Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-06-18 17:34
Sõnavõtte kokku: 102
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 8m
AI kokkuvõtted: 102/102 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutas Vabariigi Valitsuse algatatud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu 653 esimest lugemist. Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas tutvustas eelnõu, mille eesmärk on parandada õpetajate karjäärivõimalusi ja tõsta koolijuhtimise kvaliteeti. Eelnõu kohaselt luuakse neljaastmeline karjäärimudel (alustav õpetaja, õpetaja, vanemõpetaja, meisterõpetaja) ning kehtestatakse vastavad palgakoefitsiendid aastateks 2026–2028 (1,0; 1,0; 1,1; 1,3). Samuti laiendatakse õpetajakoolituses õppivate õpetajate tähtajaliste töölepingute pikkust kolmele aastale. Oluline muudatus on koolidirektorite atesteerimissüsteemi sisseviimine iga viie tööaasta järel, atesteerimiskomisjon koosneb koolipidaja ja Eesti Koolijuhtide Ühenduse esindajatest. Muudatuste rahaline lisavajadus 2026. aastal on üldhariduses 9,8 miljonit eurot ja kutsehariduses 3,7 miljonit eurot.
Arutelul tõstatati mitmeid küsimusi, eriti seoses kvalifikatsioonita õpetajate staatuse ja palgagarantiidega, kuna seadusemuudatus kaotab koolipidaja otsese kohustuse maksta neile riiklikku alammäära. Minister selgitas, et rahastussüsteem ei muutu, kuid eesmärk on motiveerida kutseta õpetajaid kvalifikatsiooni omandama. Samuti arutati direktorite atesteerimisotsuste avalikustamist ja haridusleppe toetust kohalike omavalitsuste seas. Kultuurikomisjoni esimees Liina Kersna tegi ettepaneku esimene lugemine lõpetada, märkides, et komisjon jätkab arutelu kvalifikatsioonita õpetajate toetamise teemal.
Tehtud otsused 2
Eelnõu 653 esimene lugemine lõpetati.
Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 4. juuli 2024 kell 16.00.
Aktiivseimkõneleja
Liina Kersna (Reformierakonna fraktsioon) oli aktiivne küsija, esitas kultuurikomisjoni ettekande ja osales läbirääkimistel, rõhutades kvalifikatsioonita õpetajate toetamise vajadust. (parem)
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi teatas teise päevakorrapunkti saabumisest ning tutvustas eelnõu 653 esimese lugemise, mis käsitleb põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmist ning sisaldab direktorite atesteerimist ja õpetajate karjäärimudelit, ning palus ettekandjaks haridus- ja teadusministri Kristina Kallase.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas tutvustab eelnõu, millega kehtestatakse neljaastmeline õpetajate karjäärimudel ja ühtne töötasu alammäär kõigile õpetajatele (ka kutseõppe), võetakse kasutusele koolijuhtide atesteerimissüsteem ning arenguvestluste kord, et parandada õpetajate professionaalset arengut ja koolijuhtimise kvaliteeti alates 2026. aastast.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas tutvustas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse eelnõu, mille peamine eesmärk on tõsta hariduse kvaliteeti, luues õpetajatele neljaastmelise karjäärimudeli koos diferentseeritud palgamääradega (alustav õpetaja kuni meisterõpetaja) ning kehtestades koolijuhtidele atesteerimissüsteemi, et toetada nende professionaalset arengut ja parandada koolijuhtimise kvaliteeti.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees tänab ja kutsub Signe Kivi esinema, et esitada mõned küsimused.

Signe Kivi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kuigi kultuurikomisjonis on eelnõu menetlus olnud laias üksmeeles, tõstab kiri mitmetest organisatsioonidest välja mure, et 4210 kvalifikatsioonita õpetajat ei ole mitte probleem, vaid lahendus ning et eelnõu jõustumisel ei loetaks neid õpetajate miinimumpalgaga, ning küsitakse, kas minister jagab nende muret.

Signe Kivi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Signe Kivi tõstatab mitmete haridusorganisatsioonide (sh õpetajate liidu ja Noored Kooli) kirjal põhineva mure, et kuigi üle 4000 kvalifikatsioonita õpetaja on koolidele väärtuslikud, tooks menetluses olev eelnõu kaasa nende eemaldamise õpetajate miinimumpalga saajate hulgast, ning küsib ministrilt, kas ta jagab seda muret.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab kuulajaid.

Signe Kivi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõne keskendub küsimusele, mis oleks teie vastus.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et kutseta õpetajatel puudub motivatsioon kvalifikatsiooni taotlemiseks, kuna neile makstakse sama alammäära kui kutsega õpetajatele, mistõttu on eesmärk muuta seadust nii, et koolipidajal poleks enam otsest kohustust neile alammäära maksta, sundides neid seeläbi kutseeksamile minema ja õpetajakutset omandama.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et praegune süsteem jätab kõigile õpetajatele sama alammäära ning koolipidajale makstav rahastus ei muutu, kuid eesmärk on, et kutseta õpetajad pürgiksid kutseeksamile ja omandaksid õpetajakutse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Margit Sutropi.

Margit Sutrop
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Margit Sutrop küsib koolijuhtide atesteerimise tulemuste avalikustamise kohta: kas avaldatakse ainult see, et keegi on atesteeritud, või ka tulemuste sisu, ning mis edasi saab – kus ja kuidas tulemused teatatakse.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas ütles, et direktori atesteerimise tulemus peab olema avalik otsus, mida kõik teavad, ning kui ta ei ole atesteeritud, tuleb anda põhjused, kuid detailse avalikustatava otsuse ulatuse määrab eraldi määrus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Liina Kersnat tulla kõnet pidama.

Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Liina Kersna rõhutas, et õpetajate karjäärimudel sai kokkulepitud haridusleppega, ning küsis, millise ettepaneku töörühm tegi ja kas alustav õpetaja võiks olla juba kvalifikatsiooniga õpetaja.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
See töörühm tegi haridusleppe läbirääkimistel ettepaneku, et alustav õpetaja vastaks kvalifikatsioonile.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi kutsus Vadim Belobrovtsevi esinema.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta tõstatab küsimuse, kellest koosneb direktorite atesteerimise komisjon ja kes selle liikmetena tegutsevad, sest eelnõust ei leitud vastuseid.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Komisjonil on vähemalt neli liiget, kaks neist nimetab Eesti Koolijuhtide Ühendus ja kaks kooli pidaja.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördus Heljo Pikhofi poole ja palus tal midagi teha.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Heljo Pikhof tõi välja, et Eesti koolide rahastamismudel ei arvesta piisavalt laste sotsiaal-majanduslikku tausta, mistõttu koonduvad paremate tulemustega koolid rikkamate vanemate juurde ja ebavõrdsus süveneb, ning küsis ministrilt, milliseid muudatusi on plaanis rahastuse diferentseerimisel.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Eesti rahastusmudel põhineb kohalikel koolipidajatel ning riik maksab pearaha koos regionaalse koefitsiendiga, mis arvestab piirkondliku majandusliku arengu eripärasid, mistõttu maapiirkondade õpilaste pearaha on suurem kui Tallinna linna õpilaste oma.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub lavale Aleksei Jevgrafovi.

Aleksei Jevgrafov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta märkis, et eelnõu kohaselt kehtestab valdkonna eest vastutav minister määrusega atesteerimiskomisjoni moodustamise ning direktori atesteerimise tingimused ja korra, ning palus täpsemat selgitust, millised need tingimused on.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas koolidirektorite atesteerimiskomisjoni koosseisu, kuhu kuulub kaks esindajat Eesti Koolijuhtide Ühendusest ja kaks kooli pidajalt, täpsustades, et komisjon kutsutakse kokku direktori viiendal tööaastal ning selle töö ühtlase ja võrreldava korraldamise eest vastutab kooli pidaja.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et atesteerimiskomisjon koosneb kahest Eesti Koolijuhtide Ühenduse esindajast ja kahest koolipidaja esindajast, tuleb kokku kutsuda viienda tööaasta täitumisel (erandid vanemapuhkuse korral), ning komisjoni otsuste tegemise ja protseduuride läbiviimine peab olema ühtlane ning eri komisjonide töö omavahel võrreldav, mida korraldab koolipidaja.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördus Anti Allase poole ja ütles: “palun.”

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas tänas eesistujat ja ministeri ning küsis, millised olid haridusleppele alla kirjutamise järel peamised probleemid ning kas need on eelnõuga juba lahendatud, märkides, et 79 omavalitsusest on allkirja andnud vaid üheksa.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas tunneb muret haridusleppe madala toetuse pärast omavalitsuste seas, märkides, et leppele kirjutas alla vaid üheksa 79-st, ning palub ministril selgitada, millised olid need peamised probleemid ja lahendamata jäänud punktid, mis enamiku omavalitsusi eemale hoidsid, ning kas käesolev eelnõu neid kitsaskohti leevendab.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et omavalitsused ei liitunud haridusleppega peamiselt töökoormuse ja töötingimuste tõttu ning mitte karjäärimudeli tõttu, kuigi vanemõpetaja karjääriastme üle jõuti kokkuleppele, ning põhjus peitus teistes leppepunktides, mida arutati.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas täpsustab, et omavalitsused jäid haridusleppest kõrvale mitte karjäärimudeli, vaid hoopis õpetajate töökoormust ja töötingimusi puudutavate punktide tõttu, nagu 21 kontakttundi ja 24 õpilase piir klassis, millele lisandus ka poliitiline vastuseis.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Urve Tiiduse võtta sõna.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta palub eelnõu vaadata õpetaja vaatevinklist ning selgitada, mis teda motiveeriks ja rõõmustaks, kui see eelnõu kunagi saalis toetus leiab.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rääkis karjäärimudelist, kus alustaval õpetajal on selge tugi ja vähemalt 25% tööajast enesearenduseks koos mentori olemasoluga ning üldjuhul ei tohiks ta erivajadustega laste klassides või liitklassides õpetada; karjäär jätkub vanem- ja meisterõpetaja tasemetele, sarnaselt akadeemilise karjääri mudelile, kuid Eestis puudub riiklik üldine karjäärimudel ning mõned koolid on selle juba rakendanud.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas tutvustas uut, akadeemilisele sarnanevat õpetajate karjäärimudelit, mis loob selged astmed (alustav, vanem, meister) ning rõhutab eriti alustava õpetaja süsteemset toetamist (mentorlus, 25% arenguaega, lihtsamad tööülesanded), pakkudes seeläbi Eestis praegu puuduva selge tee professionaalseks arenguks ja pädevuste tunnustamiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Liina Kersna võtta sõna.

Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Liina Kersna rõhutas, et alustava õpetaja tööajast peaks 25% kuluma enesearendusele ja tal peab olema mentor, näitas, et ilma kvalifikatsioonita alustavad õpetajad vajavad sama tuge kui kvalifikatsiooniga õpetajad, viitas 30. aprillist 2024 pärit ettepanekule, et alustavaks õpetajaks loetakse ka alustavat kvalifikatsioonita õpetajat, ning küsis, millal see kutseseadus jõuab Riigikokku.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas ütles, et kutseseadus võtab natuke kauem aega ja jõustub umbes 1. juunil 2026, mis tähendab umbes pooleaastast viivitust võrreldes praegu arutatava seadusega.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitab, et Kutseseaduse eelnõu menetlus võtab oodatust kauem aega, kuna sinna tuleb sisse viia ka teiste erialade kutsestandardite muudatused, mistõttu peaks seadus Riigikogusse jõudma sügisel ja jõustuma 1. juunil 2026, tekitades pooleaastase viivituse võrreldes algselt plaanituga.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Vadim Belobrovtsevi esinema.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev tõstatab, et umbes veerand esmakordselt koolis õpetavatest õpetajatest on kogemusteta (võib-olla kvalifitseerimata) ja lahkuvad koolist kiiresti, ning küsib, kas soliidsem palk võiks olla lisamotivaator, et nad töölt ei lahkuks.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutab, et kuigi kõik õpetajad väärivad paremat palka, on praeguse süsteemi suurim murekoht see, et puudub igasugune motivatsioon õpetajakutse omandamiseks, kuna nii töötingimused kui ka omavalitsustele makstav haridustoetus on identsed sõltumata õpetaja kvalifikatsioonist, ning kritiseerib ettepanekut maksta kvalifikatsioonita karjääripöörajale rohkem kui kvalifitseeritud õpetajale, märkides, et rahastussüsteem sellest muudatusest ei muutu.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas rõhutas, et tuleb maksta soliidset palka kõigile õpetajatele ja motiveerida inimesi omandama õpetajakutse, kuid rahastussüsteemi ei muuda ning omavalitsused saavad iga õpetaja kohta sama riikliku alammääraga rahastust sõltumata kvalifikatsioonist.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Heljo Pikhof ütles, et hariduslik ebavõrdsus ei ole paratamatu ning seda on võimalik leevendada sihipärase poliitikaga, viidates Põhjamaade, Kanada ja Iirimaa praktikatele, rõhutas, et tausta ignoreerides ebavõrdsus ei vähene vaid suureneb ning küsis, miks Eesti ei rakenda neid tasandamise mehhanisme, mis on seotud eelnõuga.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Heljo Pikhofil võtta sõna.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et Eestis on kasutusel diferentseeritud haridustoetuse süsteem, mis arvestab piirkondliku koefitsiendi abil sotsiaal-majanduslikku seisu ja kooli pidamise tegelikke kulusid, mistõttu varieerub pearaha suurus oluliselt, ulatudes Tallinnas 1800 eurost Ruhnu saare 19 000 euroni lapse kohta.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitab, et haridustoetuse maksmisel on kasutusel piirkondlik koefitsient, mis arvestab piirkonna sotsiaalmajanduslikku olukorda, mistõttu varieeruvad toetused — Tallinnas maksab pearaha umbes 1800 eurot lapse kohta, mõnes piirkonnas umbes 4000 eurot ja Ruhnu saarel kuni 19 000 eurot lapse kohta, sest kooli pidamise kulud on seal märkimisväärselt suuremad.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See on lühike palve: Madis Kallas, palun võtta sõna.

Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Madis Kallas peab eelnõud õpetajate atesteerimise ja ametisse pääsemise osas üldpildis tervitatavaks, kuid tõstatab küsimuse kvalifikatsioonita õpetajate palgatingimuste kohta, soovides teada, millised õigused on kohalikul omavalitsusel vahendite väljamaksmisel ning kas koolipidaja saab neile teoreetiliselt maksta vaid Eesti miinimumpalka.

Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tervitan eelnõu, mis puudutab atesteerimist ja õpetajaameti kergemat pääsu, kuid esitan küsimuse kohalike omavalitsuste õiguste kohta vahendite väljamaksmisel ning kas koolipidaja saab teoreetiliselt maksta kvalifitseerimata õpetajale Eesti miinimumpalka.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas rõhutab muret koolipidajate miinimumpalga maksmise üle ja soovib, et kõigile õpetajatele makstaks jätkuvalt kokkulepitud miinimumpalk.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Anti Allast esinema.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas küsib, kas haridusleppega ühinemine mõjutab diferentseerimisfondi saamist, rõhutades omavalitsuste seas olevat väikest hirmu ja vajadust olla sada protsenti kindel.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütleb, et see ei mõjuta midagi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees kutsus Züleyxa Izmailova võtma sõna.

Züleyxa Izmailova
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Räägitakse matemaatika- ja füüsikaõpetajate suurest puudusest ja palkade ebatraktiivsusest ning küsitakse, kuidas õpetajate karjäärimudel võiks puudust vähendada.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Karjäärimudel ei ole mõeldud konkreetse ainevaldkonna õpetajate puuduse leevendamiseks, kuid meisterõpetajaks jõudmisel ning didaktikutele on 30% kõrgem palgamäär ja see kehtib kõigi erialade kohta, mitte ühe kitsama ainevaldkonna kohta.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Jaak Aabi kõnelema.

Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab tõi välja, et omavalitsused on karjäärimudeli rahastamise osas skeptilised, sest diferentseerimisfondist palgatoetustega ei piisa kogu valla rakendamiseks ning arvutuste kohaselt saab olla vaid üks meisterõpetaja ja paar järgmist astet, mille tõttu tekib küsimus, kas rahastus on piisav.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas kinnitas, et piisavus on kontrollitud: Eestis on praegu 41 meisterõpetajat (4 kutsehariduses ja 37 üldhariduses) ning kui neid tuleb veidi üle 100, jääb diferentseerimisfondist koolipidajale eraldatav summa sellest märksa üle.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees kutsub Tanel Kiike lavale.

Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tanel Kiik küsib haridusministrilt seisukohta lasteaia kohatasu kaotamise kohta – kas üleriigiliselt või ainult pealinnas, arvestades hariduslikku ebavõrdsust.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas ütles, et kuigi omavalitsus võib lasteaia kohatasust loobuda, pole probleem hinnas vaid lasteaiakohtade kättesaadavuses ning kohatasu nulliks tegemine tõukab välja erasektori ja suurendab kohtade puudust, seega tuleb keskenduda kvaliteedile ja kättesaadavusele, mitte hinnale, sest Tallinnas on kohad juba praegu ebapiisavalt kättesaadavad.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See kõne on pelk palve kutsuda Madis Kallas esinema.

Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Madis Kallas rõhutab õpetajakutse väärtustamist ja küsib, kas kvalifikatsioonita õpetajate osakaal ei võiks olla suurem väiksemates või kaugemates koolides, kus Tallinnas on palk suurem ja õpetajate leidmine tavapäraselt kergem.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas rõhutab, et kvalifikatsioonile mittevastavate õpetajate osakaal on linnades suurem kui maapiirkondades, sest õpilaste arv ja Ukraina laste vool Tallinna ja Harjumaa suunas on kasvanud, ning kutsub koolipidajaid ja omavalitsusi maksma kõigile õpetajatele vähemalt palga alammäära ning toetamama nende kvalifikatsiooni omandamist ning õpetajakutse eksami sooritamist, kaasaarvatud enesetäiendust ja portfoolio koostamist.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas lükkab statistikale tuginedes ümber väite, et kvalifikatsioonita õpetajaid on rohkem maapiirkondades, rõhutades, et vastupidi, nende osakaal on suurem Tallinnas ja Harjumaal seoses Ukraina laste kiire sissevooluga. Ta rõhutab, et kooli pidajad peavad maksma kõigile õpetajatele alammäära, sõltumata kvalifikatsioonist, ning toetama neid, kellel kutse puudub, selle omandamisel, kuna õpetajakutse ja pädevuste tõendamine on äärmiselt olulised.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas märkis, et kuigi haridus- ja teadusminister pingutas õpetajate palga tõusu rahastuse leidmiseks, polnud valitsus ja peaminister tihti valmis vastutust kanda, ning nüüd on õpetajate alammäär fikseeritud valitsuse määrusega, arutelu käib, kas ka karjääriastme palgakoefitsient võiks olla kinnitatud valitsuse määruse tasemel, mis tooks kaasa õpetajate palgafondi eraldamise riigieelarves.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Tõnis Lukas kõnelema.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Praegu on 2026–2028 aastateks kokku lepitud vanemõpetaja ja meisterõpetaja palga määrad diferentseerimisfondi suurendamisega ning need määrad kehtivad 2028. aastani; pärast seda otsustab järgmine valitsus, kas lepitakse kokku uued määrad.

Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Läänemets toetab eelnõu suunda ja õpetajate motiveerimist kvalifikatsioonipõhise palgaastmestikuga, kuid palub ministrilt selgitust, miks seadusemuudatus lubab kvalifikatsioonita õpetajatele maksta riiklikust miinimumist vähem, ning tunneb muret, et see poliitika võib kaasa tuua uute õpetajate puuduse.

Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Läänemets ütles, et eelnõu suund on õige ja põhimõtted tuleb kinnitada ning ta toetas õpetajate motivatsiooni ja kvalifikatsiooni omandamist, kuid esitas kaks küsimust: miks makstakse ilma kvalifikatsioonita õpetajatele miinimumpalk, kui seadusemuudatus võib lubada maksta ka vähem kui riikliku palga miinimum, ning kas riiklikult nähakse ette, et koolides ei jätku piisavalt uusi õpetajaid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Lauri Läänemetsa lavale tulla.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutab, et kuigi õpetaja palga alammäär on praegu garanteeritud nii kvalifitseeritud kui ka kvalifikatsioonita töötajatele, mis pärsib motivatsiooni kutse omandamiseks, on uus karjääriastmestik hädavajalik, et seada selged tingimused alustavate õpetajate toetamiseks ja motiveerida kvalifikatsioonita personali kvalifikatsiooni omandama, tagamaks neile seadusega ettenähtud palga alammäära.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutab, et õpetaja palga alammäär peab olema seadusega garanteeritud, kuid praegune süsteem annab sama alammäära nii kvalifikatsiooninõuetele vastavale kui ka mittevastavale õpetajale ning koos ministri määrustega kehtestatud vanem- ja meisterõpetaja tasemetega ei motiveeri kvalifikatsiooni omandamist, mistõttu on vaja selget karjääristruktuuri ja vastavaid toetusmeetmeid.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas rõhutab, et palgakoefitsiendid kinnitataks valitsuse määruse tasemel ministri määrusest kõrgemal, märgib, et leppel puudub formaalne valitsuse otsus ja küsib, kas see punkt on koalitsioonileppes fikseeritud ning kas valitsus on kokkuleppe kinnitanud; kui järgmiseks aastaks lepe heaks kiidetakse valitsuse protokollilise otsusega ja seotakse diferentseerimisfondiga, võib probleem lõppeda.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõnes palutakse, et Tõnis Lukas võtaks sõna.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukase kõnes arutatakse, kas ka uue valitsuse heakskiit on olemas.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kinnitab, et koalitsioonileppes on fikseeritud nii diferentseerimisfondi tõstmine kui ka haridusleppes kokku lepitud karjääriastmed, ning märgib, et kuigi ettepanek tõsta karjääriastmete nimetamise ja palgakoefitsientide reguleerimine ministri määruse tasandilt valitsuse määruse tasandile on arutelu väärt, ei näe ta selles suurt sisulist vahet.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Koalitsioonileppes on fikseeritud nii diferentseerimisfond kui ka karjääriastmed, ja kui tehakse ettepanek tõsta karjääriastmete nimetamine ja palgakoefitsiendid ministri määruse tasandilt valitsuse määruse tasandile, on see arutelu koht, kuid ma ei näe siin suurt vahet.

Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Läänemets ütles, et kõrgema kvalifikatsiooni ja suurema töökoormuse eest peaks maksma rohkem; Ida-Virumaal makstakse praegu õpetajatele suuremat palka eestikeelsele haridusele üleminekust tulenevalt, ning ta küsis, kas see on end õigustanud ja kas sama skeemi võiks rakendada ka teistes Eesti piirkondades õpetajate puuduse korral.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Lauri Läänemetsa esinema.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas ütles, et Ida-Virumaale on tööle läinud üle 500 õpetaja suurema palga tõttu, kuid õpetajate puudus on piirkondlik ning suurimates linnades ja gümnaasiumites ning pikaajaliselt võib maapiirkondades tekkida probleem, mistõttu tuleks kaaluda STEM-erialade õpetajate palgakoefitsiendi lisamist, sest matemaatika, füüsika, keemia ja geograafia õpetajate konkurents on suur.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab ministeri, teatab, et rohkem küsimusi ei ole, ja ütleb, et juhtivkomisjoni rõhuasetused ning langetatud otsused tutvustab kultuurikomisjoni esimees Liina Kersna.

Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kultuurikomisjon arutas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muudatusi, käsitles atesteerimiskomisjoni moodustamist ning arenguvestluste ja koolijuhi hindamise küsimusi ning otsustas eelnõu täiskogule viia 17. juunil, esimene lugemine lõpetada ning ettekandjaks määrata Liina Kersna.

Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Liina Kersna andis ülevaate kultuurikomisjoni istungist, kus arutati põhjalikult põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muudatusi, keskendudes eelkõige koolijuhtide atesteerimiskomisjoni moodustamisele ja atesteerimise tagajärgedele, rõhutades, et atesteerimata jäämine annab kooli pidajale võimaluse leping lõpetada, kuid see pole kohustuslik. Samuti käsitleti atesteerimisotsuste avalikkust isikuandmete kaitse kontekstis ning tehti ettepanek eelnõu täiskogu päevakorda võtmiseks 17. juunil.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab Liina, ütleb, et küsimusi pole, avab läbirääkimised ja kutsub Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel Vadim Belobrovtsevi kõnelema.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev tunnistab, et eelnõus on vajalikke ja loogilisi aspekte, nagu kõrgema kvalifikatsiooniga õpetajate suurem tasustamine, kuid rõhutab, et mitmed autoriteetsed organisatsioonid, eesotsas Eesti Linnade ja Valdade Liiduga, on selle praegusel kujul vastuvõtmise vastu, ning kritiseerib eelnõu puudujääke alustavate õpetajate motiveerimisel.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev tõdes, et kuigi eelnõu ideena on loogiline, et parema kvalifikatsiooniga pedagoogid võiksid saada rohkem palka, tekitab selle kujul suur vastuseis kohalike koolipidajate esindajate—peamiselt Eesti Linnade ja Valdade Liidu—poolt ning samas on küsitav, kas alustavatele õpetajatele pakutakse piisavat motivatsiooni.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne oli äärmiselt lühike ja koosnes vaid sõnast „Minut”.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev väljendab muret eelnõu suutmatuse üle lahendada õpetajate madala palga ja karmide töötingimuste probleemi, mis põhjustab kvalifikatsioonita alustavate õpetajate suurt voolavust, ning kritiseerib teravalt koolijuhtide ebavajalikku ja ebaõiglast viieaastast atesteerimiskohustust, kuid teatab, et fraktsioon ei tee tagasilükkamise ettepanekut, vaid esitab muudatusettepanekud ja otsustab eelnõu lõpliku toetamise üle hiljem.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev rõhutab, et kuigi kollektiivleping on teretulnud, ei lahenda eelnõu õpetajate palkade ja töötingimuste ning koolijuhtide atesteerimise probleeme, ning tema fraktsioon ei keeldunud otse eelnõust, vaid teeb muudatusettepanekuid ja otsustab hiljem, kas seda edasi toetada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab kõiki ning Reformierakonna fraktsiooni nimel palub Liina Kersna kõne alustama.

Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Liina Kersna rõhutab põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse arutelu raames vajadust toetada kvalifikatsioonita õpetajaid, kelle suur osakaal hoiab haridussüsteemi töös, ning teeb ettepaneku lubada koolipidajatel sõlmida alustavate kvalifikatsioonita õpetajatega kolmeaastaseid lepinguid tingimusel, et nad asuvad kvalifikatsiooni omandama, tagades neile samasuguse mentorluse ja 25% enesearendamise aja nagu kvalifitseeritud alustajatele. Lisaks tunnustab kõneleja riigi olulist rahalist panust (üle 12 miljoni euro) õpetajakoolituse kohtade ja paindlike programmide suurendamisse, et aidata kvalifikatsioonita õpetajatel vajalikud oskused omandada.

Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Liina Kersna rõhutas, et põhikooli- ja gümnaasiumihariduse kvaliteedi tagamiseks on vaja suurendada kvalifikatsiooniga õpetajate osakaalu, anda alustavatele kvalifikatsioonita õpetajatele kolmeaastased lepingud koos kvalifikatsiooni omandamisega ning tagada nende töös 25% aeg enesearenduseks, ning tuge koolijuhtide rollile ja riiklikke investeeringuid õpetajakoolitusse, mikrokraadiprogrammidesse ning asendusõpetajate kasvuprogrammide kaudu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Isamaa fraktsiooni nimel esineb Tõnis Lukas ja palub lisaaega kaheksa minutit.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas tunnustab seadusepaketi samme õpetajate ja koolijuhtide kvalifikatsiooni ning karjäärimudeli loomisel, märkides positiivsena kutsehariduse õpetajate kaasamist, kuid hoiatab, et kogu reform jääb "petlikuks rõõmuks", kui ei tõsteta üldist õpetajate palga alammäära, kuna karjääriastmed ei taga enamikule palgatõusu. Ta kritiseerib diferentseerimisfondi ebakindlat õiguslikku alust (ministri määruse tase valitsuse määruse asemel) ja selle jaotamise süsteemi, mis võib omavalitsusi demotiveerida kvalifitseeritud õpetajaid kõrgematele astmetele edutamast, ning pakub lahenduse noorte õpetajate koolis püsimise ja palgagarantiide tagamiseks.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas rõhutab kõnes, et seadus on lahenduste pakett õpetajate kvalifikatsioonide, töö hindamise ja karjäärimudelite ning koolijuhtide atesteerimise osas, toob välja rahastamise probleemid noorte õpetajate püsimise nimel ning pakub Isamaa lahendusena riigi toetust omavalitsustele madalama kvalifikatsiooniga õpetajate palkade tõstmiseks koefitsiendiga 0,9 (nagu lasteaiaõpetajate puhul), et tagada alammäär ja hoida õpetajaid koolis.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne väljendas tänu heale kolleegile.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas rõhutab, et Haridus- ja Teadusministeerium peaks analüüsima midagi hiljemalt 2032. aastaks, kuid kuupäeva seaduses fikseerimine pole vajalik ning see tuleks välja võtta.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas läbirääkimiste lõpetamisest ja kinnitas, et juhtivkomisjon soovib eelnõu 653 esimese lugemise lõpetada, esimene lugemine on lõpetatud ning muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 4. juuli kell 16.