Päevakorra profiil: Varro Vooglaid

Õppetoetuste ja õppelaenu seaduse muutmise seaduse eelnõu (288 SE) esimene lugemine

2024-02-07

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja tõstatab õppelaenu summa ebapiisavuse probleemi, kuid suunab arutelu hariduspoliitilisele tasandile, küsides, kas rahaline toetus tagab parema õpitulemuse ja tudengite formeerituse. Seisukoht on suunatud poliitika tulemuslikkuse hindamisele, rõhutades vajadust leida lahendus, mis võimaldaks tudengitel pühenduda üksnes õpingutele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab huvi akadeemiliste ja pedagoogiliste teemade vastu, kasutades mõistet "empiiriline vaatlus" ja pöördudes ettekandja poole kui pikaajalise kogemusega õppejõu poole. See viitab asjatundlikkuse otsimisele hariduse kvaliteedi ja õppetulemuste valdkonnas.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja lugupidav, kasutades pöördumisi "lugupeetud istungi juhataja" ja "austatud ettekandja". Kõneleja esitab oma seisukoha küsimuse vormis, mis on suunatud empiiriliste andmete ja loogilise arutelu saamisele, vältides emotsionaalseid apelle.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seaduseelnõu esimesel lugemisel, esitades sisulise küsimuse ettekandjale. Andmeid napib sagedasemate või regulaarsete esinemiste mustrite kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Puudub otsene kriitika vastaste või poliitiliste rühmade suhtes. Fookus on poliitika sisulisel analüüsil ja hariduslike tulemuste hindamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja pöördub lugupidavalt ettekandja poole, otsides temalt kui eksperdilt (õppejõult) sisulist teavet. See viitab avatusele dialoogile ja teadmistepõhisele koostööle seaduseelnõu arutelul.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid napib.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja tunnistab tudengite rahalist kitsikust ja vajadust töötada, mis viitab murele õppurite majandusliku toimetuleku pärast. Ta rõhutab, et praegune õppelaenu summa ei võimalda tudengitel täielikult õpingutele pühenduda.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja üliõpilaste toimetulek, rõhutades vajadust luua tingimused, mis võimaldaksid tudengitel täielikult õpingutele pühenduda. Eesmärk on tagada, et ülikooliõpe annaks maksimaalselt teadmisi ja kujundaks paremini formeeritud spetsialiste.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on õppetoetuste ja õppelaenu seaduse muutmise eelnõul (288 SE). Kõneleja osaleb eelnõu esimesel lugemisel, keskendudes sellele, kas pakutavad finantsmeetmed täidavad oma hariduslikku eesmärki.

1 Analüüsitud kõnesid