Rail Baltic
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kuupäev: 2025-06-04 16:22
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 11
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 6m
AI kokkuvõtted: 11/11 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Seitsmes küsimus käsitles Rail Balticu edasist arengut ja Eesti rolli selles suurprojektis. Riigikogu liikme Rain Epleri küsimus puudutas otseselt võimalust Tallinnast Varssavisse sõita Rail Balticu lõigul juba 2030. aastal. Peaminister vastas, et Rail Balticu ehitamine on äärmiselt oluline taristuühendus ning Eesti valitsus ning erasektor teevad kõik, mis võimalik, et trass valmiks; juba kolmandik trassist on ehituses ja 2026. aasta lõpuks on suur osa töödest ellu viidud. Väga olulised on ka Balti riikide koostöö ning kolme riigi peaministrite hiljutine kohtumine, kus Leedu lubas õigeks ajaks valmis saada ning Läti kinnitas sama eesmärgi täitmist. Eesti on valmis oma trassi ehitama odavamalt ja kiiremalt, ning vajadusel on Eesti erasektori ettevõtted valmis pakkuma abi.
Teine osa arutelust keskendus Papiniidu silla olukorrale Rail Balticu kontekstis: kas ja kuidas võiks vaadelda maanteesilla ühis-lahendust raudteega. Riigikogu küsijad tõid välja, et tuleb vaadata koostöösöid ja võimalikke kokkuhoiukohti, kuid valitsus selgitas, et konkreetsete üksikobjektide üle otsustavad eeskätt taristu valdajad nagu Transpordiamet või Rail Balticus ning ajakava ja rahastuse aspekte arutatakse vastavate asutustega. Arutelu lõppviisil võeti üles idee, et valitsus edastab põhjendatud ettepanekud vastavatele asutustele ning jätkatakse parlamentaarse kultuuri ja arutelu kvaliteedi parandamist. Lõpuks ei tehtud selle istungi käigus formaalseid otsuseid, vaid suunati edasi mõtteid ning lubati edasiselt asjakohastele asutustele need üle anda.
Tehtud otsused 1
Ühtegi formaalset otsust ei tehtud. Selgitati ära, et ajakava ja rahastuse üle otsustavad peamiselt taristu valdajad (Transpordiamet või Rail Balticus), ning kiired muudatused ja lisamõtted edastatakse vastavatele asutustele; lisaks kaaluti Papiniidu silla ja Rail Balticu silla koostöövõimalust ning valitsus kinnitas, et edastab soovi ja ideed asjakohastele asutustele.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem kõneleja oli peaminister VrDPwHs2xBs; ta esindab valitsust ja osales mitmesõnalises ning sisukases arutluses Rail Balticu teemadel, hõlmates nii rahalist kui strateegilist külge ning rahvusvahelist koostööd. Positsioon: other (riigijuht, valitsusliige).
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Tänane seitsmes küsimus on suunatud peaministrile Kristen Michalile, selle esitab Riigikogu liige Rain Epler ning teema on Rail Baltic.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler küsib peaministrilt, kas 2030. aastal saab Rail Balticu raudteel Tallinnast Varssavisse rongiga sõita.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister kinnitab, et teeb kõik, et see oleks võimalik.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar ütles, et peab Rain Eplerile komplimendi ning rõhutas, et vastavalt kodu- ja töökorra seadusele peab küsimus olema lühike ning võimaldama lühikest vastust, ning et nii küsimus kui ka vastus olid seaduse kohased — tunnustus ka härra peaministrile — mille järel Rain Epler esitas täpsustava küsimuse.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler esitas otse küsimuse, kas Varssavisse sõita saab, kritiseeris protseduurilist käitumist ja küsis lõpuks, kas Läti parlamendi liikme väide, et Läti lõik ei saa valmis, oli vale.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja ütles, et nad kõik koos astuvad samme parlamentaarse kultuuri parandamiseks, ning palus peaministril vastata.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal kinnitas, et Rail Balticu on ülioluline taristu ning Eesti teeb oma osa kindlalt valmis, kuna kolmandik trassist on juba ehituses ja 2026. aasta lõpuks on peaaegu kogu trass töös, koostöös Leedu ja Läti valitsuste ning erasektoriga.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ja lisaküsimuse esitab kolleeg Andres Metsoja.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Valitsus võiks üle vaadata Papiniidu silla ja Rail Balticu silla planeeringud ning kaaluda nende ühendamist ühtseks maantee- ja raudteesillaks, et tuua kokkuhoid ja parandada nii tsiviil- kui sõjalist mobiilsust.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal ütles, et ta edastab selle mõtte vastavatele taristu haldajatele ning konkreetsete objektide üle otsustavad eeskätt taristu valdajad, näiteks Transpordiamet või Rail Baltica, ning kui idee on hea, loodab ta, et nad kasutavad seda, kuid otsustavad ise.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja teatab, et lõpetab tänase seitsmenda küsimuse käsitlemise.