Päevakorra profiil: Andre Hanimägi
Karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (sanktsioonirikkumised) eelnõu (441 SE) teine lugemine
2025-03-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav sanktsioonikuritegude uurimisalluvuse üleviimisele Kaitsepolitseilt Maksu- ja Tolliametile, rõhutades vajadust vabastada KAPO ressursse ja parandada piirivalve efektiivsust. Seisukoht on eelkõige poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes ametkondade pädevuse optimeerimisele pärast täiemahulise sõja algust. Kõneleja on vastu jälituspädevuse kiirele ja laiaulatuslikule laiendamisele MTA-le ühe eelnõu raames.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab põhjalikku asjatundlikkust kriminaalmenetluse, ametkondade pädevuse (KAPO, MTA) ja seadusandliku protsessi osas, eriti seoses sanktsioonikuritegude uurimisega. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "jälituspädevus", "uurimisalluvus" ja viidatakse direktiivi miinimumnõuetele, selgitades eelnõu tehnilisi parandusi. Ekspertiis põhineb pikale ja põhjalikule arutelule õiguskomisjonis.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on ametlik, protseduuriline ja analüütiline, keskendudes seadusloome detailidele ja komisjoni arutelude kokkuvõttele. Kõneleja kasutab loogilisi apellatsioone, selgitades otsuste tagamaid, kompromisse ja konsensuse saavutamist, vältides emotsionaalset keelt. Toon on informatiivne ja põhjalik, rõhutades korduvat arutelu ja kaalumist.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud intensiivse komisjonitööga, viidates sellele, et eelnõu arutati õiguskomisjonis neli korda ja menetlusotsused tehti 10. märtsil. Esitlus on seotud seaduseelnõu teise lugemise juhtivkomisjoni ettekandega, mis näitab aktiivset rolli seadusloome protsessi juhtimisel. Kohtumisi peeti Rahandusministeeriumi, Siseministeeriumi, MTA ja KAPO esindajatega.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist vastasseisu ei väljendata, kuid käsitletakse erimeelsusi komisjonis ja ametkondade vahel Maksu- ja Tolliameti jälituspädevuse laiendamise osas. Kõneleja lükkas tagasi ettepaneku see muudatus kiirel viisil eelnõusse lisada, leides, et see oleks ebamõistlik ja tekitaks segadust. Kriitika on protseduuriline, mitte isiklik.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja põhjalik, rõhutades laia arutelu Justiits-, Rahandus- ja Siseministeeriumi ning MTA ja KAPO esindajatega. Juhtivkomisjon arvestas enamikku muudatusettepanekuid täielikult ja tegi konsensuslikke menetlusotsuseid, näidates valmisolekut kompromissiks, eriti jälituspädevuse küsimuse eraldamisel.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (seaduste muutmine, ametkondade pädevus) ja rahvusvahelisel tasandil (EL-i sanktsioonid, idapiiri kontroll). Rõhutatakse piiriüleste sanktsioonikuritegude menetlemist, kuid puudub spetsiifiline fookus Eesti siseriiklikele regioonidele või kohalikele projektidele.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on kaudselt seotud sanktsioonide jõustamise efektiivsuse ja riigiasutuste ressursside otstarbekama kasutamisega piirikaubanduse kontekstis. Eesmärk on tagada sanktsioonialuse kauba (sh sigaretid, konjak) korrektne menetlemine MTA poolt. Laiemaid seisukohti maksude või majanduskasvu kohta ei esitata.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete küsimuste fookus on õiguskaitse ja julgeolek (sanktsioonikuriteod). Kõneleja rõhutab vajadust tasakaalustada tõhus uurimine ja ettevaatlik lähenemine jälituspädevuse laiendamisele, et vältida segadust ja tagada seadusloome kvaliteet. Mainitakse karistuste ülevaatamise võimalust, kuid mitte konkreetseid sotsiaalseid teemasid.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Karistusseadustiku muutmise eelnõul (441 SE), mille peamine eesmärk on sanktsioonikuritegude uurimisalluvuse üleviimine KAPO-lt MTA-le. Kõneleja on juhtivkomisjoni ettekandjana eelnõu toetaja ja menetluse eest vastutaja, rõhutades saavutatud tehnilisi ja sisulisi parandusi.
7 Analüüsitud kõnesid