Päevakorra profiil: Jaak Aab

Arupärimine koolitoidu ebapiisava riikliku rahastamise ja sellest tuleneva ebavõrdsuse kohta (nr 797)

2025-10-06

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on tasuta koolilõuna seaduslik kindlustamine ja rahastamine. Kõneleja toetab tugevalt poliitikapõhist lähenemist, kus soe ja tervislik koolilõuna peab olema õpilasele seaduse tasandil tagatud. Seisukoht on suunatud ebavõrdsuse vähendamisele hariduse rahastamise kaudu.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi koolilõuna poliitika ajaloolise ja rahvusvahelise konteksti kohta, tuues esile Soome (1948) ja Rootsi (1946) vastavad seadused ja kehtestamise aastad. Ta viitab ka poliitilisele mentorile (Peeter Kreitzberg), et rõhutada teema pikaajalist olulisust Eesti poliitikas.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja lugupidav ("austatud juhataja," "lugupeetud minister"), kasutades ajaloolist narratiivi ja rahvusvahelisi võrdlusi loogilise veenmise eesmärgil. Kõneleja esitab oma seisukoha konsultatiivse küsimusena, kutsudes üles sarnase seadusliku lahenduse loomisele Eestis.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid ei ole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastasseisu ega kriitikat poliitiliste oponentide suhtes ei esine. Mainitakse vaid, et rahastamise üle on peetud tuliseid vaidlusi riigi ja omavalitsuste vahel.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab oma poliitilisele mentorile ja rõhutab vajadust riigi ja omavalitsuste vahelise kokkuleppe järele hariduse rahastamisel, et tagada seaduslik koolilõuna. Ta näeb rahastamise küsimust pigem administratiivse kokkuleppe, mitte põhimõttelise vaidluse teemana.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja rahvusvahelistel eeskujudel (Põhjamaad). Konkreetsed regionaalsed või kohalikud teemad puuduvad, kuigi teema puudutab riigi ja omavalitsuste suhteid.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Väljendub toetus riiklikule sekkumisele ja rahastamisele sotsiaalse hüve (koolilõuna) tagamiseks, rõhutades, et see on riigi ja omavalitsuste kokkuleppe küsimus. Eesmärk on tagada sotsiaalne standard sõltumata rahastamise detailidest.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja õpilaste võrdne kohtlemine, rõhutades vajadust kindlustada seaduse tasandil soe ja tervislik koolilõuna. See on esitatud kui õpilasele seaduslikult kindlustatud õigus.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on luua seaduslik alus tasuta koolilõuna kohustuse tagamiseks, sarnaselt Põhjamaade mudelile. Kõneleja on selle seadusandliku idee algataja, küsides ministrilt sarnase tegevuse võimalikkuse kohta Eestis.

1 Analüüsitud kõnesid