Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (345 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2024-01-23 14:56

Sõnavõtte kokku: 30

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 40m

AI kokkuvõtted: 30/30 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas Isamaa fraktsiooni algatatud tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu 345 esimest lugemist. Eelnõu keskne eesmärk oli tõsta rahvusvahelistel vedudel töötavate autojuhtide tulumaksuvaba päevaraha piirmäära seniselt 50 eurolt (ja alates 16. päevast 32 eurolt) 75 euroni päevas kogu lähetuse aja jooksul. Eelnõu esitaja Aivar Kokk (Isamaa) rõhutas, et Eesti veondussektor on naaberriikide (eriti Leedu ja Poola) ees konkurentsivõimet kaotamas, tuues esile nii kõrgemad aktsiisid kui ka oluliselt madalama päevaraha, mis annab naabritele 500–600 euro suuruse eelise juhi kohta kuus. Kokk viitas ka asjaolule, et Eesti pole siiani täielikult üle võtnud Euroopa Liidu liikuvuspaketi direktiive, mis näevad ette erinormid autovedude sektoris.

Juhtivkomisjon, rahanduskomisjon, esitas eelnõule vastuseisu. Komisjoni esindaja Toomas Uibo (Eesti 200) selgitas, et kuigi mure on arusaadav, loob ühe sektori eelistamine ebavõrdsuse teiste valdkondade (nagu arstid või õpetajad) ees, kes samuti välislähetuses käivad. Komisjon leidis, et maksusoodustuste andmine ühele kitsale rühmale on vastuolus võrdsuse põhimõttega ning probleemi tuleks lahendada kompleksselt, vaadates üle kõikide valdkondade päevarahad. Rahandusminister on lubanud seda teemat arutada suvel riigieelarve strateegia (RES) kõneluste käigus. Sotsiaaldemokraat Priit Lomp lisas, et eelnõu soodustaks madalate baaspalkade maksmist, mis mõjutaks negatiivselt autojuhtide tulevasi sotsiaalkindlustushüvitisi ja pensione. Lõpphääletusel lükati eelnõu tagasi.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Riigikogu lükkas eelnõu 345 esimesel lugemisel tagasi (poolt 39, vastu 13). Eelnõu langes menetlusest välja.

Aktiivseimkõneleja
Aivar Kokk
Aivar Kokk

Isamaa fraktsioon

Kõige aktiivsem esineja oli Aivar Kokk (Isamaa fraktsioon), kes oli eelnõu algataja ja ettekandja. Ta esindas eelnõu toetavat positsiooni, rõhutades Eesti autovedajate konkurentsivõime kriitilist olukorda ja vajadust viia päevarahad vastavusse naaberriikide ja EL-i direktiividega. Kokk osales aktiivselt ka debatis, esitades korduvalt küsimusi rahanduskomisjoni esindajale, et rõhutada päevaraha erinevuse (kuni 600 eurot kuus) suurt mõju sektori püsimajäämisele.

Aseesimees Jüri Ratas
14:56:16
AI kokkuvõte

Riigikogu liigub kolmanda päevakorrapunkti juurde, mis käsitleb Isamaa fraktsiooni tulumaksuseaduse muutmise eelnõu 345 esimese lugemise, ja ettekandjaks kutsutakse Riigikogu liige Aivar Kokk.

14:56:32
AI kokkuvõte

Isamaa esitas eelnõu suurendada rahvusvaheliste autovedude autojuhtide tulumaksuvaba päevaraha piirmäära kuni 75 euroni päevas kogu välislähetuse ajal, et võrdsete konkurentsitingimuste nimel parandada Eesti vedajate konkurentsivõimet naabritega ja vältida, et Eesti maanteetransport muutuks impordiks.

Aseesimees Jüri Ratas
15:03:31
AI kokkuvõte

Jüri Ratas tänab ettekandjat, märgib, et on vähemalt üks küsimus, ning palub Priit Lomp'i esitada küsimuse.

Priit Lomp
15:03:33
AI kokkuvõte

Priit Lomp tõi välja, et päevaraha katab välismaal tööd tehes lisakulutusi, kuid maksustamisel ei tohi võrdses olukorras olevaid inimesi ebavõrdselt kohelda ning küsis, kas eelnõu algatajad arutasid ühe sektori, näiteks välisvedude autojuhtide, erandi andmise võimalust, mis võiks olla põhiseadusega vastuolus.

15:04:12
AI kokkuvõte

Ettekandes rõhutas Aivar Kokk, et Eesti peab kiiresti liikuvuspaketi nõuded rahvusvaheliste autovedude reguleerimises ülevõtma, vastasel juhul võivad vedajad Eestis registreeruda Lätti või Leetu ning maksutulu, tööjõumaksud ja konkurentsitingimused halveneda võrreldes naabritega.

Aseesimees Jüri Ratas
15:06:39
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas tänas ettekandjat, ütles, et küsimusi pole ning palus rahanduskomisjoni liikme Toomas Uibo Riigikogu kõnetooli ettekandjaks.

15:06:53
AI kokkuvõte

Rahanduskomisjon arutas Isamaa eelnõu, mille eesmärk on tõsta välislähetuse autojuhtide päevaraha 75 eurole päevas kogu välislähetuse perioodil, leidis, et see tekitab ebavõrdsust teiste valdkondadega ning tuleks käsitleda laiemas kontekstis, otsustas eelnõu tagasi lükata (6 poolt, 1 vastu) ning tegi ettepaneku võtta see täiskogu päevakorda 23. jaanuaril 2024.

Aseesimees Jüri Ratas
15:11:30
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas tänab ettekandjat, teatab, et on küsimusi, ning kutsub Aivar Kokka esinema.

15:11:32
AI kokkuvõte

Aivar Kokk ütles, et Eesti konkurentsivõime sõltub naabritega võrdse kohtlemise ja direktiivi korrektse rakendamise tagamisest, meenutas 2020. aasta palvet 30 miljoni euro kohta lennunduse jaoks, märkis, et Läti, Leedu ja Soome päevarahad on Eesti omast kõrgemad, kritiseeris koalitsiooni seitset aastat platvormiteenuste maksuvabastust ning kutsus Eesti 200-t ja teisi eelnõu uuesti läbi vaatama, sest parandus on vaja.

15:12:48
AI kokkuvõte

Toomas Uibo ütles, et Eesti 200‑le saab alati loota, kuid teema tuleb põhjalikult arutada ning suvel RES‑arutelu käigus vaadata numbreid uuesti üle ja hinnata mõju.

Aseesimees Jüri Ratas
15:13:33
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub lavale Mart Maastikut.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:13:35
AI kokkuvõte

Maastik väidab, et riigi ülesanne on luua võrdsed või paremad tingimused ettevõtjatele, kuid praegune tegevus takistab seda, ning kutsub alustama vähemalt ühe osa lahendamisest, et aidata ettevõtjaid, mitte lahendada kõiki Eesti probleeme ühe seadusega.

15:14:20
AI kokkuvõte

Toomas Uibo rõhutab, et võrdsuse printsiip peab kehtima eelkõige meie enda inimeste jaoks ning päevarahaga ei tohiks tekkida märkimisväärne konkurentsieelis, sest konkurents on tema sõnul peamiselt ühe ettevõtte enda nutikuse väljendus.

Aseesimees Jüri Ratas
15:15:48
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas pöördus Aivar Kokk’i poole ja palus tal tulla rääkima.

15:15:50
AI kokkuvõte

Aivar Kokk küsib, kui suur on Eesti autovedajate päevaraha ja Läti-, Leedu- ning Soome autovedajate päevaraha vahel kuni 600 eurot kuus ning kas see on väike või suur summa.

15:16:08
AI kokkuvõte

Toomas Uibo märkis, et 600 eurot on suur summa ning kui võrrelda Eesti arsti palka Norra arsti palgaga, on need summad veelgi suuremad ja kuigi tuleb püüdleda kõrgemate palkade poole, ei tohi ühe valdkonna esiletõstmine olla normaalne ning probleemi tuleb lahendada terviklikult, võttes arvesse väliskonkurentsi.

Aseesimees Jüri Ratas
15:17:19
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub, et Mart Maastik võtaks sõna.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:17:21
AI kokkuvõte

Maastik soovitas pöörduda arstide liidu poole ja viia kõik päevarahad võrdsetele alustele, rõhutades, et autojuhid ja arstid ei ole ühel turul, ning küsis, miks autovedajate liidu lähituru hindade ühtlustamise idee tekitab vastuseisu.

15:18:10
AI kokkuvõte

Toomas Uibo ütles, et on hea mõte üle vaadata kõigi valdkondade päevarahad ja vajadusel neid tõsta, kuid sellel on mõju riigieelarvele ning riigieelarve on hetkel lukus, ning teema võetakse RES-i kõneluste ajal lauale ja arutatakse, sest finantsolukord on pingeline.

Aseesimees Jüri Ratas
15:19:08
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub Andres Metsoja esinema.

15:19:10
AI kokkuvõte

Andres Metsoja küsis, kas riigieelarve kontekstis päevaraha tulumaksuvabastuse kahjulikkuse kohta on tehtud arvestus ning kui pilt on tõesti nii kitsas, palus välja tuua selle numbri, rõhutades samal ajal majanduse konkurentsivõimet ja eelarve tasakaalu vajadust.

15:19:55
AI kokkuvõte

Toomas Uibo ütles, et komisjonis ei tehtud sellist rehkendust, eelnõu on lakooniline ja näeb ette 75-eurose päevaraha ning selle mõju riigieelarvele tuleks läbi arvutada, kuid tal puudub praegu see arvutus.

Aseesimees Jüri Ratas
15:20:44
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas tänas ettekandjat, teatas küsimusi enam ei ole, avas läbirääkimised ja palus Isamaa fraktsiooni esindaja Aivar Koka kõne pidama.

15:20:57
AI kokkuvõte

Aivar Kokk väidab, et Eesti peamine eesmärk on kaitsta inimesi, kritiseerib varasemaid maksupoliitilisi vigu (näiteks kütuseaktsiisi tõusu ja piirikaubandust) ning rõhutab ettevõtjate võrdset kohtlemist, meenutab 2020. aasta parandusi EL-i liikuvuspaketi täitmise nimel ja hoiatab, et viimased otsused on viinud majanduse languse ja suurte kahjudeni Eleringis ning raudteevarustuses.

Aseesimees Jüri Ratas
15:25:31
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub kolm minutit aega.

15:25:32
AI kokkuvõte

Aivar Kokk leiab, et riigi autovedude sektorit puudutavad otsused tekitavad igapäevaseid kahjumeid ning vedajad suunavad oma äri Läti või Leetu, mistõttu on vaja parandada konkurentsitingimusi ja ettevõtjatega rohkem dialoogi pidada.

Aseesimees Jüri Ratas
15:29:05
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub Riigikogu kõnetooli Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esindaja Priit Lombi esinemiseks.

Priit Lomp
15:29:14
AI kokkuvõte

Priit Lomp kritiseerib Isamaa välislähetuse päevaraha eelnõu kui ühe sektori huvi kopeerimist, mis ei lahenda laiemat probleemi, tekitab ebavõrdse kohtlemise ning ei arvesta maksustamise põhimõtteid, ning rõhutab, et sotsiaaldemokraadid soovivad korrigeerida päevaraha katet nii, et see kataks tegelikke kulutusi ja lõpetaks 15-päevase vähenemise kõigile, otsides samal ajal ühist ja läbimõeldud lahendust ning hääletab eelnõu esimesel lugemisel vastu.

Aseesimees Jüri Ratas
15:34:27
AI kokkuvõte

Jüri Ratas teatas läbirääkimiste lõpetamisest, kinnitas juhtivkomisjoni seisukoha, et eelnõu 345 esimesel lugemisel tuleb tagasi lükata, ning alustas hääletamise ettevalmistamist, paludes ametikaaslasi võtta seisukoht ja hääletada.

Aseesimees Jüri Ratas
15:37:08
AI kokkuvõte

Esialgne eelnõu nr 345 lükati esimesel lugemisel tagasi (39 poolt, 13 vastu, erapooletuid ei olnud) ning menetlus langeb välja; kolmanda päevakorrapunkti käsitlemine on lõpetatud ning tänane istung on lõppenud.