Meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (526 SE) kolmas lugemine

Istung: XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2024-12-03 12:07

Osalevad Poliitikud:

Sõnavõtte kokku: 6

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 8m

AI kokkuvõtted: 6/6 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Kolmas lugemine meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu 526 käsitleb Eesti merendussektori tulevikku ja konkurentsivõimet. Eelnõu eesmärk on soodustada rahvusvahelist meretransporti avalike sadamate kaudu ning suunata kaubavoogusid Eesti, sisaldades 14% veeteetasu alandust Eesti sadamates ja sadama reidile sisenevate laevade jaoks ajavahemikus 01.01.2025–31.12.2025. See jätkab COVID-19 pandeemia ajal kehtinud soodustuste radu (kõrgemal tasemel 35% ja 2023. aastal 15%), et hoida Eesti merendussektori töökorras ning parandada sadamate kaudu toimivat kaubavedu ja reisijaid.

Lisaks toob eelnõu kaasa teadlikud sammud laevanduse konkurentsivõime tugevdamiseks, sealhulgas plaani suunata 25 miljonit eurot CO2 kvootide müügi tuludest laevade ümberehituseks Eestis ning arendada välja retrofit-toetus, mis aitab laevandusettevõtetel muuta laevad keskkonnasõbralikumaks. Mõtteviis on sarnane Film Estonia programmis rakendatavale osaliselt riigi rahastust tagastavale mehhanismile. Riigieelarve läbirääkimistel nähakse ette, et need meetmed suurendavad Eesti lipu all tegutsevate laevade arvu ja moodustavad lisandväärtust merendussektorile. Fraktsioonide ja valitsuse tasandil rõhutatakse vajadust globaalse konkurentsi ja kaldataristu kompetentside kasutuselevõtuks.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Eelnõu 526 on seadusena vastu võetud. Hääletustulemus: poolt 74 Riigikogu liiget, vastu 0, erapooletuid 0.

Aktiivseimkõneleja
Jaak Aab
Jaak Aab

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Kõige aktiivsema kõnelejana esines pid 3iK35z0_4VM, mis osutas Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esindajana sellele eelnõule ja selle valdkonnale. Ta kuulub vasakpoolse poliitilise pooluse alla ning tema kõned ja jätkavalt antud selgitused keskendusid merenduse konkurentsivõime ja rahvusvahelise koostöö hoidmisele Eesti lipu all.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:07:55
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi teavitas, et majanduskomisjoni algatatud meresõiduohutuse seaduse täiendamise eelnõu 526 jõuab kolmandale lugemisele ning avas läbirääkimised Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel Jaak Aabi palvega.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
12:08:21
AI kokkuvõte

Jaak Aab sõnastas, et Eesti merendussektori konkurentsivõime ja jätkusuutlikkus sõltub rahvusvahelise meretranspordi sujuvast toimimisest Eesti sadamate kaudu, mistõttu vähendatakse 2025. aasta jooksul veeteetasu 14% ning eraldatakse 25 miljonit eurot CO2-kvootide müügist laevade ümberehituseks Eestis, et meelitada laevandusettevõtted investeerima ja edendada keskkonnasäästlikku laevandust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:12:55
AI kokkuvõte

Ta palub anda veel kaks minutit.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
12:12:57
AI kokkuvõte

Jaak Aab ütles, et Eesti lipu alla laevade toomise soodustamiseks rakendatakse eripakett koos maksusoodustustega ning kliimaministeeriumi merenduse ja veekeskkonna põhiüksuse koostöös välja töötatavate ettepanekutega, ning Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon toetas eelnõu vastuvõtmist seadusena, sest Eesti on mereriik ja merenduse konkurentsivõime on majanduse arengule oluline.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:13:48
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi kuulutas läbirääkimised lõppenuks ja pani lõpphääletusele majanduskomisjoni algatatud meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu 526, paludes kolleegidel võtta seisukoht ja hääletada.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:16:39
AI kokkuvõte

Eelnõu 526 võeti seadusena vastu 74 poolthäälega, vastuhääli ja erapooletuid polnud.