Istungi profiil: Kalle Grünthal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-01-25

Poliitiline positsioon
Kõneleja on tugev opositsioonipoliitik, kes kritiseerib teravalt Kaja Kallase valitsust opositsiooni eelnõude, sh hädaolukorra seaduse muudatuste, poliitilise blokeerimise eest, pidades seda hoolimatuseks rahva tuleviku ja varude suhtes. Peamine fookus on rahvatervisele ja keskkonnale, esitades eelnõu lennukikütuse nanolisandite keelustamiseks, mis on raamitud avaliku huvi ja südametunnistuse küsimusena. Ta kasutab populistlikku ja skeptilist raamistikku, võrreldes kriitikat oma varasemate seisukohtadega COVID-19 vaktsiinide teemal.

15 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset teadlikkust lennukikütuse nanokomponentidest, viidates USA uuringutele, patentidele ja keemilistele elementidele (alumiinium, antimon, magneesium). Ta kasutab tehnilisi termineid seoses emissioonide ja tervisekahjustustega (pneumokonioos, aluminoos). Ekspertiis on suunatud alternatiivsetele teooriatele, rõhutades empiirilisi tõendeid, isiklikke vaatlusi (Paide video) ja huvigruppide kaebusi, nõudes teaduslikku uurimist.

15 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on võitlev, emotsionaalne ja süüdistav, eriti komisjoni töö ja vastaste suhtes. Kõneleja kasutab tugevaid moraalseid apelle, rõhutades "südametunnistuse" puudumist vastastel ja võrreldes protseduurilist blokeerimist "Stalini ajaga". Ta segab tehnilisi detaile populistlike argumentidega, rõhutades rahva muret ja isiklikke vaatlusi, ning esitab sageli retoorilisi küsimusi.

15 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne eelnõude algataja ja osaleb intensiivselt täiskogu debattides, kaitstes oma eelnõu ja vastates küsimustele. Ta kirjeldab aktiivset suhtlust huvigruppidega (Facebooki grupp, Urmas Sepp) ja ametiasutustega (Keskkonnaamet, 112, 1313). Ta viitab ka isiklikule uurimistööle, näiteks lennukite filmimisele Paides.

15 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooniline hoiak on väga terav, suunatud valitsuskoalitsiooni (Reformierakond, Eesti 200, Sotsiaaldemokraadid) ja konkreetsete komisjoni liikmete (Igor Taro, Mait Klaassen, Hanah Lahe) vastu. Kriitika on peamiselt protseduuriline ja isiklik, süüdistades neid rahva esindaja väljaviskamises, teema mahasurumises ja Riigikogu liikme staatuse seaduses sätestatud südametunnistuse eiramises. Ta süüdistab valitsust poliitilises otsuses mitte toetada ühtegi opositsiooni eelnõu.

15 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Parlamendis on koostööstiil vastanduv ja kompromissitu, eriti Keskkonnakomisjoni esimehe ja liikmete suhtes, keda ta süüdistab ebaeetilises käitumises. Väljaspool parlamenti teeb tihedat koostööd huvigruppidega, kes esindavad eelnõu toetajaid ja kaebuste esitajaid, rõhutades nende murede esindamist Riigikogus.

15 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik (Eesti Vabariigi õhuruum) ja rahvusvaheline (USA, Hiina, Mehhiko patendid ja regulatsioonid). Regionaalne seos on toodud esile huvigrupi esindaja Urmas Sepa kaudu Läänemaalt ja isiklike vaatluste kaudu Paides, rõhutades, et lennutrajektooride mõju on kohalikele elanikele tuntav.

15 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja väljendab vastuseisu Keskkonnaministeeriumi seisukohale, mis seab lennunduse konkurentsivõime ja Euroopa Liidu SKP kasvu kõrgemale inimeste tervisest. Ta kritiseerib majanduslikke argumente, mida kasutatakse potentsiaalselt ohtlike kütuselisandite õigustamiseks lennundussektoris.

15 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne fookus on rahvatervisel, rõhutades hingamisteede haiguste (pneumokonioos, aluminoos) ohtu, mida põhjustavad lennukikütuse nanolisandid. Ta käsitleb seda kui 3000 inimese muret ja avalikku huvi, seades kahtluse alla ametlikud selgitused ja nõudes riigi sekkumist tervise kaitseks.

15 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmine, et keelata Eesti õhuruumis nanokomponentide kasutamine lennukikütuses. Ta on selle vastuolulise eelnõu algataja ja tugev toetaja, ning lisaks rõhutab ta vajadust toetada hädaolukorra seaduse muudatusi, mis puudutavad riiklikke varusid.

15 Analüüsitud kõnesid