Lennundus
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kuupäev: 2025-02-26 14:29
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 13
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 15m
AI kokkuvõtted: 13/13 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Kolmanda küsimuse raames arutleti lennunduse teemal: Riigikogu küsis taristuministrilt Vladimir Svetilt, kas Eesti riik peaks sekkuma lennundusse seoses Tallinna lennujaama tasude ja liinide jätkusuutlikkusega. Ryanair teade sulgeda Tallinnast aprillist kuus liini tekitas mingeid ootusi ja kartusi, sest põhjusena toodi välja lennujaama tasude kasv. Samuti viitasid teised lennufirmad (Wizz Air, Aegean Airlines, AirBaltic) tegevussuunadele Tallinnas (mitmesugused liinid, osaline või täielik sulgemine) ning Dubai-liini platvormilise kavatsuse tähelepanuväärsusele. Küsimuse keskmes oli, kas Eesti riik peab sekkuma, et tagada odavlenduvõimalus, laiem sihtkohtade valik ning lennunduse jätkusuutlikkus Euroopa perifeerias.
Minister Svet vastas, et turul toimib konkurents ning riigi sekkumine äriläbirääkimistesse ei ole soovitatav. Ta rõhutas, et Tallinnas toimivad trendid näitavad nii liinide arvu kui reisijate võimekuse kasvu ning et strateegia põhineb koostööl lennujaama ja erakapitali vahel. Keskne osa oli ka Nordica varade müük ja saadava tulu suunamine lennujaama arendusse ning avatud on jätkuvad plaanid liinide ja ööpäevase lennuvoo suurendamiseks tema hinnangul turutingimustes. Samas jäi rõhutamata, et riik ei soovi sekkuda üksikutes äriläbirääkimistes, vaid usaldab turu toimimist ning oma taristukiirenduste võimaluste kasutamist.
Tehtud otsused 1
Ei tehtud ühtegi otsust; arutelu jääb konsulteerivaks ning tulevastele meetmetele puudub rõhk täpselt kehtestatud otsusena.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem kõneleja oli Vladimir Svet (Taristuminister), kellel oli viitatud arvukalt kõnesid ja kommentaare teemal lennundus, tasud ja riigi sekkumise soovitavus. Ta on riigikogus esindava ametikoha tõttu “other” ehk mitte paremal või vasakul libastunud positsioon, vaid valitsuse liige, kelle roll on kui ministri roll.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatab, et liigume kolmanda küsimuse juurde taristuministri Vladimir Svetile, ning selle esitab Riigikogu liige Vadim Belobrovtsev lennunduse teemal.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Tallinnas tõusvad lennujaamatasud viivad Ryanair’i ja teiste liinide sulgemise ning hindade tõusuni, mis mõjutab kuni 80 000 inimest, nõuab riigi sekkumist ja tekitab küsimuse, kas Eesti lennundus jääb tulevikus Euroopa perifeeriaks ning piiratud, sageli kõrgete hindadega lennuvõimaluseks.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Taristuminister Vladimir Svet parandas faktiväiteid, kinnitades, et lennujaamatasude tõus ei ole 70%, teatas AirBalticu plaanidest lisada Tallinnasse Barcelona, Reykjavik ja Tirana ning lende tihendada ning 2030. aastaks suurendada ööbivate lennukite arvu, rõhutas, et lennunduses toimib turg ja Tallinna Lennujaam on konkurentsis tugevas positsioonis, mis ilmnes eelmisel aastal rekordilise reisijate arvuga, ning hoiatas, et valitsuse sekkumine või poliitiliste punktide nimel äriläbirääkimiste segamine oleks vale.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ministeri ja kutsub Vadim Belobrovtsevi esitama täpsustava küsimuse.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev märgib, et AirBalticu laienemisplaanid on veel ainult plaanid ning ei pruugi realiseeruda, ning rõhutab, et Eesti valitsusel on oluline roll lennunduse konkurentsivõime hoidmisel ja odavlendude liinide säilitamisel.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Taristuminister Vladimir Svet ütles, et Tallinnast avanevad AirBalticu uued sihtkohad on juba avatud ning veel üks tuleb mais ja veel üks juunis, ning plaan on Nordica lennukid müüa Transpordi Varahalduselt ning müügist saadava raha suunata Tallinna Lennujaama ja lennuliikluse arendamiseks, samal ajal rõhutades, et Ryanair'i agressiivne surve ei aita ning tuleb lasta lennujaama professionaalidel tööd teha.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ning andis kolleegile Anastassia Kovalenko-Kõlvartile lisaküsimuse esitamiseks sõna.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõneleja kritiseerib riigi omaniku poliitikat, mis sunnib riigifirmasid maksma dividende ja investeeringuid ning sellega suurendab lennupiletite hindu, muutes reisimise luksuseks ning küsib, kas selline poliitika muudetakse ja kuidas tagada odav reisimine kõigile sõltumata sissetulekust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees väljendas suurt tänu ja esitas ministrile palve.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Taristuminister Vladimir Svet kinnitab, et Tallinna lennujaama julgestustasud ei ole märkimisväärselt kõrgemad kui Riias ning lennundus on teenus, mille eest tuleb tasuda, ning viitab, et Ryanair’i Billundi baasi sulgemine ei tulene Eesti tasudest vaid ettevõtte strateegiast, kutsudes poliitikuid lasta spetsialistidel oma tööd teha.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ministeri, lõpetas kolmanda küsimuse arutelu ja teatas, et enne neljanda küsimuse juurde minemist tuleb läbi vaadata istungi läbiviimise protseduur; Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart tänas, täpsustas nime ning protokolli mõttes, et ta ajas sassi lennujaamatasu ja julgestustasu, tõdes, et lennujaamatasud on Tallinnas kõrgemad kui Riias ja Vilniuses, ning ütles, et tal oli küsimus dividendipoliitika ja omaniku kohta, millele kahjuks ei tulnud mitte mingit vastust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Aitäh, see ei olnud küsimus istungi läbiviimise protokolli kohta ning stenogrammi on nüüd kirja pandud teie täpsustusena.