Automaks

Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kuupäev: 2024-02-14 14:44

Osalevad Poliitikud:

Sõnavõtte kokku: 10

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 14m

AI kokkuvõtted: 10/10 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu istungil käsitleti rahandusminister Mart Võrklaevale (Reformierakond) suunatud arupärimist mootorsõidukimaksu teemal, mille esitas Riigikogu liige Riina Solman (Isamaa). Solman süüdistas ministrit ebaviisakuses ja püüdes varjata eelnõu esitamist õpetajate streigi taha. Arupärimise keskmes oli küsimus maksu tegelikust eesmärgist ja tulude kasutamisest, kuna valitsuse liikmete (viidates Signe Riisalole) seisukohad olid näiliselt vastuolulised – kas maks on vajalik riigi eksistentsi jätkamiseks või Ukraina sõja võidu saavutamiseks. Solman rõhutas ka 77 000 allkirja kogunud autoomanike liidu ignoreerimist ning maksu negatiivset mõju lasterikastele peredele ja puuetega inimestele maapiirkondades.

Minister Võrklaev lükkas tagasi süüdistused ebaviisakuses ja selgitas, et mootorsõidukimaksu eesmärk on kahetine: esiteks keskkonnaeesmärgid (autostumise vähendamine, säästlikum liikuvus ja keskkonnasõbralikum autopark) ning teiseks riigieelarve defitsiidi vähendamine. Ta rõhutas, et maksutulud suunatakse riigieelarvesse, mis katab juba tehtud ja planeeritud kulutusi, sealhulgas ühistranspordi (40 miljonit eurot) ja teedeinvesteeringute suurendamist. Täpsustavas küsimuses tõstatas Solman ka fossiilkütuste hinna tõusu ohu seoses EL-i heitkogustega kauplemise süsteemi (ETS2) laienemisega 2027. aastal, mis tema hinnangul muudab automaksu tarbetuks. Võrklaev vastas, et just kütusehinna potentsiaalne tõus rõhutab vajadust automaksu järele, kuna see suunab inimesi valima säästlikumaid sõidukeid ja vähendama kütusekulu, pakkudes seeläbi pikas perspektiivis kokkuhoidu.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Kuna tegemist oli Riigikogu istungi küsimuste vooruga, ei võetud mootorsõidukimaksu eelnõu osas vastu ühtegi seadusandlikku otsust.

Aktiivseimkõneleja
Riina Solman
Riina Solman

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Kõige aktiivsem esineja oli rahandusminister Mart Võrklaev, kes esindas valitsuse (koalitsiooni) seisukohta. Võrklaev pidi korduvalt selgitama maksu eesmärke, lükkama ümber süüdistusi ebaviisakuses ja kaitsma eelnõu ülesehitust (sh vanusekomponendi lisamist) nii keskkonna- kui ka eelarvepoliitilisest vaatenurgast. Ta rõhutas maksu vajalikkust riigieelarve defitsiidi katteks ja keskkonnasäästlikuma käitumise suunamiseks.

Esimees Lauri Hussar
14:44:07
AI kokkuvõte

Riigikogu liige Riina Solman esitab neljanda küsimuse rahandusminister Mart Võrklaevale automaksu teemal.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:44:16
AI kokkuvõte

Riina Solman süüdistab valitsust mootorsõidukimaksu plaani varjamises ja kodanike tahet eiramises, viidates 77 000 allkirjale ja õpetajate streigile, ning küsib, milleks kogutud raha kasutusele hakatakse ning miks puudub ühtne seisukoht Riisalo ja Võrklaeva plaanide osas.

Rahandusminister Mart Võrklaev
14:46:13
AI kokkuvõte

Mart Võrklaev selgitab, et mootorsõidukimaksu eesmärk on vähendada autostumist ning edendada keskkonnasõbralikku liikuvust, ning selle tulu läheb riigieelarvesse katmaks juba tehtud ja planeeritud kulu, sealhulgas ühistransporti ja teedeinvesteeringuid, ning otsus võetakse Riigikogus vastu.

Esimees Lauri Hussar
14:49:16
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänab ja palub Riina Solmanil esitada täpsustava küsimuse.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:49:17
AI kokkuvõte

Riina Solman kritiseerib automaksu kavandit, rõhutades, et 2027. aastast laieneb heitgaaside kauplemise süsteem transpordile ning toob lisaks aktsiisile süsinikukulu kütuses, ning küsib, milleks automaksu üldse kogutakse – kas vaid utsitamiseks või ka muude eesmärkide, näiteks Ukraina sõja võitmiseks.

Rahandusminister Mart Võrklaev
14:51:10
AI kokkuvõte

Rahandusminister Mart Võrklaev selgitab, et riigi eelarve defitsiidi tõttu tuleb katta vajalikke kulutusi ja teedeinvesteeringuid ning mootorsõidukimaksu CO2‑põhiselt, massi ja kütuse tarbimise alusel maksustades suunata inimesi säästlikumate sõiduvahendite poole, vähendada kütusekulu ja edendada ühistransporti.

Esimees Lauri Hussar
14:54:15
AI kokkuvõte

Esimees tänab ja palub Mart Maastikule esitada lisaküsimuse.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:54:17
AI kokkuvõte

Mart Maastik väidab, et kavandatav automaks maksustab kõige vanemaid ja saastavamaid autosid kõige vähem, tekitab romupargi, mis suurendab saastet, ei aita kliimaeesmärkide täitmist ning süvendab maapiirkondade probleeme autode omamise ja koolide sulgemise näol, ning küsib, mille põhjal minister väidab, et see maks kliimaeesmärgid täidab.

Rahandusminister Mart Võrklaev
14:55:04
AI kokkuvõte

Rahandusminister Mart Võrklaev rõhutas, et mootorsõidukimaksu eesmärk on eeskätt vähendada maapiirkondades autostumist ja keskkonnamõju, mitte kedagi autot ära võtta, ning maksu on üles ehitatud vanusekomponendi ning võimalusega valida odavama või säästlikuma kasutatud auto, nii et maks moodustab vaid umbes 2% ja keskmiselt 5–15% mootorsõiduki kuludest.

Esimees Lauri Hussar
14:58:08
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänab ja lõpetab tänase neljanda küsimuse käsitlemise.