Päevakorra profiil: Kalle Grünthal
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teine lugemine
2024-12-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt põhiseadusliku korra kaitsmisele ja Riigikogu liikme ametivande täitmise nõudele. Esile tõstetakse vastuseis eelnõu menetluse jätkamisele, kui selle muudatusettepanekus on viide põhiseadusevastasusele, rõhutades väärtuspõhist lähenemist seadusloome korrektsusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis ilmneb Riigikogu töökorra ja põhiseadusõiguse valdkonnas, kus viidatakse konkreetselt Riigikogu liikme staatuse seaduse § 15-le. Kõneleja näitab autoriteeti juriidiliste normide ja parlamendiprotseduuride osas, rõhutades põhiseadusest tulenevate normide raudset täitmist.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on formaalne, protseduuriline ja küsitlev, esitades istungi juhatajale keerulise juriidilise küsimuse. Apellatsioon on puhtalt loogiline ja seaduslik, keskendudes ametivandele ja juriidilistele normidele, mitte emotsioonidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud eelnõu menetlemise protseduurile ja istungi juhataja suutmatusele lahendada põhiseaduslikku probleemi. Kriitika on protseduuriline, küsides, kuidas on võimalik edasi minna ja hääletada muudatust, mis on vastuolus põhiseadusega.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tugineb teise kolleegi (Helir-Valdor Seederi) poolt esitatud märkusele põhiseadusvastasuse kohta, mis viitab valmisolekule aktsepteerida kolleegide juriidilisi tähelepanekuid. Otsest koostööd või kompromissivalmidust menetluse osas ei ole näha.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnast puudutatakse kaudselt Alusharidusseaduse eelnõu, kuid kõne sisu keskendub eranditult seadusloome juriidilisele korrektsusele ja põhiseaduslikkusele, mitte hariduspoliitika sisule.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teisel lugemisel. Peamine prioriteet on seadusloome protseduuri põhiseaduslikkuse tagamine ja vastuoluliste muudatusettepanekute hääletamise vältimine.
1 Analüüsitud kõnesid