. Toon on neutraalne ja asjalik.
2024-11-13
Vangistusseaduse muutmise seaduse eelnõu (506 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on väga ametlik, neutraalne ja menetluslik, keskendudes Õiguskomisjoni töö ja otsuste edastamisele Riigikogule. Kõne on loogikapõhine ja sisaldab tehnilisi täpsustusi, vältides emotsionaalseid või väärtuspõhiseid argumente.
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõne stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes peaministri ja istungi juhataja poole. Toon on optimistlik, rõhutades Eesti maksukeskkonna positiivset hinnangut ja otsides edasisi lahendusi. Tegemist on loogilise ja poliitikale keskenduva küsimusega, mis otsib ideid ja näiteid.
2024-10-09
Sotsiaalhoolekande seaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (iseseisev õendusabi ööpäevaringse erihooldusteenuse osutamisel) eelnõu (496 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on otsene, kriitiline ja murelik, esitades komisjoni esimehele terava küsimuse teenuse jätkusuutlikkuse kohta. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, rõhutades probleemi tõsidust (suur probleem, defitsiit) ja nõudes vastutust komitees toimunud arutelu osas. Toon on formaalne ja keskendub faktidele.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on ametlik, sisuline ja mõõdukalt optimistlik saavutatud progressi osas, kuid samas tungiv, rõhutades, et "ajaaken on kahjuks üpriski lühikeseks [ajaks]" lahenduste leidmiseks. Kasutatakse nii loogilisi argumente (rahastuse vajadus, usaldusstatistikad) kui ka isiklikke näiteid ja anekdoote (Võrumaa abipolitseinik, Luutsniku komando) kohaliku initsiatiivi esiletoomiseks.
2024-06-06
Turvategevuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (413 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja faktipõhine, sobides juhtivkomisjoni ettekandja rolli. Kõneleja keskendub loogilisele apellatsioonile, esitades kuupäevi, otsuseid ja muudatusettepanekute tehnilist sisu. Emotsionaalsed või isiklikud seisukohad puuduvad täielikult.
2024-06-06
Riigilõivuseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (417 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja küsimustikuline, keskendudes poliitilise meetme loogilisele põhjendatusele. Kõneleja esitab neutraalse tooni ja otsib kinnitust, kas riigilõivu tõstmine lahendaks süsteemse probleemi teenuse kiiruses.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele rakendada tõhusaid meetmeid kaitsmaks alaealisi kokkupuudete eest pornograafiaga" eelnõu (409 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on vestluslik ja isiklik, kasutades usaldusväärsuse loomiseks isiklikku mälestust ("Ma olen ise juba üle 30 aasta vana"). Kõneleja esitab oma seisukoha küsimuste vormis, et rõhutada teavitustöö väärtust ja kutsuda üles arutelule. Toon on üldiselt tunnustav teavitustöö tegijate suhtes, kuid ettevaatlik tehniliste lahenduste osas.
2024-05-28
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on analüütiline ja murelik, alustades faktide (pensionitõus, turbulentne aasta) esitamisest, et seejärel liikuda süsteemsete probleemide juurde. Kõne on formaalne ja loogiline, kulmineerudes otsese küsimusega vastaspoolele pikaajalise pensionipoliitika visiooni kohta, mis viitab dialoogile suunatud lähenemisele.
2024-05-15
Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erihoolekandeteenused ja elukoha aadressi muutmine) eelnõu (421 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on konstruktiivne ja küsitlev, alustades positiivse toetusega teenuse arendamisele ("Mulle väga meeldib"). Fookus on loogilisel ja poliitilisel täpsustamisel, esitades konkreetseid küsimusi planeeritavate meetmete ja ajakava kohta.
2024-05-15
Ehitusseadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (308 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Üldine toon on otsene ja protseduuriline, esitades küsimuse ja ettepaneku parlamendi töökorra muutmiseks. Apellatsioon on loogiline ja põhineb faktidel, viidates komisjoni liikme kinnitusele ja protokollile. Stiil on ametlik ja lühike, eesmärgiga lahendada protseduuriline ummikseis.
2024-05-09
Politsei ja piirivalve seaduse muutmise seaduse eelnõu (370 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõne on formaalne, neutraalne ja rangelt protseduuriline, olles iseloomulik komisjoni ettekandele täiskogule. Stiil on loogiline ja põhineb faktilisel aruandlusel, edastades komisjonis toimunud arutelu sisu, hääletustulemusi ja konsensuslikke otsuseid. Emotsionaalseid või isiklikke apelle ei kasutata.
2024-05-08
Turvategevuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (413 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõnekeel on formaalne, selgitav ja protseduuriline, sobides juhtivkomisjoni ettekandja rolliga seaduseelnõu esitlemisel. Rõhk on loogilistel argumentidel ja faktide esitamisel (kolm põhiprobleemi), puuduvad emotsionaalsed apellid. Stiil on neutraalne ja keskendub seadusemuudatuste tehnilisele ja sisulisele põhjendamisele.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja stiil on analüütiline ja ettepanekuline, keskendudes praktilistele lahendustele ja nende kulude-tulude analüüsile. Kasutatakse loogilisi argumente, rõhutades, et väike riiklik kulu annaks kogu liiga atraktiivsusele kõvasti juurde. Toon on pigem mõõdukas ja debatti kutsuv ("arvan, et sel teemal võiks debatti pidada").
2024-03-06
Korrakaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (163 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on mõõdukas ja lugupidav, alustades konsensusliku väärtushinnanguga naiste austamise kohta. Kõneleja kasutab loogilisi argumente ja isiklikku kogemust (abipolitseinikuna) sotsiaalsete tagajärgede analüüsimiseks, eelistades seda emotsionaalsele üleskutsele. Esineb ka lühike protseduuriline märkus, mis sisaldab huumorit.
2024-02-14
Väärismetalltoodete seaduse, riigilõivuseaduse ja seadme ohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (363 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on informeeriv ja vahetu, kasutades lihtsat ja vestluslikku keelt ("Ma lihtsalt tahtsin mainida"). Kõneleja esitab puhtalt faktilise ja isikliku tähelepaneku teise poliitiku (Martin Helme) kohaloleku kohta. Toon on neutraalne ja pigem kõrvaline.