Ida-Virumaa teeinfrastruktuur ja ohutus

Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kuupäev: 2025-06-11 15:44

Sõnavõtte kokku: 10

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 12m

AI kokkuvõtted: 10/10 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu neljanda päevakorrapunkti raames esitas Riigikogu liige Aleksei Jevgrafov taristuminister Kuldar Leisile arupärimise Ida-Virumaa teeinfrastruktuuri ja ohutuse teemal. Jevgrafov tõi esile Narva-Jõhvi 45 kilomeetri pikkuse teelõigu kriitilise ohtlikkuse, mis on kitsas, kaherealine ja tiheda liiklusega. Ta rõhutas, et kohalikud elanikud on kaotanud usalduse, kuna neljarealise tee ehitamise lubadust on antud ligi 19 aastat, kuid tööd on pidevalt edasi lükatud. Minister Leis vastas, et Ida-Virumaa liiklusohutus on statistiliselt parem kui Eesti keskmine. Ta selgitas, et 2+2 teede ehituse prioriteediks on praegu Pärnu (Ikla) suund, mis on liikluskoormust arvestades kõige kriitilisem. Narva suunal puudub hetkel rahastusotsus 2+2 ehituseks, kuigi Haljala-Kukruse lõigu (umbes 70 km) osas käib eriplaneering, mille valmimise tähtaeg jääb vahemikku 2030–2050.

Jevgrafov esitas täpsustava küsimuse kiirusepiirangute kohta Tallinna-Narva maantee neljarealistel lõikudel, küsides, miks ei ole Eestis lubatud sarnaseid kiirusi (kuni 120–130 km/h) nagu teistes Balti riikides. Minister selgitas, et kiirused on paika pandud teestandarditega ning teema vaadatakse üle uue liiklusohutusprogrammi 2026–2035 raames. Seejärel laiendas Anastassia Kovalenko-Kõlvart teemat, viidates taristuehituse liidu tegevjuhi kriitikale teedevõrgu alarahastamise osas, märkides, et remondivõlg on kasvanud 774 miljoni euroni. Minister kinnitas, et teede korrashoid on olnud alarahastatud, kuid rõõmustas, et uus mootorsõiduki aastamaks toob igal aastal teede rahastusse juurde umbes 70 miljonit eurot. Samuti kinnitas ta, et ministeerium on nõus alustama tööd pikema taristuehituse plaani koostamiseks.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Aktiivseimkõneleja
Aleksei Jevgrafov
Aleksei Jevgrafov

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Aleksei Jevgrafov oli aktiivseim küsija, tõstatades esmalt Ida-Virumaa teede ohutuse ja arendamise kriitilise teema ning esitades seejärel täpsustava küsimuse kiirusepiirangute kohta. Tema küsimused olid suunatud valitsuse prioriteetide ja pikaajaliste lubaduste täitmise kriitikale.

Esimees Lauri Hussar
15:44:16
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar juhatab edasi neljanda küsimuse taristuministrile Kuldar Leisile, mida küsib Riigikogu liige Aleksei Jevgrafov, ning mille teema on Ida-Virumaa teeinfrastruktuur ja ohutus.

Aleksei Jevgrafov
Aleksei Jevgrafov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:44:27
AI kokkuvõte

Aleksei Jevgrafov rõhutab Ida-Virumaal Narva-Jõhvi maanteel ligikaudu 45 kilomeetri pikkuse lookleva, kitsa ja tiheda liiklusega teelõigu äärmist ohtlikkust ning küsib Kliimaministeeriumilt konkreetseid plaane ja ajakava neljarealise või vähemalt 2+1 tee ehitamiseks ning ohutuse lõplikku tagamist ja elanike pikaajalist lootuse täitmist.

Taristuminister Kuldar Leis
15:45:56
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et Ida-Viru maakonnas on liiklusohutus Eestis keskmisest parem (eelmisel aastal hukkus Ida-Viru piirkonnas kolm inimest vs 69 üle Eesti), ning suurte teede 2+2 ehitus on planeeritud suundades Tallinn–Narva, Tartu ja Pärnu–Ikla, kus kõige kriitilisem ja vähem arenenud on Pärnu–Ikla lõik ning sellele suunatakse kõige rohkem investeeringuid ohutuse parandamiseks; järgmiseks aastaks algavad Paia ristmikul Tartu suunal kahekilase lõigu tööd, Narva suunal 2+2 ei ole tänase rahastusotsusega oodata, kuigi Narva suund on seni paremini 2+2 ehitatud; Haljala–Kukruse lõik (umbes 70 km) on riigi eriplaneeringu ja keskkonnamõjude hindamise all, et ehitus edasi minna, kuid lõplik tähtaeg jääb 2030–2050; väikeste teede osas Ida-Viru hooldus ja remont käib teehoiukava järgi ning kogu info on avalik Transpordiameti kodulehel.

Esimees Lauri Hussar
15:48:57
AI kokkuvõte

Esimees tänas ja andis Aleksei Jevgrafovile võimaluse esitada täpsustav küsimus.

Aleksei Jevgrafov
Aleksei Jevgrafov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:49:01
AI kokkuvõte

Aleksei Jevgrafov kutsus taristuministrit Ida-Virumaale sõitma Narva–Jõhvi ja Narva–Tallinn lõikudel, et hinnata teeohutust, arutada investeeringuid ning neljarealiste lõikude kiiruspiirangu tõstmise võimalust ning küsis, millised Eestis puuduvad takistused ja kuidas neid ületada.

Taristuminister Kuldar Leis
15:50:08
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et kiirused on standarditega paika pandud (näiteks Tallinna–Tartu lõigul kuni Mäoni 120 km/h ja Tallinna–Kose lõigul 110 km/h ning Tallinnast Narva poole sõites), ning uue liiklusohutusprogrammi 2026–2035 raames käsitletakse nii kiiruse tõstmist kui ohtlike lõikude kiiruse vähendamist, kuid peamine on tee kvaliteet ja ohutus.

Esimees Lauri Hussar
15:51:46
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänab ja teatab, et lisaküsimuse esitab kolleeg Anastassia Kovalenko-Kõlvart.

15:51:51
AI kokkuvõte

Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et teedevõrgu ja taristuehituse jätkusuutlikkuse tagamiseks on kohe vaja umbes 250 miljonit eurot aastas, sest sel aastal eraldatud 99,6 miljonit on märgatavalt väiksem, teede olukord halveneb, remondivõlg on kasvanud 774 miljonile eurole ja kohalike teede rekonstrueerimise vajadus on hinnanguliselt 3,6 miljardit, ning ta küsib, kas järgmiseks aastaks on planeeritud suurem eelarve kui tänavu ja kui palju raha eraldatakse paralleelselt Rail Balticu, lisaks sellele 70 miljonile rongide tellimise jaoks.

Taristuminister Kuldar Leis
15:54:07
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et teede korrashoid ja remont on viimastel aastatel olnud alarahastatud, kuid trend on muutumas ning iga-aastaselt lisandub mootorsõiduki aastamaksust umbes 70 miljonit eurot, mille kohta on lubatud, et see lisavahend tuleb iga aasta teede rahastusse ja laotub üle Eesti hoolduse, remondi, kruusateede ümberehituse ja mustkatte alla panemise jaoks; pikaajalise teedeplaani koostamist arutati Tarmo Treiga ning lepiti kokku, et kohtume regulaarselt; Rail Balticu rahastus toimub etapiviisiliselt ja vastavalt vajadusele ning see ei puuduta teede rahastust, ning reisirongide tellimine kuulub regionaalministeeriumi valdkonda ega puuduta Rail Balticu trassi ehitamist.

Esimees Lauri Hussar
15:56:50
AI kokkuvõte

Ta tänab ja lõpetab tänase neljanda küsimuse käsitlemise.