Kemikaaliseaduse muutmise seaduse eelnõu (701 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-08 22:42

Sõnavõtte kokku: 17

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 15m

AI kokkuvõtted: 17/17 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Päevakorrapunktiks oli Vabariigi Valitsuse algatatud kemikaaliseaduse muutmise seaduse eelnõu 701 esimene lugemine. Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo tutvustas eelnõu, mille peamine eesmärk oli lahendada Euroopa Komisjoni rikkumismenetluse käigus esitatud puudused (Seveso III direktiivi ülevõtmisel), ennetada suurõnnetusi ohtlike kemikaalidega ning vähendada nende mõju inimestele, keskkonnale ja varale. Muudatused puudutavad ametiasutuste ülesannete täpsustamist pärast õnnetust, ettevõtjate kohustuste selgemaks muutmist (nt koostöö Päästeametiga doominoefekti ohu korral) ja halduskoormuse vähendamist. Halduskoormuse vähendamine saavutatakse dokumentide elektroonilise esitamise ja riiklike ohuteavitussüsteemide (sireenid, e-alarm) kasutuselevõtu kaudu, mis vabastab ettevõtjad kallite teavitussüsteemide loomise kohustusest. Arutelu käigus tõstatas Rain Epler küsimused seoses ettevõtjate piiramata vastutusega õnnetuse järgsete heastavate meetmete eest ning vastutuse jaotusega riiklike teavitussüsteemide ebaõnnestumise korral. Minister Keldo selgitas, et piiranguid ei peetud vajalikuks ning vaidlused lahendatakse kohtus. Teavitussüsteemide vastutuse osas lubas minister täpsustava vastuse esitada. Keskkonnakomisjoni esindaja Mait Klaassen kinnitas, et komisjon toetas eelnõu esimese lugemise lõpetamist konsensuslikult.

Tehtud otsused 2
Kollektiivne otsus

Juhtivkomisjoni (keskkonnakomisjon) ettepanekul otsustati eelnõu 701 esimene lugemine lõpetada.

Kollektiivne otsus

Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 22. oktoober kell 17.15.

Aktiivseimkõneleja
Rain Epler
Rain Epler

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Kõige aktiivsem kõneleja oli Rain Epler, kes esitas ministrile kaks sisulist küsimust seoses ettevõtjate piiramata vastutusega heastavate meetmete eest ja vastutuse jaotusega riiklike teavitussüsteemide ebaõnnestumise korral. Ta esitas ka protseduurilise märkuse Riigikogu esimehele seaduse sisu täpsustamiseks.

Esimees Lauri Hussar
22:42:35
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar juhatas sisse päevakorra seitsmenda punkti, milleks oli Vabariigi Valitsuse algatatud kemikaaliseaduse muutmise seaduse eelnõu 701 esimene lugemine, ning palus eelnõu Riigikogu kõnetooli tutvustama majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.

Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
22:42:51
AI kokkuvõte

Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo tutvustas kemikaaliseaduse muutmise eelnõu, mille peamine eesmärk on lahendada Euroopa Komisjoni algatatud rikkumismenetlus, tagades ohtlike kemikaalidega seotud suurõnnetuste ennetamise direktiivi korrektse ülevõtmise. Muudatustega täpsustatakse Päästeameti ja TTJA ülesandeid, selgitatakse ettevõtjate kohustusi (sh koostöö ja naabrite teavitamine) ning vähendatakse halduskoormust, viies dokumentide esitamise elektrooniliseks ja asendades ettevõtjate ohuteavitussüsteemid riiklike lahendustega, et parandada üldist ohutust ja reageerimisvõimet.

Esimees Lauri Hussar
22:47:13
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas lugupeetud ministrit ja andis seejärel sõna kolleeg Rain Eplerile, kes soovis ministrile küsimuse esitada.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
22:47:18
AI kokkuvõte

Rain Epler juhib tähelepanu vastuolule ministri väite (ettevõtjatele uusi kohustusi ei tule) ja uue seadusesätte (§ 22 lg 61) vahel, mis nõuab pärast suurõnnetust piiramatuid heastavaid meetmeid, et taastada keskkond ja vara endises seisundis, ning küsib, kas limiitide puudumine ei tõsta kindlustuskulusid ja kas fikseeritud rahaliste piirangute seadmist kaaluti.

Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
22:48:32
AI kokkuvõte

Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutab Eesti kui õigusriigi põhimõtteid, selgitades, et varaliste või inimkahjudega lõppenud õnnetuste puhul, kus kohtuväline kokkulepe ebaõnnestub või haldusmenetlus tundub ebaõiglane, on kannatanutel alati võimalus pöörduda kohtusse vaidluste lahendamiseks, ning lisapiirangute kehtestamist peetakse ebamõistlikuks.

Esimees Lauri Hussar
22:49:32
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palus Rain Epleril esitada talle ettenähtud teise küsimuse.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
22:49:34
AI kokkuvõte

Rain Epler tõstatab küsimuse teavitamiskohustuse vastutusest, juhtides tähelepanu seaduse nõudele, et vastutus elanike teavitamise eest lasub ettevõtjal, isegi kui too on lootnud riiklikele süsteemidele (nagu Häirekeskus) ja need on ebaõnnestunud (nt SMS-ide või sireenide mittetöötamise tõttu), küsides, kuidas sellisel juhul vastutus laheneb.

Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
22:50:32
AI kokkuvõte

Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo möönis, et uued süsteemid vajavad pidevat testimist ja arendamist, kuid rõhutas, et seadus sätestab ettevõtja kohustuse edastada vajalik teave riigile olemasolevate süsteemide kaudu, kinnitades ühtlasi oma parima teadmise kohaselt, et vastutus ei lange ettevõtjale, kui riiklikud süsteemid pärast kohustuse täitmist ebaõnnestuvad, lubades siiski selle täpse sõnastuse igaks juhuks üle kontrollida.

Esimees Lauri Hussar
22:51:59
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ministrit, lõpetades sellega küsimuste vooru, ning teatas, et enne keskkonnakomisjoni arutelu juurde asumist, mille kohta annab ülevaate Mait Klaassen, võetakse vahele protseduuriline küsimus, andes sõna Rain Eplerile.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
22:52:21
AI kokkuvõte

Rain Epler esitas heatahtliku protseduurilise märkuse, mille eesmärk oli teavitada Riigikogu esimeest käimasoleva diskussiooni sisust, tuues koheselt näiteks seaduse sõnastuse, mis reguleerib käitaja kohustusi ohtlikes ettevõtetes õnnetuste korral.

Esimees Lauri Hussar
22:52:37
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar alustas lühikese tänusõnaga, kuid katkestas oma mõtte kohe pärast sõna "aga", jättes kuulajad ootama järgnevat vastuväidet või täpsustust.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
22:52:39
AI kokkuvõte

Rain Epler käsitles õnnetust, mis puudutas otseselt mõjupiirkonda jäänud isikuid.

Esimees Lauri Hussar
22:52:41
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar alustas oma sõnavõttu soojalt ja tunnustavalt, väljendades, et tegemist on millegi väga armsa või meeldivaga, jättes aga lause sisu ja mõtte lõpetamata.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
22:52:43
AI kokkuvõte

Rain Epler selgitab, et käsitletav meede piirdub pelgalt teavitamisega ega loo kohustust edastada vastavat infot riiklikele institutsioonidele.

Esimees Lauri Hussar
22:52:44
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar korrigeeris eelmist kõnelejat, rõhutades, et esitatud küsimus ei olnud protseduuriline ning paludes edaspidi piirduda istungi läbiviimist puudutavate teemadega, andes seejärel sõna Mait Klaassenile, et tutvustada keskkonnakomisjonis toimunud seaduseelnõu arutelu.

Mait Klaassen
Mait Klaassen
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
22:53:09
AI kokkuvõte

Mait Klaassen andis ülevaate Riigikogu keskkonnakomisjonis toimunud kemikaaliseaduse muutmise eelnõu (701 SE) esimese lugemise ettevalmistusest, mille peamine eesmärk on viia Eesti õigus vastavusse EL-i suurõnnetusohuga seotud nõuetega (Seveso III) ja vähendada ettevõtjate halduskoormust. Komisjon arutas põhjalikult kemikaaliandmete avalikustamise riske ärisaladusele ja julgeolekule, otsustades kasutada juhtumipõhist lähenemist, mis lubab vajadusel avalikustamisest keelduda, ning tegi konsensusliku ettepaneku eelnõu esimene lugemine lõpetada ja see täiskogule saata.

Lauri Hussar
Lauri Hussar
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
22:57:59
AI kokkuvõte

Lauri Hussar, olles tänanud ettekandjat ja sulgenud läbirääkimised kõnesoovide puudumisel, teatas juhtivkomisjoni ettepanekul eelnõu 701 esimese lugemise lõpetamisest ning määras muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 22. oktoobri kell 17.15.