Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda Rail Balticu projekti elluviimisest Eestis ja astuda välja kõikidest projektiga seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest" eelnõu (650 OE) esimene lugemine

Sõnavõtte kokku: 98

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 1h 9m

AI kokkuvõtted: 98/98 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse eelnõu 650, mis tegi Vabariigi Valitsusele ettepaneku loobuda Rail Balticu projekti elluviimisest Eestis ja astuda välja kõikidest seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest. Ettekandja Evelin Poolamets (EKRE) kritiseeris projekti teravalt, nimetades seda läbikukkunuks ja "savijalgadel" seisvaks. Ta tõi esile projekti tohutu rahastamata osa (ligi 2 miljardit eurot), ajakava venimise (esialgse 2025 asemel 2030) ning olulised ehituslikud kompromissid (üherööpmeline lahendus, viaduktide ja jaamade ärajätmine). Poolamets rõhutas, et tegemist on finantsplaani asemel "soovmõtlemisega" ning et puuduvad arvestused hilisemate hoolduskulude ja rongide ostmise osas.

Majanduskomisjoni esindaja Õnne Pillak tutvustas komisjoni seisukohti, kinnitades, et valitsuse eesmärk on valmimine 2030. aastaks ning et ehitustempo on realistlik. Kliimaministeeriumi esindajad olid komisjonis hoiatanud, et lepingutest väljumine tooks kaasa vajaduse lahkuda Euroopa Liidust ning tooks kaasa suuri rahalisi ja õiguslikke nõudeid, lisaks ohustaks see julgeolekulist logistikat. Debatt oli kirglik, keskendudes projekti majanduslikule kahjulikkusele, siseriikliku taristu arendamise eelistamisele ning julgeolekuaspekti ebaselgusele. Mart Helme (EKRE) nimetas projekti Eesti "kääbusriigi gigantomaniaks" ja kutsus üles lahkuma Euroopa Liidust, kui see on ainus viis mõistusevastasest projektist loobumiseks. Eelnõu lükati lõpphääletusel tagasi, kuna see ei saavutanud vastuvõtmiseks vajalikku Riigikogu koosseisu häälteenamust.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Eelnõu 650 lükati tagasi. Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda Rail Balticu projekti elluviimisest Eestis ja astuda välja kõikidest projektiga seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest" vastuvõtmiseks oli vajalik Riigikogu koosseisu häälteenamus (51 häält). Hääletusel toetas eelnõu 15 liiget, mistõttu see lükati tagasi ja langes menetlusest välja.

Aktiivseimkõneleja
Evelin Poolamets
Evelin Poolamets

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Evelin Poolamets (EKRE), kes esitas fraktsiooni nimel eelnõu ja vastas arvukatele küsimustele, kritiseerides projekti finantsilist ebakindlust ja teostamatust. Tema positsioon on parempoolne.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:26:54
AI kokkuvõte

EKRE fraktsioon esitas Riigikogu otsuse eelnõu Rail Balticu projekti Eestis loobumiseks ja selle projektiga seotud rahvusvaheliste lepingute lõpetamiseks; esimese lugemise jaoks on vaja Riigikogu koosseisu häälteenamust ning ette kandjaks paluti Evelin Poolametsa.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:26:54
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi juhatas sisse järgmise päevakorrapunkti, milleks oli Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse eelnõu 650 esimene lugemine, mis nõuab Vabariigi Valitsuselt Rail Balticu projektist loobumist ja kõigist seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest väljaastumist, märkides, et eelnõu vastuvõtmiseks on vajalik Riigikogu koosseisu häälteenamus, ning kutsus ettekandjaks Evelin Poolametsa.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:27:32
AI kokkuvõte

Ettekandja Evelin Poolamets väidab, et Rail Balticu esimene etapp on rahaliste vahendite puuduse ja lubaduste mittetäitumise tõttu läbi kukkunud ning kutsub projekti peatama, astuma välja rahvusvahelistest lepingutest ning korraldama sõltumatu hindamise ning alternatiivide kaalumise.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:27:32
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets kritiseerib teravalt Rail Balticu projekti, nimetades seda läbikukkunuks ja riigieelarve jaoks suureks auguks, kuna algselt lubatud täismahus lahenduse asemel ehitatakse üherööpaline kompromisslahendus, millel on märkimisväärne rahastusauk (ligi 2 miljardit eurot) ning ebaselged tuleviku- ja hoolduskulud. Ta rõhutab, et projekt seisab savijalgadel, tähtajad lükkuvad edasi ning finantsplaan on pelgalt soovmõtlemine, mistõttu kutsub ta üles projekti koheselt peatama, tellima sõltumatu vahehindamise ja kaaluma alternatiive, nagu olemasolevate raudteede uuendamine, ning teeb ettepaneku projektist ja seotud lepingutest loobuda.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:39:30
AI kokkuvõte

Kõne väljendas suurt tänu kuulajatele ning kutsus Vladimir Arhipovi esinema.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:39:31
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov küsib, mis täpsemalt kujutab endast sotsiaal-majanduslik aspekt—kas see tähendab sotsiaal-majanduslikku tulu või midagi muud—and kuidas see seostub ehitamise ja hoolduskuludega.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:39:31
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov seab kahtluse alla ettekande käigus mainitud sotsiaal-majandusliku kasu, nõudes selgitust, milline see tulu täpselt on, arvestades samal ajal trassi ehitamiseks ja hilisemaks hoolduseks kuluvaid suuri vahendeid.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:39:52
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets leiab, et Rail Balticu projekt on lubatud elevant, kuid tegelikkus on hiire, sest puudub sotsiaal-majanduslik tasuvus ja nõudmised, elanikke pole ning trajektoor kulgeb looduskaitsealadel, mistõttu ei paista, et projekt tulu tagasi toob.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:39:52
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets kritiseerib teravalt Rail Balticu projekti, kasutades võrdlust lubatud elevandist ja saadud hiirest, rõhutades, et sotsiaal-majanduslik tasuvus puudub, kuna puudub reaalne transpordinõudlus ja kiirühenduse soovijad, ning trass läbib asustamata soid ja looduskaitsealasid, mis välistab igasuguse tulu toomise või arengu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:41:32
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Priit Sibulit esinema.

17:41:33
AI kokkuvõte

Priit Sibul peab esitatud algatust põhimõtteliselt mõistlikuks, kuid tunneb muret selle Euroopa konteksti pärast, küsides ettekandjalt, kas on arutatud, mida tähendaks Eesti võimalik väljumine projekti jätkumise seisukohalt Lätis ja Leedus ning kas see tooks kaasa projekti lõppemise Euroopa tasandil.

17:41:33
AI kokkuvõte

Priit Sibul ütles, et algatus on mõistlik, kuid küsis, mida Euroopa kontekstis see tähendaks, kui Eesti välja astuks, kas lätlased ja leedukad saaksid seal edasi olla või lõppeks see Euroopa tasandil, ning kas tal on selle kohta mingit teavet.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:42:07
AI kokkuvõte

Poolamets rõhutas, et Rail Balticu puhul ei ole Euroopa Liidust välja astumine realistlik, sest lepinguid ei saa tagasi pöörata ja väljumise korral tuleb lahkuda ka EL-ist, ning kuigi praeguses olukorras näib projekt EU-le mitte enam tasuv, tuleb arutelu ja rahastuse leidmist jätkata Euroopa Liidu raames.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:42:07
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets nentis, et Rail Balticust väljaastumine on Euroopa Liidu lepingute tõttu sisuliselt võimatu, tuues kaasa küsimuse EList lahkumisest, mistõttu on igasugune inimlik arutelu projekti tohutute kulude, pikkade viivituste ja tasuvuse puudumise üle bürokraatlikult takistatud, kuid soovitas siiski proovida olukorrast rääkida.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:44:03
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Helle-Moonika Helme esinema.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
17:44:04
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme väljendab skeptilisust Euroopa Liidu reisimisvabaduse argumendi suhtes, kritiseerides praegust raudteeprojekti, mis ähvardab jääda Lätiga ühendamata, ning küsib, kas poleks olnud mõistlikum investeerida sama suur summa hoopis siseriikliku raudteevõrgu (Haapsalu, Pärnu, Tartu) arendamisse, vältimaks ka trahviriski, mis kaasneb teiste riikide kohustuste täitmata jätmisega.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
17:44:04
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme kritiseerib, et EL-i raha kasutamine lubab vaid lühikesi reise ning Reformierakonna juhtimisel hakatakse Häädemeestesse uut ooperiteatrit ehitama, sest raudtee ei ulatu kaugemale, ning küsib, kas sama rahaga oleks saanud arendada Eesti siseriiklikku raudteevõrku ja vältida trahvi.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:45:13
AI kokkuvõte

Kõne oli pelgalt tänusõna.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
17:45:15
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme kritiseerib teravalt Rail Balticu projekti, pidades seda mõttetuks raha raiskamiseks, ning kahtleb, kas praegune rahapaigutus toob sama palju kasu kui alternatiivsed investeeringud.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
17:45:15
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme küsib, kas me oleksime saanud pigem rohkem sellest, mida praegu saame, kui me poleks pannud raha Rail Balticu mõttetusse projekti.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:45:22
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets kritiseerib teravalt Rail Balticu projekti, märkides, et majanduskomisjonis lükati tagasi argument raha mõistlikuks kasutamiseks kohalikus taristus, kuna prioriteediks on EL-i liikmesriikide ühendamine, ning peab ebamõistlikuks ka trassi topeltfunktsiooni (kiire kaubavedu ja kohalik reisijatevedu), nimetades kogu ettevõtmist utoopiaks ja soovmõtlemiseks.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:45:22
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets ütles, et Rail Balticu projekt on utoopiline ja soovmõtlemine, rõhutades, et kuigi Euroopa Liit soovib liikmesriike ühendada, ei tohi raha raisata ning trass peab teenindama nii kiirkaubavedu kui ka kohalikke elanikke, trahvide maksmise küsimus jäi selgusetuks ja projekt jääb oletustele, kas see jõuab Häädemeestele või kaugemale.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:47:29
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Rene Kokk'i.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
17:47:30
AI kokkuvõte

Rene Kokk tõdeb, et Rail Balticu trassi omandamisega seotud lahendamata probleemid, nagu maaparandussüsteemide lõhkumine ja maaomanikest ülesõitmine, koormavad kohalikke elanikke, keda meedia ei soovi kajastada, ning küsib teravalt, miks Riigikogus oldi omal ajal tuliselt vastu Rail Balticu uurimiskomisjoni moodustamisele.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
17:47:30
AI kokkuvõte

Rene Kokk tõstatas Rail Balticu trassi tõttu maaomanikele kaasnevad probleemid – omandamise raskused, maaparandussüsteemide lõhkumise ja metsloomade liikumise piiramise – ning nendest hoolimata märkis vähest meediakajastust, kutsudes Riigikogus moodustama uurimiskomisjoni ning küsides, miks suur osa saalist tol ajal sellele vastu oli.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:48:33
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets väidab, et valitsuse plaanid viiakse ellu salaja ja tõde varjatakse, ning rõhutab, et riigikogu liige peab seisma valijate eest ning arvestama ka kohalike elanike huve, mitte kõike riigi plaanide nimel heaks kiitma.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:48:33
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets heidab valitsusele ette kriitika eiramist ja valijate ees ebaausust, tuues näiteks maksutõusude varjamise enne valimisi ja Rail Balticu uurimiskomisjoni sulgemise, järeldades, et valitsuse eesmärk on hoida kõik Reformierakonna plaanid rahva eest salajas, jättes kohalikud elanikud ja maaomanikud vaidlustes arendajate ja riigiga nõrgemasse positsiooni.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:50:58
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Kalle Grünthalil esinema.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:50:59
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal väljendab muret Eesti iseseisvuse ja põhiseadusliku sõltumatuse pärast, viidates sotsiaalkomisjoni näitele, kus EL-i määrused takistasid riiklikku otsustusõigust, ning küsib, kuidas on selline otsustusõiguse loovutamine kooskõlas Põhiseaduse § 1-ga, mis kuulutab Eesti sõltumatuse aegumatuks ja võõrandamatuks.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:50:59
AI kokkuvõte

Grünthal küsib, kas Eesti on ikka iseseisev ja sõltumatu, kui oleme andnud oma otsustusõiguse ära ja teinud seda põhiseadusvastaselt, viidates põhiseaduse aegumatule ja võõrandamatule iseseisvusele.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:51:59
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets kaitseb Eesti iseseisvust ja põhiseaduslikku otsustusõigust, lükates ümber levinud arusaama, nagu oleks riik Euroopa Liiduga liitudes oma õigused ära andnud, ning kritiseerib teravalt Riigikogu liikmeid, kes kipuvad EL-i direktiive vastu võtma kriitikavabalt ja automaatselt, unustades Eesti suveräänsuse.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:51:59
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets rõhutab, et Eesti on iseseisev riik ning peab järgima põhiseadust ja säilitama oma otsustusõiguse ka Euroopa Liiduga liitumisel, mitte automaatselt EL-ist tulenevaid õigusakte heaks kiita.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:53:38
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palus Anastassia Kovalenko-Kõlvarti kõnelema.

17:53:40
AI kokkuvõte

Anastassia Kovalenko-Kõlvart kritiseeris korruptsioonivastases erikomisjonis Rail Balticu teemade käsitlemist ning küsis, kuidas miljardite eurode raudteeehitus ja vaid umbes 70 miljoni eest rongide tellimine on õigustatud, tuues välja umbes 30 miljonit aastas hoolduseks Tallinnast Häädemeestini ning meenutades kliimaministeeriumi esindaja vastust, et rongid pannakse sõitma, et rööpad rooste ei läheks, ning küsis seisukohta sellise põhjenduse adekvaatsusest maksumaksja rahas.

17:53:40
AI kokkuvõte

Anastassia Kovalenko-Kõlvart tõstatas korruptsioonivastases erikomisjonis Rail Balticu kulude ja põhjenduste küsitavuse, tuues näiteks olukorra, kus miljardite eest ehitatava raudtee puhul tellitakse 70 miljoni eest ronge, mille vajadust Kliimaministeeriumi esindaja põhjendas väitega, et need on vajalikud rööbaste roostetamise vältimiseks, küsides seejuures, kas selline maksumaksja raha kasutamise selgitus on adekvaatne.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:54:38
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets kritiseerib teravalt riigijuhtimise praktikat, kus Euroopa Liidu raha kulutatakse otstarbetutele asendustegevustele ja projektidele (nagu soode taastamine või kergliiklusteed inimtühjades kohtades) vaid kulutamise eesmärgil, rõhutades, et selline suhtumine, justkui see poleks maksumaksja raha, on üdini vale, korruptiivne ning nõuab vastutavate isikute väljavahetamist.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:54:38
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets kritiseerib Euroopa Liidu raha raiskamist mittevajalike projektide jaoks, näiteks soode taastamise ja kergliiklusteede ehitamise puhul, kus neid ei kasutata, ning rõhutab, et selline korruptiivne suhtumine ei ole riigijuhtimise vääriline ning tuleks välja vahetada.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:56:02
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Varro Vooglaid'i.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:56:04
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid seab kahtluse alla projekti lõpetamise mõttekuse, arvestades juba tehtud suuri kulutusi, rõhutades, et need peaksid teenima mingit eesmärki, ning palub samas vastust, kuidas suhestuda tulevikus prognoositavate 50–100 miljoni euro suuruste aastaste ülalpidamiskuludega.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:56:04
AI kokkuvõte

Vooglaid küsib, kuidas vastata neile, kes väidavad, et projekt tuleb lõpetada juba sinna pandud raha tõttu, ning rõhutab, et olemasolev kulutus võiks lõpuks teenida mingit head eesmärki, sest ülalpidamine võib tulevikus maksta umbes 50–100 miljonit aastas.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:56:43
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets rõhutab, et projekti puhul puudub põhjalik kulude ja rahastuse allikate arvestus ning alternatiivide kaalumine, ning valitsus soovib projekti lõpuni viia igal hinnal, mis võib tulevikus viia projekti ümberhindamise või kasutusmuutuse.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
17:56:43
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets kritiseerib teravalt valitsuse soovi viia suurprojekt lõpuni iga hinna eest, isegi kärbete ja peatuskohtade arvelt, rõhutades, et puuduvad põhjalikud analüüsid nii tulevaste ülalpidamiskulude kui ka projekti lõpetamisega kaasnevate leppetrahvide osas. Ta leiab, et projekti tuleks praegusel kujul lõpetada ja kaaluda alternatiive, näiteks maantee rajamist, et vältida olukorda, kus valmis ehitatud trass jääb Pärnu lennujaama kombel kasutusele võtmata, ning nõuab seetõttu projekti ümbervaatamist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
17:59:07
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab ja teatab, et küsimusi ei ole ning Õnne Pillak, majanduskomisjoni liige, tutvustab juhtivkomisjonis rõhuasetusi ja langetatud otsuseid.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
17:59:26
AI kokkuvõte

Majanduskomisjon arutas 15. septembril Rail Balticu eelnõu, rõhutades 2030. aastaks valmimise eesmärki ja rahastuse jätkumist, käsitledes väljumise võimalikke õigus- ja rahalisi tagajärgi ning maade omandamise aspekte, ning otsustas eelnõu saata suurde kogusse, määrata Õnne Pillaku juhtivaks esindajaks ja viia lõpphääletus läbi.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
17:59:26
AI kokkuvõte

Õnne Pillak andis ülevaate Majanduskomisjoni arutelust Rail Balticu eelnõu üle, kus kinnitati projekti 2030. aasta valmimise realistlikkust, rahastuse olemasolu ja ehitustööde jätkumist, ent rõhutati, et projektist väljumine tooks kaasa ulatuslikud õiguslikud ja rahalised tagajärjed, sealhulgas potentsiaalse vajaduse Euroopa Liidust välja astuda ning halvendaks Eesti julgeolekulist logistikat, mistõttu otsustas komisjon eelnõu konsensuslikult lõpphääletusele saata.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:04:05
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab publikut ja kutsub Kalle Grünthal vastama küsimustele.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:04:07
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal kritiseerib teravalt Rail Balticu projekti, tuues esile, et selle tegelik maksumus on kordades suurem kui algselt arvestatud ning et projekt toob majanduslikku kasu asemel suurt kahju, mistõttu tuleks leping lõpetada; ühtlasi seab ta kahtluse alla Eesti iseseisvuse ja põhiseaduse järgimise, kui riik ei saa sellisest kahjulikust lepingust lahkuda.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:04:07
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal väidab, et Rail Balticu maksumus on tegelikult ebaõige ja projekt ei too majanduslikku kasu, vaid suurt kahju, ning kutsub lepingu lõpetama, sest kui väljaastuda ei saa, on Eesti iseseisvus ja põhiseadus ohtu seatud.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:05:13
AI kokkuvõte

Ta rõhutab, et see ei ole põhiseadusega vastuolus ning Eesti on iseseisev ja sõltumatu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:05:19
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti.

18:05:21
AI kokkuvõte

Anastassia Kovalenko-Kõlvart heidab Kliimaministeeriumile ette, et vaatamata korduvatele küsimistele puuduvad endiselt riskianalüüsid ja varuplaanid olukorraks, kus näiteks Läti ei suuda raudteeprojekti õigeaegselt valmis ehitada, ning küsib, kas on vastutustundlik jätkata maksumaksja raha investeerimist ilma igasuguse analüüsita võimalike ohtude realiseerumise kohta.

18:05:21
AI kokkuvõte

Ettekandja Anastassia Kovalenko-Kõlvart küsib, kas kliimaministeerium on teinud riskianalüüse ja varuplaanid Läti raudtee võimalike viivituste jaoks ning mida see tähendab Eesti maksumaksjale ning milline on ministri seisukoht, kas riskid tuleb enne projekti rahastamist läbi analüüsida või mitte.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:06:25
AI kokkuvõte

Õnne Pillak rõhutas, et eesmärk on kolme Balti riigi vahelise trassi ehitamine ning keskendumine võimalustele ja lahendustele, mitte põhjustele, miks ei saa teha, sest see on oluline reisijatranspordile, kaubaveole ja sõjaväelisele logistikale.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:06:25
AI kokkuvõte

Õnne Pillak, kes esindab komisjoni ettekandjana seisukohti, rõhutab, et kuigi trassi ehitamise võimalusi tuleb analüüsida, on kolm Balti riiki ühiselt pühendunud selle eesmärgi saavutamisele, mistõttu tuleb keskenduda lahenduste leidmisele, mitte takistustele, kuna projekt on Eestile eluliselt oluline nii reisi- ja kaubaveo kui ka sõjalise logistika aspektist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:07:14
AI kokkuvõte

Kõne sisaldab palvet kutsuda Helle-Moonika Helme esinema.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
18:07:15
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme tõstatab Rail Balticu julgeolekuaspekti puuduliku käsitluse, küsides, miks ei kaasatud komisjoni istungile kaitsevaldkonna eksperte, ning rõhutab, et kuigi tegemist on strateegiliselt olulise taristuga, mille haavatavust näitab Ukraina sõda, puudub avalik teadmine selle kaitsmise plaanide kohta.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
18:07:15
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme rõhutas Rail Balticu julgeoleku aspekti, küsides, kas komisjoni istungile kaasati kaitsevaldkonna ekspert ja miks mitte ning kuidas tulevikus taristut kaitsta.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:08:19
AI kokkuvõte

Õnne Pillak tunnistas küsimuse kriitilist tähtsust sõjalise logistika seisukohast, lubas teema edasi viia hoolimata spetsialisti puudumisest komisjonis, kuid sattus küsijaga teravasse vaidlusse, lükates kategooriliselt tagasi väite, et Eesti vabaduse kaitsmine oleks pelgalt sõnakõlks.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:08:19
AI kokkuvõte

Õnne Pillak ütles, et teema on väga oluline ja sellest tuleb rohkem rääkida, lubas kaasa võtta selle mõtte, kuidas ja miks see on sõjaväelise logistika kontekstis oluline, ning märkis, et see pole sõnakõlks ning ta jääb eriarvamusele küsijaga.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:08:54
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Evelin Poolametsa.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:08:56
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets märgib, et ettekandja puudub, ning küsib, kui palju peatuseid on trassil Soodevahele ning kui projekt viiakse ellu peatusteta, kui palju kohalikke elanikke ja reisijaid peab ebamugavusi taluma ning kui suur on nende kasutajate arv.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:08:56
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets esitab komisjoni ettekandjale, kes eelmisel koosolekul puudus, terava küsimuse Soodevahe küla läbiva trassi peatuste ja kohalike elanike ebamugavuste kohta, nõudes teavet selle kohta, kui suurt reisijate hulka teenindatakse, kui peatusi välja ei ehitata.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:10:02
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi väljendas tänu.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:10:03
AI kokkuvõte

Evelin Poolametsa kõnes esitatakse küsimus, kui paljud peavad ebamugavusi taluma selle tõttu, et rongipeatused on välja ehitamata jäänud.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:10:12
AI kokkuvõte

Õnne Pillak kinnitas, et kuigi ta oli haige, tagavad head protokollid ja nõunikud talle vajaliku info, mistõttu ka tema tehtud parandus Soodevahe-Muuga lõigu kohta oli protokollidega kooskõlas, kuid ta ei osanud vastata peatuste puudutavale küsimusele. Ebamugavust puudutades tõi ta esile, et tema lähedased, kelle elukoha juurest trass läbi jookseb (Kohilas), on ehitustöödega hoopis rahul ja ootavad pikisilmi projekti valmimist, et pääseda näiteks Saksamaale.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:10:12
AI kokkuvõte

Kuigi olin sellel päeval haige, ütles Õnne Pillak, et komisjonil on väga head protokollid ja nõunikud ning soodevahe ja Muuga lõigu kohta tehtud paranduse kohta on protokoll, peatusedest puudus tema teada täpne jutt ning ta ei oska sellele vastata, ning ebamugavust tekitab trass elukohade lähedal toimuvate ehitustööde tõttu, kuid tema lähedased on sellest rahul, sest varsti saavad Kohilast Saksamaale sõita.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:11:10
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Jaak Valget esinema.

Jaak Valge
Jaak Valge
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:11:11
AI kokkuvõte

Jaak Valge tõi esile sõja ajal raudteeühenduse katkestamise riski (kas Suwałki koridori kaudu või mujal) ning küsis, kust tegelik majanduslik kahju Rail Balticu loobumise puhul tuleks, rõhutades, et SKT-kasvu hoogne ehitamine on vaid numbrid ning ei kajastu inimeste elatustasemes.

Jaak Valge
Jaak Valge
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:11:11
AI kokkuvõte

Jaak Valge möönab Rail Balticu julgeolekuriske, viidates raudteeühenduse kergele katkestatavusele sõja korral, kuid keskendub peamiselt küsimusele, kust täpselt tekiks väidetav majanduslik kahju projekti tühistamisel, rõhutades, et ehitusega kaasnev SKT tõus on vaid formaalne number, mis ei paranda Eesti inimeste elatustaset.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:12:00
AI kokkuvõte

Õnne Pillak rõhutas, et kuigi projekti ehitusfaas on toonud juba 1,2 miljonit lisandväärtust, on kogu projekti majanduslik kasu riigile märkimisväärne, tuues riigikassasse 661 miljonit eurot maksutulu, luues 31 800 inimtöö aasta ulatuses töökohti ning parandades oluliselt ühendusi Euroopaga ja julgeolekut, mistõttu tasub selle nimel pingutada.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:12:00
AI kokkuvõte

Õnne Pillak toob näite, et kui vaadata vaid ehitusfaasi, lisandväärtuseks tuleb 1,2 miljonit eurot ning kogu projekti tulemusena laekub riigikassasse umbes 661 miljonit eurot maksutulu, ettevõtted teenivad umbes 354 miljonit eurot täiendavat kasumit ning luuakse umbes 31,8 tuhat inimtööaastat, mis rõhutab ka Euroopa ühenduste ja julgeoleku tähtsust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:13:13
AI kokkuvõte

Kõne on pelgalt palve kutsuda lavale Lauri Laats.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
18:13:14
AI kokkuvõte

Ettekandja sõnul hoolib Reformierakond keskkonnast, kuid sama trassi ehitamine ja metsade raiumine ning kahe rööpapaari paigaldamine näitab ideoloogia ja tegude konflikti.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
18:13:14
AI kokkuvõte

Lauri Laats heidab Reformierakonnale ette silmakirjalikkust, kuna hoolimata erakonna väidetavast keskkonnasõbralikkusest ja igapäevasest prügi sorteerimise jutust, raiutakse raudteetrassi ehituse käigus maha muljetavaldav hulk metsa, mis on teravas vastuolus nende rohelise ideoloogiaga.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:14:17
AI kokkuvõte

Õnne Pillak kinnitab, et keskfraktsioon ei toeta Rail Balticu ehitamist, kuid see ei ole nende inimeste vastu, kes hoolivad keskkonnast, sest rööbastransport tekitab kõige väiksema jalajälje.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:14:17
AI kokkuvõte

Õnne Pillak kinnitas, et kuigi Keskfraktsiooni vastuseis Rail Balticule sai kinnitust, ei ole see vastuolus keskkonnahoiu põhimõtetega, kuna rööbastransport on teadaolevalt kõige väiksema ökoloogilise jalajäljega transpordiliik.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:14:43
AI kokkuvõte

Priit Sibul kutsutakse esinema.

18:14:44
AI kokkuvõte

Priit Sibul tunneb muret homse eelarve üleandmise eel, küsides otse, kas vastab tõele, et Rail Balticu kui olulise investeeringu rahastus on järgmise perioodi plaanidest eemaldatud.

18:14:44
AI kokkuvõte

Ta teatab, et homme antakse üle eelarve ning küsib, kas teistel on sama info kui tal, et Rail Balticalt on järgmise perioodi jaoks oluline investeering rahastus ära võetud.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
18:14:57
AI kokkuvõte

Ta kinnitab, et puudub teave selle kohta, et raha oleks ära võetud.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:15:00
AI kokkuvõte

Ta tänab, teatab, et küsimusi ei ole, ning avab läbirääkimised Isamaa fraktsiooni nimel Mart Maastik.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:15:12
AI kokkuvõte

Maastik rõhutas, et Rail Balticu rahastamine peab olema kolme Balti riigi ühisotsus koos põhjaliku äriplaani ja rahastusmudeliga ning esitatuna Euroopa Liidule kui üks koherentne otsus, et vältida lepingute ja rahastamise kahjusid.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:15:12
AI kokkuvõte

Mart Maastik kritiseerib teravalt Euroopa Liidu ja Eesti valitsuse läbimõtlematuid otsuseid, tuues näiteks Rail Balticu projekti, mille teostatavust ja maksumust pole piisavalt analüüsitud ning mille rahastamine on ebakindel, kasutades isegi CO2 raha. Ta nõuab, et kolm Balti riiki peaksid ministrite tasemel ühiselt kokku saama, et leppida kokku edasises tegevuses, koostada korralik äriplaan ja nõuda Euroopa Liidult kui strateegiliselt olulise projekti eest vastutajalt selget ja terviklikku rahastust, selle asemel et igaüks eraldi tegutseda.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:19:47
AI kokkuvõte

Kõne viitab kolme minuti pikkusele ajaperioodile.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:19:49
AI kokkuvõte

Maastik kutsus üles leida kaasamõtlejaid lähinaabrite ja Balti riikide seast, avaldada valitsusele tugev surve ning koos nendega teha otsus ja tagada vajalikud vahendid, sest nii edasi minna ei saa.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:19:49
AI kokkuvõte

Mart Maastik lükkab tagasi väite, et Eesti on liiga väike, ning kutsub kõiki üles avaldama tugevat survet valitsusele, et see leiaks lähiriikidest kaasamõtlejaid ja teeks koos teiste Balti riikidega kiiresti otsuse, vältimaks majanduslikku olukorda, kus teadmata vahenditega ehitamine viib vältimatu ja pidurdamatu katastroofini.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:20:45
AI kokkuvõte

Kõne algab tänuga ning kutsutakse EKRE fraktsiooni nimel Mart Helme esinema.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
18:20:59
AI kokkuvõte

Mart Helme kirjeldab Rail Balticat kui Eesti kääbusriigi gigantomaaniaprojekti, väidab, et rahastus tuleb Euroopa Liidust ja nõuab ebamõistlike ohverdamistega konsequentsi, ning kutsub Eestit lahkuma Euroopa Liidust, et saada iseseisvaks riigiks ja keskenduda mõistuspärasele infrastruktuuri- ja energeetikaarengule.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
18:20:59
AI kokkuvõte

Mart Helme peab Rail Balticut Eesti kääbusriigi gigantomaania õpikunäiteks, mis neelab tulevaste põlvkondade võlgu, samal ajal kui hädavajalikud kodused infrastruktuuriprojektid (nagu neljarealised maanteed ja püsiühendused) jäävad Reformierakonna juhitud majanduse hävingu tõttu tegemata. Ta leiab, et see mõistusevastane tegevus on tingitud ebademokraatlikust, rohe- ja sõjahullusest vaevlevast Euroopa Liidust, mistõttu tuleks Eestil iseseisvuse taastamiseks ja mõistuspärase poliitika elluviimiseks EL-ist lahkuda.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:26:28
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab kõiki ja teavitab, et Lauri Laats esindab Eesti Keskerakonna fraktsiooni.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
18:26:38
AI kokkuvõte

Lauri Laats väidab, et Rail Baltic tuleb edasi ajada hoolimata suurtest maksumustest ja rahastamisküsimustest, kutsub moodustama uurimiskomisjoni Läti ja Leedu kaasamiseks ning selgitama projekti teostatavust ja hoolduskulusid, samal ajal kritiseerides rohelist retoorikat ning rõhutades regionaalset mõõdet ja jäätmekäitluse küsimusi.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
18:26:38
AI kokkuvõte

Lauri Laats kritiseerib teravalt Rail Balticu projekti, tuues esile selle plahvatuslikult kasvanud maksumuse (vähemalt 25 miljardit), puuduliku rahastuse, hiiglaslikud hoolduskulud ja äriplaani puudumise, heites ette ka valitsuse kahepalgelisust keskkonnaküsimustes, kuna projekti nimel raiutakse suuri metsaalasid, ning kutsub üles projekti peatama ja moodustama selle teostatavuse analüüsimiseks uurimiskomisjoni.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:31:28
AI kokkuvõte

Kõnes paluti juurde kolm minutit.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
18:31:29
AI kokkuvõte

Lauri Laats kritiseerib Rail Balticu projekti prioriteetsust, rõhutades, et sellele kulutatud hiiglaslikud summad oleks pidanud suunama Eesti peamiste teedevõrgustike, nagu Tallinn-Pärnu ja Tallinn-Tartu trasside väljaehitamisse, mis oleks taganud turvalisuse, kiirendanud kaubavahetust ning andnud olulise regionaalse ja majandusliku tõuke; ta nõuab, et kuna Rail Baltic on takerdunud ja tulevik teadmata, tuleb poliitilisest konsensusest hoolimata teha raskeid otsuseid ja projekt ümber hinnata.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
18:31:29
AI kokkuvõte

Lauri Laats väidab, et regionaalse mõõde nimel oleks raha võinud suunata teedevõrgu (Tartu–Pärnu) arendusse, mis parandaks inimeste ja kaupade liikumist ning elavdaks majandust, kuid Rail Balticu projekt on valitud ning kui see ei edene, tuleb kaaluda teisi raskemaid otsuseid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:33:09
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi sulges arutelu ja teatas, et kuna muudatusettepanekuid ei esitatud, pannakse lõpphääletusele Riigikogu otsuse eelnõu 650, millega EKRE fraktsioon teeb valitsusele ettepaneku Rail Balticu projektist loobuda, märkides, et otsuse vastuvõtmiseks on tarvis Riigikogu koosseisu häälteenamust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:33:09
AI kokkuvõte

Ta lõpetab läbirääkimised, teatab, et muudatusettepanekuid ei esitatud, ja paneb lõpphääletusele eelnõu 650, mille eesmärk on vastu võtta EKRE fraktsiooni Riigikogu otsus Rail Balticu projekti Eestis loobumise ja selle projektiga seotud rahvusvaheliste lepingutest väljaastumise kohta.

Aseesimees Toomas Kivimägi
18:36:28
AI kokkuvõte

Eelnõu 650 lükati tagasi ja langeb menetlusest välja, kuna selle poolt hääletas 15 Riigikogu liiget, vastu polnud kedagi ning erapooletuid ei olnud.