Päevakorra profiil: Peeter Ernits
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub haridusliku ebavõrdsuse uurimisele, seostades õpilaste matemaatikatulemusi vanemate sotsiaalmajandusliku staatusega. Esineja esitab kriitilis-uuriva hoiaku, nõudes ministrilt andmepõhist kinnitust selle korrelatsiooni kehtivuse kohta, viidates analüüside puudulikkusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab asjatundlikkust hariduse valdkonnas, viidates konkreetsetele matemaatika edetabelitele (2020–2024) ja kasutades statistilist mõistet "korrelatsioon". Teadmisi rakendatakse sotsiaalmajandusliku tausta ja õpitulemuste seose analüüsimisel, tuues näiteid konkreetsetest koolidest.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on formaalne ja analüütiline, pöördudes juhataja ja ministri poole. Esineja kasutab loogilist, andmepõhist argumentatsiooni, esitades oma seisukoha küsimuse vormis, et sundida ministrit vastama konkreetsele järeldusele. Toon on uuriv ja kriitiline.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad osalemist arupärimise arutelul haridusliku ebavõrdsuse teemal 2025. aasta septembris. Ebapiisavalt andmeid kõnede sageduse või muude tegevusmustrite kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud ministri esitatud analüüsidele, mida peetakse "pooleli olevateks", ning esitatakse väljakutse nende järelduste kehtivusele seoses ebavõrdsusega. Kriitika on suunatud poliitika ja andmete tõlgendamisele, mitte isiklikule tasandile.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ebapiisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud hariduslikule ebavõrdsusele riiklikul tasandil, kuid rõhutatakse kontrasti suurte ja tuntud koolide (nt Reaalkool, Treffner, Sütevaka, Nõo) ning väiksemate piirkondade koolide (Kullamaa, Elva, Märjamaa) vahel. See rõhutab ebavõrdsust keskuste ja äärealade vahel.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated ilmnevad murena sotsiaalmajandusliku ebavõrdsuse pärast, rõhutades vanemate rahalise olukorra ("jõukas" vs. "viletsama rahakotiga") otsustavat rolli laste haridustulemuste kujundamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus ja sotsiaalne stratifitseerumine, kus esineja rõhutab sotsiaalse tausta mõju õpitulemustele. Fookuses on haridussüsteemi võrdne kättesaadavus ja tulemused.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on seadusandlikul järelevalvel, osaledes ministrile suunatud arupärimisel haridusliku ebavõrdsuse teemal. Esineja tegutseb pigem küsitleja ja analüüsija rollis, keskendudes olemasolevate andmete tõlgendamisele.
1 Analüüsitud kõnesid