Arupärimine Via Baltica väljaehitamise kohta (nr 734)
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-05-19 19:51
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 27
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 23m
AI kokkuvõtted: 27/27 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Kolmanda päevakorrapunktina käsitleti Riigikogu liikmete Andrei Korobeiniku, Vladimir Arhipovi, Aleksei Jevgrafovi ja Lauri Laatsi 26. märtsil esitatud arupärimist Via Baltica väljaehitamise kohta. Arupärijad tõid esile vajaduse selgitada, kas ja millises ulatuses plaanitakse teed neljarajalises vormis ehitada ning milline on arenduse ajakava ning rahastus. Sõnavõttudes rõhutati lisaks kaitse- ja julgeolekuaspekte ning Euroopa Liidu rahastuse rolli, samuti poliitilise kultuuri erinevusi Reformierakonna ja Keskerakonna vahel seoses Via Balticat puudutavate lubaduste täitmisega. Rääkijaid võtsid sõna nii arupärijad kui valitsuse esindajad, sealhulgas peaminister Kristen Michal, ning arutelu sisaldas rida ajaloolisi ja praeguseid nähtusi: valitsuse prioriteedid, eelarvetoimingud ja rahastuspoliitika, Euroopa Liidu kaasrahastuse kättesaadavus ning militaarse mobiilsuse potentsiaal.
Tehtud otsused 1
Riigikogu otsuseid kolmanda päevakorrapunkti raames ei tehtud. Arupärimisele anti vastused peaministrilt ning arutelu jätkub vastavalt eelarve- ja rahastamisvõimaluste arengule ning Euroopa Liidu tasandi otsuste käigule.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem kõneleja oli Andrei Korobeinik (pid vw5WQVoukVA), Riigikogu liige ja arupärija. Tema esinemised keskendusid Via Baltica kiiremale arendamisele, neljarajalise tee mõttetusele ning rahastuse ja julgeoleku seostele; ta juhtis kuulajaid ja esitas mitmeid kriitilisi küsimusi ning tähelepanekuid valitsuse seisukohtade kohta. Positsioonina käsitlen teda kui poliitilist figuuri, kellel on "muu" (kõigele ulatuslikum sõltumatu või erapoolik positsiooni) – tegu on arupärijaga, kelle roll oli konflikti teemade esiletõstmine ja avalik arutelu suunanud mõju.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Riigikogu käsitleb tänast kolmandat päevakorrapunkti arupärimist Via Baltica väljaehitamise kohta, mille esitasid Riigikogu liikmed Andrei Korobeiniku, Vladimir Arhipovi, Aleksei Jevgrafovi ja Lauri Laatsi.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekandes tõstatab Korobeinik küsimuse, kas Reformierakonna plaan Via Balticat neljarealisena on endiselt kõne all või on taotletud EL-i erandit selle tegemata jätmiseks, võttes arvesse riigikaitset ja teisi infrastruktuuriprojekte ning kas Pärnu linnapea sai petta.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus peaminister Kristen Michalit Riigikogu kõnetooli vastama arupärimisele.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister teatas, et Rail Baltica tuleb ning Via Baltica arendatakse neljarealisena 2025–2027 (Libatse–Nurme ja Sauga–Pärnu lõigud) ühtekuuluvusfondi ja CEF-i ning riigiga kaasfinantseerimise toel, plaanid on RES 2025–2028 ja ELi 2028–2034 eelarveperioodi rahastuse küsimused otsustusprotsessis, ning kuigi Reformierakonna astumise korral ei anta konkreetseid lubadusi Via Baltica osas, soovib erakond edendada parempoolset poliitikat ja Kosenkraniuse liitumine on seotud selle eesmärgiga.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas, kutsus küsimusi ja palus Vadim Belobrovtsevi sõna võtma.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev soovitas esmalt Via Balticat lõpuni ehitada, sest see on tema sõnul meie julgeoleku pant, ja alles seejärel arendada Rail Balticat.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal ütles, et Eesti on Rail Balticu rajamisel Baltimaadest kõige tublim, Via Baltica tuleb neljarajaline (või vähemalt 2+1), Air Balticu olulisus ühendusena tuleb lätlastele tänulikult tunnistada, ning peamised rahaprioriteedid on kaitse ning kui tekivad võimalused, leitakse lisaraha militaarse mobiilsuse programmide kaudu.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller pöördub Vladimir Arhipovi poole ja palub tal tulla.

Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov väidab, et kuigi peaminister nimetas Rail Balticu tähtsaks militaarobjektiks, on sõjaväelased ja raudteelased öelnud, kui kergesti see haavatav on, ning siin lendab mingisugune raketikene ja ühendus puudub.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal palub vabandust ja palub, et keegi võtaks mikrofoni ning rääkiks, sest seal taga sumisetakse kangesti.

Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta küsib, kas ta võib jätkata.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal palub kõvemini rääkida, sest seal taga sumiseb.

Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov väidab, et Rail Baltic on militaarobjekt, mida on lihtne haavatada, ning soovitab Via Balticale rohkem tähelepanu suunata, et sellest vaatevinklist tekiks paralleelne ühendus Euroopaga.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal ütles, et Eesti panustab vastavalt võimalustele: Rail Baltic on Pärnumaa jaoks sama oluline kui kogu Eesti ning see on kasulik keskkonnale, julgeolekule ning reisimisele ja kaupade veole ning loob uusi majandusarenguvõimalusi, samal ajal otsitakse Via Balticale rahastust ning Eesti põhimaanteed peaksid olema 2+2 (mõnel lõigul 2+1), et vähendada aega, liiklusstressi ja õnnetusi ning soodustada kasvu.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsub lavale Lauri Laats.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats tõdes, et Via Baltica on Eesti üks ohtlikumaid teid ning kuigi 2024–2025 liiklusohutuse plaanid on olemas, on eelarve langenud 12,3 miljonilt 1,5 miljonile ning kärped on lausa kaheksakordsed, mis ohustavad nende meetmete elluviimist.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal ütles, et tulevane liiklusohutusprogramm hõlmab teede kvaliteeti, linnas ohtlike kohtade ümberkujundamist ja maanteede ohutust, järelevalvet ja liikluskultuuri ning kuigi pole ühte imevõtit ohutuse saavutamiseks, tuleb panustada kõigile tasanditele ning lõpp sõltub roolis olevate juhide käitumisest.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsub Andrei Korobeiniku üles kõnelema.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik kritiseerib, et peaminister luges vaid esimest lauset pressiteatest ning ei näinud kõige olulisemat: Via Baltica on Eesti kõige tähtsam kaubandustee ning neljarealise tee ehitamine peab saama valitsuse ja Pärnu suureks eesmärgiks.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal ütles, et Via Baltika tuleb võimalikult kiiresti valmis saada ning kui raha on, suunata see kaitse-eelarvest teede kvaliteedi parandamiseks, sest 2016. aasta soovituste järgimine neljarajalise teede ehitamiseks oleks teed ammu valmis teinud.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller tänab ja teatab, et küsimusi pole, avab läbirääkimised ning palub Andrei Korobeinikul jätkata.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekandes süüdistab Andrei Korobeinik Kristen Michalit, et Via Baltica neljarajaline osa on pärit varasemast ajast ning praegune valitsus ei plaani seda kiiresti valmis teha ega leia rahastust, erandit Euroopa Liidult taotletakse ning liiklusohutus on langenud, Rail Balticat sel kümnendil siiski ei oodata, ning selle asemel, et levitada Putini narratiivi, võiks investeerida taristusse, kus iga Riigikogu saadik saab iga aasta 500 eurot juurde.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Kõne sisaldab tänu ja annab peaministrile sõnavõtu võimaluse.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal ütles, et kaitsekulutused on vajalikud Eesti vabaduse säilitamiseks naabri agressiooni tõttu, mitte ilu või edevuse pärast, ning lisas, et infrastruktuuri rahastamises, sealhulgas Rail Balticasse, anti eelmisel aastal umbes 200 miljonit eurot, ning opositsioon on numbritega valel teel.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
See on vaid korraldus: palutakse Andrei Korobeinikul pidada vastusõnavõtt ja anda talle kaks minutit.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik süüdistab peaministrit selles, et eelarves jagatakse üle poole miljardist rikkastele soodustuste näol ning sel ajal on vaja investeeringuid taristusse ja kaitsevõime tugevdamisse, rõhutades Via Baltica tähtsust ning et Reformierakonna valik on kahjulik.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller teatas, et kõnesoove pole enam, sulgeb läbirääkimised ning oleme täna lõpetanud kolmanda päevakorrapunkti.