Karistusseadustiku ja kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse (karistusõiguslik jurisdiktsioon ja merealuse taristu lõhkumine) eelnõu (656 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-09 00:31

Sõnavõtte kokku: 28

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 28m

AI kokkuvõtted: 28/28 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogus toimus Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku ja kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse (karistusõiguslik jurisdiktsioon ja merealuse taristu lõhkumine) eelnõu 656 esimene lugemine. Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta tutvustas eelnõu, mis lahendab mitmest hiljutisest sündmusest tingitud õiguslünki. Eelnõu laiendab Eesti karistusõiguse kehtivust välisesinduste valdustes toime pandud süütegudele (vastusena Riigikohtu otsusele diplomaadi trahvi tühistamise kohta) ning laiendab jurisdiktsiooni Eesti majandusvööndis ja mandrilaval asuva kriitilise taristu kahjustamise suhtes. Oluliselt tõstetakse karistusmäärasid merealuse taristu lõhkumise eest, nähes ette kuni kümme aastat vangistust ja juriidilistele isikutele kuni 4 miljardi euro suuruse trahvi. Lisaks lisatakse karistusseadustiku § 203 (vara kahjustamine) juurde võimalus kasutada jälitustoiminguid, et uurida Eestile vaenulike riikide eriteenistuste tellitud vandalismiakte, isegi kui varaline kahju ei ole suur.

Arutelu käigus tõstatati küsimusi Soome kohtu hiljutise otsuse kohta Estlink 2 kaabli lõhkumise asjus, kus Soome kohus leidis, et neil puudub jurisdiktsioon. Minister Pakosta kritiseeris Soome kohtuotsust, leides, et see tugineb valedele rahvusvahelise mereõiguse sätetele, ning kinnitas, et Eesti kaalub asja menetlemist, kuna majanduslik kahju tekkis Eestis. Samuti arutati karistusseadustiku laiendamise ulatust ja 4 miljardi euro suuruse trahvi heidutavat mõju. Õiguskomisjon tegi ettepaneku esimene lugemine lõpetada.

Tehtud otsused 4
Kollektiivne otsus

Juhtivkomisjon (õiguskomisjon) tegi konsensuslikult ettepaneku võtta eelnõu päevakorda 8. oktoobril.

Kollektiivne otsus

Juhtivkomisjon tegi konsensuslikult ettepaneku esimene lugemine lõpetada.

Madis Timpson
Madis Timpson Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Juhtivkomisjon määras komisjoni esindajaks Madis Timpsoni.

Kollektiivne otsus

Eelnõu 656 esimene lugemine lõpetati. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 22. oktoober kell 17.15.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:31:02
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tutvustas Riigikogule kümnenda päevakorrapunktina Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku ja kriminaalmenetluse seadustiku muutmise eelnõu 656 esimest lugemist, mis käsitleb karistusõiguslikku jurisdiktsiooni ja merealuse taristu lõhkumist, ning andis seejärel sõna justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:31:24
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta andis ülevaate karistusseadustiku muutmise eelnõust, mis on ajendatud mitmest sündmusest, sealhulgas merealuse kriitilise taristu (nt Balticconnector, Estlink 2) kahjustamisest ja vaenulike riikide eriteenistuste tegevusest, millega laiendatakse Eesti karistusõiguse jurisdiktsiooni välisesindustele ja majandusvööndile ning kehtestatakse taristu kahjustamise eest oluliselt karmimad, heidutavad karistused, ulatudes juriidiliste isikute puhul kuni 4 miljardi euro suuruse trahvini.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:31:24
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta tutvustab karistusseadustiku muudatusi, mis on tingitud mitmest hiljutisest sündmusest, sealhulgas Riigikohtu otsusest saatkondade jurisdiktsiooni kohta ja vaenulike riikide rünnakutest kriitilise taristu vastu, laiendades Eesti karistusõiguse kehtivust, lubades vara kahjustamise juhtumites jälitustoiminguid ning kehtestades merealuse taristu kahjustamise eest oluliselt karmimad, kuni 10-aastase vangistuse ja heidutava 4 miljardi eurose trahviga karistusmäärad, et tagada rannikuriigina Eesti inimeste ja vara turvalisus.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:39:07
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas oma osa, tänas kohalolijaid ja kutsus küsimuste vooru alustamiseks kõnepulti Madis Timpsoni.

Madis Timpson
Madis Timpson
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:39:09
AI kokkuvõte

Madis Timpson tõstatas küsimuse seoses laeva Eagle S poolt põhjustatud Estlink 2 elektrikaabli kahjustamisega, viidates Soome kohtu otsusele, mis kuulutas end asjas ebakompetentseks, kuna tegu toimus väljaspool Soome territoriaalvett. Ta palus ministrilt selgitust, kas Eesti valitsus on seda otsust analüüsinud ja kas Eesti prokuratuur kavatseb juhtumi menetlusse võtta, arvestades, et Eesti karistusseadustik võib lubada jurisdiktsiooni, kuna kannatanu (Elering) on Eestis registreeritud juriidiline isik.

Madis Timpson
Madis Timpson
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:39:09
AI kokkuvõte

Madis Timpson tõstatab küsimuse seoses laeva Eagle S poolt lõhutud Estlink 2 elektrikaabliga, mille puhul Soome kohus loobus jurisdiktsioonist, ning uurib ministrilt, kas Eesti on Soome otsust analüüsinud ja kas Eesti prokuratuur peaks juhtumi menetlemise üle võtma, kuna kaabel kuulub osaliselt Eestis registreeritud juriidilisele isikule Elering.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:40:25
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta rõhutab, et kuigi Soome rahvusvahelist tähelepanu pälvinud kohtuotsus pole veel jõustunud, peab ta seda täiesti mõistetamatuks, kuna kohus tugineb rahvusvahelise mereõiguse (UNCLOS) sätetele, mis kehtivad üksnes avamerel, jättes arvestamata majandusvööndi eripära ja riikide suveräänsed õigused; seetõttu leiab ta, et kui Soome otsus jurisdiktsiooni puudumise osas peaks jõustuma, peaks Eesti, kus tegelik majanduslik kahju tekkis, kaaluma juhtumi menetlemist.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:40:25
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta peab Soome kohtuotsust, mis puudutab rahvusvahelist tähelepanu pälvinud juhtumit, täiesti mõistetamatuks, kuna see tugineb rahvusvahelise mereõiguse (UNCLOS) avamerele mõeldud artiklile 97, jättes arvestamata majandusvööndis kehtivad suveräänsed õigused, ning leiab, et kui Soome jurisdiktsioon ei jõustu, peaks Eesti juhtumi menetlemise üle võtma, kuna kohus ise osutas, et majanduslik kahju tekkis peamiselt Eestis.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:44:38
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Rain Eplerile, paludes tal kõnelema asuda.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:44:39
AI kokkuvõte

Rain Epler tõstatab küsimuse Karistusseadustiku § 203 lõike 1 täienduse liiga laia sõnastuse kohta, mis lisab varalise kahju tekitamisele karistatavuse aluseks "omakasu eesmärgi" isegi siis, kui kahju suurus ei ole oluline (praegu 4000 eurot), tuues näiteks poliitilise konkurendi rehvi lõhkumise ja hoiatades, et selline lai volitus võib olla ebaproportsionaalne, isegi kui muudatuse eesmärk on tegeleda konkreetsete hirmutamisjuhtumitega.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:44:39
AI kokkuvõte

Rain Epler väljendab muret Karistusseadustiku § 203 lõike 1 kavandatava täienduse pärast, mis lisab varalise kahju tekitamise juurde kriteeriumi "omakasu eesmärgil", kartes, et see sõnastus on liiga lai ja annab õigusruumis liiga suured volitused, kuna see muudab kahju suuruse ebaoluliseks ning võib hõlmata ka näiteks poliitilise konkurendi rehvi lõhkumist.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:45:51
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta rõhutab, et demokraatlikku korda ja rahva tahte vaba väljendumist takistavad teod, nagu näiteks tellitud vandalism või poliitiliste konkurentide sabotaaž, on palju tõsisemad rünnakud õigusriigi vastu kui tavaline juhuslik vandalism, kuna nende moraalne etteheidetavus on vaba ühiskonnakorra ohustamise tõttu oluliselt suurem ja nõuab seetõttu ka laiemat arutelu karistusmäärade üle.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:45:51
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta rõhutab, et kuigi konkurendi tegevuse takistamine, näiteks rehvide läbilõikamise kaudu, võib pealtnäha tunduda pisivandalismina, on see tegelikult rünnak demokraatliku ühiskonnakorra vastu, kuna see takistab rahva tahte vaba väljendumist ja realiseerimist, mistõttu on selliste tegude moraalne etteheidetavus õigusriigi kaitsel oluliselt suurem kui juhuslikul vihahoogudel põhineval vandalismil.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:47:48
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi Peeter Ernits kutsuti kõnepulti.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:47:50
AI kokkuvõte

Peeter Ernits hoiatab ettevaatlikkusele jõustumata kohtuotsuste kommenteerimisel, kuid kritiseerib teravalt käsitletavat eelnõu, nimetades seda "sea ja käo eelnõuks", kuna see seob omavahel suursaadik Clyde Kulli rikkumise Pariisi saatkonnas ja suurte tankerite poolt merealustele kaablitele tekitatud kahju, nõudes tungivalt teemade eraldamist ja selgemat sõnastust.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:47:50
AI kokkuvõte

Peeter Ernits hoiatab jõustumata kohtuotsuste kommenteerimise eest ning kritiseerib teravalt esitatud eelnõu, pidades seda "sea ja käo eelnõuks", kuna see ühendab kunstlikult kaks täiesti erinevat teemat – suursaadik Clyde Kulli juhtumi ja merealuse taristu rikkumised –, nõudes seaduseelnõu sisu ja eesmärgi selgemat ning otsekohest väljendamist.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:48:44
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta leiab, et kuigi käsitletavate teemade (territoriaalveed, saatkonnad) ühiskondlik olulisus ja raskusaste on erinevad, on nende koondamine õigustatud, kuna neid seob ühine juriidiline küsimus Eesti õiguse kehtivuspiirkonnast, lisades, et riigisaladuse küsimustel võivad olla fataalsed tagajärjed.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:48:44
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta leidis, et kuigi käsitletavad teemad, mis puudutavad Eesti õiguse kehtivusala nii merepiirkondades kui ka saatkondades, erinevad raskusastmelt ja ühiskondlikult olulisuselt, ühendab neid õiguslikult küsimus Eesti jurisdiktsioonist, rõhutades samas, et riigisaladuse küsimustel võivad olla fataalsed tagajärjed.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:49:51
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus kõnepulti järgmise esineja, Jüri Jaansoni.

Jüri Jaanson
Jüri Jaanson
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
00:49:53
AI kokkuvõte

Jüri Jaanson väljendab muret kummalise Soome kohtuotsuse kontekstis Eesti õiguse kehtivuse piiride kompamise pärast avamerel ning nõuab Justiitsministeeriumilt või valitsuselt selget nägemust, kuidas riik kavatseb tulevikus kaitsta oma merepõhjas asuvat vara, nagu sidekaableid.

Jüri Jaanson
Jüri Jaanson
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
00:49:53
AI kokkuvõte

Jüri Jaanson pidas Soome kohtu otsust kummaliseks ning küsis Justiitsministeeriumilt, milline on valitsuse nägemus ja strateegia Eesti vara, eelkõige sidekaablite, kaitsmiseks merepõhjas olukorras, kus riik kompab oma õiguse kehtivuse piire avamerel.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:50:53
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta rõhutab Justiits- ja Digiministeeriumi rolli õiguslike lahenduste väljatöötamisel, mille eesmärk on rangete karistuste kaudu heidutada Eestile kahjulike tegude, eriti merealuste kaablite lõhkumise toimepanemist. Ta märgib, et kuigi Justiitsministeerium tegeleb karistusõigusliku heidutusega, parandavad teised ministeeriumid pidevalt kaitsemeetmeid, tunnistades, et merealuste kaablite haavatavus on olnud püsiv rahvusvaheline julgeolekuprobleem alates 19. sajandist.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
00:50:53
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta rõhutab Justiits- ja Digiministeeriumi rolli merealuste kaablite kahjustamise vastaste õiguslike lahenduste tutvustamisel, mille peamine eesmärk on rangete karistuste kaudu saavutada heidutav mõju, lisades, et valitsus lihvib pidevalt kaitsemeetmeid ning et kaablite haavatavus on olnud rahvusvaheline teema juba 19. sajandist, mil sõlmiti Pariisi kaablikaitse konventsioon.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:54:09
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas küsimuste vooru ning teatas, et järgmiseks päevakorrapunktiks on õiguskomisjoni esimehe Madis Timpsoni ettekanne juhtivkomisjonis langetatud otsuste ja arutelude kohta.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:54:09
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas küsitlusvooru ning andis sõna õiguskomisjoni esimehele Madis Timpsonile, kes teeb ettekande juhtivkomisjonis toimunud arutelu ja seal langetatud otsuste kohta.

Madis Timpson
Madis Timpson
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:54:22
AI kokkuvõte

Madis Timpson andis ülevaate komisjoni istungist, kus arutati eelnõu, mis keskendus kriitilise taristu kaitsele, sealhulgas võimalusele luua Estonia hauarahulepinguga sarnane rahvusvaheline kokkulepe, samuti jälitustegevuse laiendamise vajadusele ja tasakaalupunkti tagamisele kohtute kaudu. Lisaks käsitleti poliitiliselt motiveeritud vandaalitsemise karmimat karistamist ning põhjendati 4 miljardi euro suuruse rahalise karistuse piiri ületamist, et tagada piisav heidutav mõju näiteks elektrikaabli kahjustamise korral. Komisjon otsustas konsensuslikult eelnõu esimese lugemise lõpetada ja päevakorda võtta.

Madis Timpson
Madis Timpson
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:54:22
AI kokkuvõte

Madis Timpson andis ülevaate komisjoni istungist, kus arutati eelnõu, keskendudes oluliste taristuobjektide kaitsele rahvusvaheliste lepingutega (viidates Estonia hauarahu mudelile), jälitustegevuse laiendamise ja kodanike õiguste tasakaalule ning poliitiliselt motiveeritud vandalismi karmimale karistamisele. Eriti põhjalikult käsitleti vajadust tõsta maksimaalset rahalist karistust (üle 4 miljardi euro) suurte taristukahjude, näiteks elektrikaabli läbilõikamise, puhul, et tagada piisav heidutav mõju; komisjon otsustas eelnõu esimese lugemise lõpetada ja teha ettepaneku see 8. oktoobril päevakorda võtta.

Aseesimees Arvo Aller
00:59:56
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller teatas, et kuna küsimusi ega läbirääkimiste soovi ei esitatud, lõpetati eelnõu 656 esimene lugemine viivitamatult ning muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati käesoleva aasta 22. oktoober kell 17.15.