Päevakorra profiil: Mart Võrklaev

Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine

2024-12-10

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav algsele seaduse eelnõule, mis puudutab registri korrastamist ja romudest vabanemist. Samas on kõneleja tugevalt vastu lisandunud muudatusettepanekule, mis vabastab ajutiselt registrist kustutatud sõidukid mootorsõidukimaksust. Vastuseis põhineb keskkonnaeesmärkide rikkumisel, riigieelarve negatiivsel mõjul ja sotsiaalse ebavõrdsuse tekitamisel. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades võrdsuse ja keskkonnakaitse olulisust.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi mootorsõidukimaksu (MSM) seaduse disainist, selle algsetest eesmärkidest ja erandite loomise mõjudest. Ta viitab konkreetsetele andmetele, nagu üle 200 000 registreeritud, kuid kasutamata sõiduki, ning Transpordiameti prognoositud 3 miljoni euro suurusele negatiivsele mõjule riigieelarvele. Kõneleja selgitab järjepidevalt, et omaalgatuslik lammutamine ei ole seaduspärane ja ajutiselt kustutatud autoga ei tohi sõita.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on murelik ja analüütiline, keskendudes loogilistele argumentidele ja poliitiliste eesmärkide vastandamisele. Ta kasutab tugevat kontrasti sotsiaalse ebavõrdsuse rõhutamiseks, vastandades maapiirkonna pensionäri ja autokollektsionääri maksukoormust. Kõneleja tegeleb aktiivselt vastuväidete ümberlükkamisega ja hoiatab lisabürokraatia tekke eest.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud aktiivse osalemisega Riigikogu täiskogu istungil, esitades küsimusi ettekandjale ja vastates teiste kolleegide (nt Metsoja, Reinsalu) argumentidele seaduse teisel lugemisel. Ta osaleb debatis korduvalt, et selgitada oma muret muudatusettepaneku tagajärgede pärast.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Keskkonnakomisjonile, kes aktsepteeris muudatuse, mis tekitab keskkonnakahju ja ebavõrdsust. Kõneleja kritiseerib ka teisi poliitikuid (nt Reinsalu, Eesti 200 esindaja) ebatäpsete väidete või seaduse eesmärkide väärtõlgendamise eest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes sellele, kuidas muudatus õõnestab algseid eesmärke.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on antud kontekstis pigem kaitsev, kuna kõneleja kaitseb algset mootorsõidukimaksu kontseptsiooni ja vaidlustab komisjoni otsust. Ta rõhutab, et Sotsiaaldemokraadid soovisid algselt mootorsõidukimaksu, viidates varasemale konsensusele. Puuduvad viited kompromissivalmidusele selle konkreetse kahjuliku muudatusettepaneku osas.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on esile toodud sotsiaalse ebavõrdsuse kontekstis, rõhutades maapiirkondade elanike (memm maal) olukorda, kes peavad maksma, kuigi sõidavad harva. Kõneleja väidab, et muudatus ei paranda regionaalset olukorda, vaid süvendab ebavõrdsust, soosides kollektsionääre maaelanike arvelt.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad riigieelarve stabiilsust ja vajadust vältida negatiivset rahalist mõju, mis on prognoositud 3 miljonit eurot. Kõneleja toetab MSM-i kui vahendit eelarve tulude suurendamiseks, et panustada teehoidu ja ühistransporti. Ta on vastu maksusoodustustele, mis loovad ebavõrdsust ja suurendavad bürokraatiat.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on maksustamise võrdsus ja õiglus. Kõneleja kritiseerib teravalt ebavõrdsust, mis tekib maapiirkonna pensionäride, kes sõidavad korra nädalas, ja autokollektsionääride erineva kohtlemise tõttu mootorsõidukimaksu osas.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teisel lugemisel, mis on jätk mootorsõidukimaksu seadusele. Kõneleja on algse eelnõu toetaja (registri korrastamise osas), kuid on tugev vastane muudatusettepanekule, mis lubab ajutise registrist kustutamise kaudu maksust vabastamist. Ta rõhutab, et muudatus pidurdab autoromudest vabanemist ja suurendab bürokraatiat.

4 Analüüsitud kõnesid