Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (538 SE) esimese lugemise jätkamine
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-01-22 16:09
Sõnavõtte kokku: 120
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 2h 22m
AI kokkuvõtted: 120/120 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Päevakord jätkati Isamaa fraktsiooni algatatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu 538 esimese lugemisega. Istungi juhataja täpsustas, et arutelu jätkub eile pooleli jäänult ning Riigikogu kõnetooli esindaja Aivar Kokk esindab algatajaid küsimustele vastamiseks. Eelnõu sisu tekitab väga tugevaid seisukohti – opositsioon väljendab kriitikat koalitsiooni maksupoliitika ja automaksu mõjude kohta, rõhutades eelkõige maapiirkondade muret, rahastuse allikaid ning maksude ühtlustamise õiguspärasust. Üheksa–kümneaastane arutelu viib läbi erinevaid küsimusi: maksuteatiste selgus ja õiguspära, erinevad arvutusmudelid ning maksu mõju erinevatele ühiskonnagruppidele. Põhiolemus seisneb selles, kas automaksu tühistamine on õiglane ja kas riigile vaja alternatiivset tulubaasi, ning kas koalitsioon suudab leida jätkusuutliku lahenduse. Istungil esitasid küsimusi mitmed saadikud ning tekkinud on laiapõhjaline arutelu maksude tuleviku ja regionaalse võrdsuse üle.
Tehtud otsused 1
Eelnõu 538 esimesel lugemisel tagasi lükata; hääletustulemus: 51 poolt, 28 vastu, erapooletuid 0.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsema kõneisikuna esindab VTIO4yVEz1k Isamaa fraktsiooni ja tegutseb peamiselt esitaja/koosvõitleja rollis; poliitilise spektri jaoks on ta parem- (right) poolne esindaja.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Täna jätkame päevakorra arutelu ning alustame Isamaa fraktsiooni algatatud mootorsõidukimaksu kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu 538 esimese lugemisega, mille esindab algatajate Aivar Kokk.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kinnitas, et on valmis vastama küsimustele, ning palus esimeseks küsimuseks Jaanus Karilaidi.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta tõi välja, et inimesed saavad praegu Maksu- ja Tolliametist järjest arveid automaksu eest kahe tähtaegaga – enne jaanipäeva ja kooliaasta alguses –, kinnitas, et Isamaa selle tühistab, ning palus avalikkusele meelde tuletada, miks automaks üldse kehtestati: rohepöörde osa, inimeste suunamine ühistransporti kasutama ja julgeolekumaksu osa, et mälu värskenduks.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk kritiseeris Maksu- ja Tolliametit maksuteadetega seoses ebakindla teabe eest ning väitis, et viimaste kahe aasta maksutõusude tegelik eesmärk on Reformierakonna kõrgepalgaliste tulumaksusoodustuse rahastamine, mida möödunud nädalal sotsiaalmeedias paljastas siseminister Lauri Läänemets.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Kõne alguses kutsutakse Riina Solman.

Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riina Solman tõdeb, et Tallinnas maksab kuue lapsega pereema automaksu 875 eurot, ja küsib, mida see tähendab maapiirkondades elavatele suurperedele, kas see erineb Tallinnast ning kuidas riik neid peresid aidata või nende koormat leevendada võiks.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk süüdistab koalitsiooni selles, et see võtab noorte peredelt ja pensionäridelt järjest rohkem raha, eelistab kõrgepalgaliste soodustusi ning kutsub tagasiastumist ja erakorralisi valimisi välja kuulutama.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller pöördub Ants Froschi poole ja palub midagi.

Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ants Frosch märgib, et automaksu teemal on koalitsioonisaadikute vahel kummalisi ja isegi koomilisi vastandumisi ning Maksu- ja Tolliameti ning Transpordiameti ametlikud kalkulaatorid annavad erinevaid tulemusi (Transpordiameti kalkulaator on umbes 10% väiksem), ning kuigi valitsus ja riigiametid ei näi omavat selget pilti, viitab see maksukonstruktsiooni ebaõnnestumisele ja ainus võimalik lahendus on maksu tühistamine – mis on teie seisukoht?

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk nimetab eelmisel aastal jõustunud seaduse ebaõnnestunuks ning rõhutab, et makseteatistes peab olema selgelt kirjas, mille eest makstakse, kuna Maksu- ja Tolliamet ning Transpordiamet annavad vastuolulisi andmeid; samal ajal on valitsus rakendanud kõrgepalgaliste tulumaksusoodustuse ja kahe aasta jooksul on kavandatud kaks miljardit eurot maksude tõstmiseks, mille täispakett saavad üle 2200 euro sissetulekuga inimesed ja väiksem soodustus kehtib juba üle 1200 euro sissetulekuga, mis näitab, et ühe lubaduse nimel on maksed tõstetud nelja korra võrra.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller palub Kalle Grünthali kõnelema.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal tõstatas istungil küsimuse, miks identsetele sõidukitele määratud aastamaks ja registreerimistasu võivad erineda sõltuvalt nende klassifikatsioonist (kaubik vs mahtuniversaal), mis ei ole võrdse kohtlemise põhimõttega kooskõlas.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller esitas küsimuse ja tänas.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk märgib, et kuigi auto marki võib olla sama, loeb tonnaaž, mootori võimsus ja CO2-heide ning kui sõiduk on ostetud või vormistatud pakettauto või bussina ning passi ei ole märgitud seitse istekohta, ei tohi neid istekohti juurde panna ja tuleb vajadusel ümber registreerida.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Kõne algab lühikese palvega Kersti Sarapuule.

Kersti Sarapuu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Sarapuu tõi välja, et postkastides on juba mootorsõidukimaksu arved laekunud, ning küsis, millal muudetud seadus jõustub ja mida teha nende saabunud arvetele.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk ütles, et automaks tuleb tagasiulatuvalt tühistada, sest see on inimvaenulik ja regionaalselt ebaõiglane ning maakondades on auto paljude perede jaoks ainus võimalus koolis ja tööl käia, ning riigi tulu on väike võrreldes tegeliku kahjuga majandusele ja inimestele, mistõttu maksnud inimesed peaksid raha tagasi saama.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsub Jaanus Karilaidi sõna võtma.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõnes öeldakse, et automaks koormab kõige raskemini maapiirkondi ning küsitakse, kas 2025. aastal suunatakse rohkem raha ühistransporti ja tehakse selle teenus paremaks.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekandes väljendab Aivar Kokk, et ministri ettepanekul vähendati Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi poolt ühistranspordiraha 6 miljoni euro võrra, toob välja raudtee renoveerimise viivitused, ebamõistlikud piletihindade tõusud ning et tasuta transport on viinud paljude kommertslike liinide kadumiseni, mistõttu oleks pidanud kaaluma näiteks 0,50 euro suurust piirkonna sees piletit, et maakondadevaheline ühistransport jääks jätkusuutlikuks.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller palub anda Allasele sõna.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas ütles, et automaks pole talle esimene valik, ning palus ettepanekuid, millistest valdkondadest võiks raha võtta, märkides haridust, sotsiaalvaldkonda ja ühistransporti ning küsides, kas pensionid on liiga kõrged või mida kärpida, ning pakkus koostööd sotsiaaldemokraatidega astmelise tulumaksu kehtestamiseks.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Riigikogu liige Aivar Kokk kutsus kõrgepalgaliste tulumaksusoodustuse kaotamist ja tulumaksuvaba miinimumi viimist Eesti keskmise palga tasemele (umbes 1200 eurot), et aidata madalama sissetulekuga inimesi ja vähendada maksukoormust.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller palub Kalle Grünthal tule lavale.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal toob esile Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumi kohtunik Ivo Pilvingu seisukoha, et maksuteade võib rikuda maksumaksja õigusi ning tal on õigus esitada halduskohtule kaebus ning kohus kontrollib seejärel maksuteate õiguspärasust ja põhiseaduslikkust, ning kõigil on see õigus, küsides samas, kas seaduseelnõu tagasi lükkamisel peaks massiliselt halduskohtusse pöörduma, et lõpetada see talumatu ebaõiglus.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekandes leiab Aivar Kokk, et mootorsõidukimaksu lahendus on ebavõrdne ning põhiseadusega vastuolus ning ei vasta rohepöörde eesmärkidele, kuna see koormab kõigile ühtlaselt mõelduna tegelikult haavatavate, suurperede, puudega inimeste, emapalga ja pensionäride elu – näiteks kuue lapse pere puhul on maksu 875 eurot ning kogu mõju ületab 3000 euro, lisanduvad tulumaksu ja käibemaksu tõusud.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsus Lauri Laatsi esinema.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats väidab, et seaduses on auk, mis lubab rikkamatel maksta vähem ja paljulapselisele perele on see selgelt ebaõiglane, ning kogu menetlus oli pikk ja tulemus on auklik.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk ütles, et tal ei ole võimekust osta 150 000-euroseid autosid, ning rõhutas, et Isamaa eesmärk on mootorsõidukimaksu esimesena tühistada, sest auto kulu ning maksud mõjutavad eriti maapiirkondi ning paljud vanemad viivad kooli lapsed autoga.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
See kõne on pelgalt palve Anti Allasele.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas küsib, kust tuleb raha riigikaitseks ja muude kulude katmiseks, kui maksuküür ei kao ja automaksu asemele pole selget plaani, ning kardab, et Isamaa poliitika viib vähem jõukate inimeste vaesusesse.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Kõnes ütles Aivar Kokk, et automaksu umbes 240 miljonit ning kõrgepalgaliste tulumaksusoodustuste kulu on umbes pool miljardit, ja kui need maksud ära jätta ning valitsuse kulusid kokku hoida üle 300 miljoni euro, jääks riigieelarvesse piisavalt raha ning tuleks tõsta läbipaistvust ministeeriumide tulude ja kulude osas.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller ütles, et jutuks tuleb mootorsõidukimaksu seadus ning kutsus Rene Kokk'i.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk väidab, et automaks on topeltmaksustamine kütuseaktsiisiga ning et valitsus peaks esmalt selgitama eelarvet ning raha kasutust, kuna inimesed, eriti eakad, ei jaksa uut maksu maksta, kuigi autot vajavad eluks.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk tõi välja, et mootorsõidukimaksu maksmisel võivad vahendid minna eelnevate võlgade katteks ja inimesed ei pruugi teada, mis saab hiljem, ning ta kritiseeris riigi ja omavalitsuste rahastamise kitsaskohti ning regionaalse transpordi planeerimise puudulikkust, kutsudes Riigikogus avatult arutama kulude ja tulude tasakaalu.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller palus Rain Eplerit esinema.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ettekandja Rain Epler kritiseerib eelarveplaane, mille raames on kavas 68 miljonit eurot elurikkuse edendamiseks ja 2 miljardit tuulikutoetusteks, ning hoiatab, et need kulutused võivad viia energiavaesusesse ja laiemalt vaesuseni; kuigi koalitsioon räägib raha puudumisest ja makse tõstmisest, kutsub ta Anti Allasele tähelepanu, et majandusele antaks hapnikku ja välditakse rumalaid kulutusi.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk rõhutab, et Eesti majanduse kasv ei ole võimalik maksutõusude ja ebakindla energiapoliitika tingimustes, ning tuleb kiiresti ja odavalt rakendada lahendusi nagu Narva vanade põlevkivikatlate pelletile üleminek, Paldiski LNG-terminali kasutuselevõtt ning vajadusel Soomega koostöö või tuumaenergia arendamine, et vähendada sõltuvust välistest hindadest ja tagada konkurentsivõimeline elekter.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsub Mart Maastiku lavale.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mart Maastik tõstatas, et automaksuarved näitavad vaid summat ega anna eraldi infot, millise auto eest see on ja millise arvutuse alusel, ning küsis Aivarilt, kas tal on olnud selgitus ja kuidas need summad konkreetsete sõidukite vahel jaotuvad.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk tõdes, et mootorsõidukimaksu arved on segadust tekitavad ja ei kajasta iga sõiduki andmeid (automarg ja registreerimismärk), kuna Transpordi- ja Maksu- ja Tolliameti arvutusreeglid erinevad, ning ta kavatseb järgmisel nädalal rahanduskomisjonis selle teema lauale võtta.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
See oli väga lühike kõne, milles aseesimees Arvo Aller kutsus Evelin Poolametsa esinema.

Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Poolamets toob esile, et riik maksab kuni 4000 eurot kasutatud elektriautode ostmise toetusena, kuid maapiirkondades on suurte vahemaade läbimine tõenäoliselt raske ning samal ajal kogutakse automaksu suurperedelt, pensionäridelt ja puuetega inimestelt, mis on tema hinnangul ebaõiglane nende jaoks, kellele elektriauto ostmine on üle jõu.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk rõhutab, et Eesti ei saa kriisi lahendada pelgalt taastuvenergia abil, vaid tuleb kasutada mitmekesist energiaallikat (nt põlevkivi, puidujäätmed), alandada CO2-kvoodi hinda ja tugevdada energiajulgeolekut läbi Soomega ning Lätiga ühenduste, sest ainult nii saab tagada hinna stabiilsuse ja tarbijate huvid.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Kõne väljendas tänu ja kutsus järgmiseks Urmas Reinsalu.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu väidab, et koalitsioon on ähmi täis selle eelnõu tõttu, mis võiks rikkuda maksustabiilsust, ning küsib, miks automaksu üle arutelu venis ja miks eelnõu nii kaua kinni hoiti ning millised olid koalitsiooni kartused ja motiivid.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Isamaa poliitik Aivar Kokk väidab, et automaksu eelnõul on tegelikult ainult üks eesmärk – kõrgepalgaliste tulumaksu soodustamine – ning selle vastu on tulnud üle 70 000 allkirja, mis näitab laialdast vastumeelsust ja illustreerib, kuidas suurima partneri soovide täitmine viib lubaduste murdmiseni.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller tänas ja ütles, et küsimusi pole enam, ning palus rahanduskomisjoni esimehel Annely Akkermannil anda ülevaate kõnetooli juhtivkomisjonis toimunud arutelust.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rahanduskomisjon arutas sama sisuga Isamaa eelnõu nr 488, mida valitsus ei toeta, ning otsustas konsensuslikult teha ettepaneku eelnõu tagasi lükata, hääletusel 6 poolt ja 4 vastu.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller tänas ülevaate eest, märkis, et on küsimusi, ning kutsus Urmas Reinsalu vastama.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu ütles, et automaksuteate saabumise järel on muutunud maksustamise informatiivne baas ning tekkinud on uus grupp inimesi, kellel on töötavad, kuid vanemad autod, mille võõrandamise maks ületab auto turuväärtuse, ning ta küsis, kuidas sellises olukorras peaksid need inimesed käituma ja kas see oli teadlikult plaanitud koostajate ja valitsuse poolt.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Registreerimistasu seotakse auto massi ja süsinikuheitmega, et vältida vanade, saastavate ja suure CO2-heitega sõidukite riiki toomist, sest linnas näeme vanu autosid, mis tekitavad keskkonnaprobleeme, ning registreerimistasu võib olla suurem kui auto turuväärtus.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsus Siim Pohlaki esinema.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak süüdistab Reformierakonna valitsust Eesti majandusele põhjustatud märkimisväärses kahjus ning toob esile umbes 900 miljoni euro suuruse maksutuluna saamata jäänud kahju, maksutõusud, elektrihinna probleemid ja töökohtade kadumise ning küsib, kas komisjonis on arutatud kogu kahju ulatus ja automaksi mõju.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutas, et makroökonoomikas peab numbreid tundma ja nägema, mis 900 miljonit koosneb ning kuidas selle arvutuse dünaamika töötab, sest rahandus on numbriline ning lõpuks tuleb arved maksta või mitte maksta.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Kõne on lihtsalt palve kutsuda Mart Maastik siia.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Maastik väidab, et automaksu koostis—massi ja CO2-heidete kogusummast—on tehtud nii, et kõik maksavad ühtemoodi olenemata tegelikust CO2-heite suurusest, ning elektriautode suurem mass sunnib neid sama maksma, mis tema sõnul on seaduse eesmärk rahvast koorida.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Seaduseelnõu menetlemise käigus arutati elektriautode täismassi alusel maksustamist: väiksemad elektriautod mahuvad 2,4-tonni piirile ja neil on massiosa 0, kuid suuremad elektriautod, mille akud on suuremad ja mis suudavad sõita umbes 400 kilomeetrit, ei mahu sinna sisse ning neile rakendub massiosa, sest rasked autod koormavad teid rohkem.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsub Henn Põlluaas kõnelema.

Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Henn Põlluaas väidab, et valitsus ei põhjendanud automaksu tühistamise eelnõu ning tegelik eesmärk on rahvalt raha äravõtmine, sest vanad autod jäävad kasutusse ja saastavad aastaid.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Sõnum on selge: teie aeg on käes.

Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Küsimus on, kas te täidate oma väga kaheldavaid valimislubadusi.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et mootorsõidukimaks on oluline eelarve tulude täiendamiseks ja laenuvajaduse vähendamiseks, millel on algusest saadik olnud kolm komponenti—baasosa, massiosa ja heiteosa—ning mille eesmärk on lisaks tulude kasvule vähendada autopargi süsinikuheidet ning juhtida vanad romud ringlusse.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Kõnes on ainult palve kutsuda Rain Eplerit.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseeris koalitsioonis SDE-d, kes näib mängivat mängu, hääletades lõpuks poolt hoolimata vastuväidetest, ning küsis, kas on arutatud nende lahkumist või oma seisukohtade valetamist.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta toob välja, et kõigis koalitsioonides kerkivad esile inimesed, kes tahavad paavstist usklikumad olla ja seejärel kaduda erakonna otsuste taha, ning selline käitumine esineb kõigis erakondades ning ei ole eeskujuks.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak kinnitab, et 900 miljoni hinnang on konservatiivne ja tegelik kahju on ilmselt suurem, ning ta rõhutab vajadust laia ja põhjaliku arutelu ning õige formaadi leidmiseks, mis toob välja majandusele ja töökohtadele avalduva tegeliku mõju.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Kõne on pelgalt Siim Pohlaku lavale kutsumise palve.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann ütles, et huvitav arutelu rahanduskomisjonis võiks toimuda, kuid EKRE liikmed käivad komisjoni istungitel väga harva, ja ta palub tõsiselt, et nad tuleksid istungile.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
See on lühike palve kutsuda Lauri Laats lavale.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats ütles, et koalitsiooni poolt vastu võetud eelnõu kavandab koguda 236 miljonit eurot maksudena (99 miljonit mootorsõidumaksu ja 137 miljonit registritasu), kuid ettevalmistus on olnud puudulik ning turu signaalid automüüjatelt näitavad, et registritasu laekub tõenäoliselt vähem, mis kahjustab mootorsõidukite müügiga tegeleva ettevõtluskeskkonda.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõnes öeldi, et mootorsõidukite maksu ja registreerimistasu muutmine sundis autoostjaid tegema otsuseid eelmise aasta lõpus ning esimesel poolaastal laekub sellest hoolimata vähem makse, ning kuigi mõju täpne ei ole teada, on see uue seaduse juurutuse loomulik osa ja vigade parandamine on oodatud.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsus Helle-Moonika Helme esinema.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helme kutsub üles mõtlema inimeste peale, sest inflatsiooni tingimustes uued maksud—eriti suurperede koormus—teevad palgast palgapäevani elamise raskemaks ning automaksu puhul ei arvestatud inimeste toimetulekuga.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
See kõne kutsub kuulajaid tegutsema, sest nende aeg on käes.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõnes öeldakse, et te hakkasite lihtsalt selle maksu rakendama.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann väidab, et mootorsõidukimaks tuleks kehtestada autopargi alusel, et kogutud tulu saaks kasutada sotsiaalsete siirdete, nagu pensionid ja laste toetus, finantseerimiseks ning katta need, kes enam ei tööta või kellel on ülalpeetavad.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees palub Helle-Moonika Helme võtta sõna.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle‑Moonika Helme väidab, et registreerimistasu on tegelikult omanikuvahetuse maks ning et see on puhas inimeste taskust röövimine – ilmselge röövprojekt.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
See on lühike, kuid mõjuv kutsung — teie aeg on käes ja tuleb tegutseda.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõne vihjab, et siin ei arvestata inimeste huvide või heaoluga ning nende peale ei mõelda.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann ütles, et algselt plaaniti kehtestada registreerimistasu vaid riiki sissetoodavatele autodele, kuid selgus, et see rikub EL-i kaupade vaba liikumist, mistõttu muudeti otsust ja tasu langetati.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller tänab ja teatab, et küsimusi enam ei ole.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann tänab küsimuste eest.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller avab fraktsioonidega läbirääkimised, EKRE fraktsiooni nimel esindab Siim Pohlak.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak nimetas tänast valitsust kilplasteks, süüdistas Reformierakonda ebaõiglases maksupoliitikas ja automaksus ning väitis, et Eesti riigi heaolu ja majanduse kasv saab toimuda ainult inimeste ja ettevõtete edu kaudu, mitte maksutõusudega.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller tänas ja kutsus Isamaa fraktsiooni esindaja Urmas Reinsalut kõnelema.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu palub juurde kolm minutit aega.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Alleri sõnavõtus palutakse kolm minutit lisaks.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu kinnitab, et Isamaa lubab automaksu täielikult tühistada ja on esitanud selle seaduse eelnõu, kuid praegune koalitsioon ei võimalda seda teha kohe ning lootus püsib, et hiljemalt 2027 kevadel saavad inimesed automaksu mitte maksta.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Ta tänas.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Saabub aeg ka kohtuotsuseks tänasele valitsusele; muutus on võimalik.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kuulutas, et aeg on käes, ning Lauri Laats palus fraktsiooni nimel kolm lisaminutit.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats ütles, et käesolev eelnõu puudutab paljusid inimesi ja õiglustunnet ning Keskerakond lubab võimule tulles automaksu tagasi pöörata, kuid ta tõdes, kui pikk ja algusest peale auklik oli selle seaduseelnõu teekond ning et see oli vastuolus Euroopa Liidu õigusaktidega, hoolimata järjepidevatest muudatustest.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller palub härra Reinsalul koridoris rääkida.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta pöördub härra Reinsalu poole.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Kõnes palutakse Härra Reinsalu rääkima koridoris ning Laurile antakse juurde 20 sekundit.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kui Keskerakond tuleb võimule, lõpetame automaksu ja pöörame selle tagasi, sest see on ebaõiglane ja koormab enim madala ja keskmise sissetulekuga peresid ning maal elavaid ning takistab majanduse arengut.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees tänab ja kuulutab järgmiseks kõnelejaks Anti Allast, kes esindab Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas toonitab, et automaksu kaotamine ei lahenda riigi kulude katmist ning maksuküür võib jääda, ning ta eelistab õiglasemat rahastust, näiteks astmelist tulumaksu, ning rõhutab vajadust sisuliste ettepanekute järele populismi vastu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub, et arutelule antaks veel kolm minutit.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas rõhutab, et automaks vajab parandust ja regionaalset leevendust, lahendusi suurperede väikebusside maksustamisel ning varastatud või hävinud sõidukite registreerimistasu tagasimaksmist, ning et automaksu ja teisi makse võiks kaotada, kui astmeline tulumaksu kehtestamiseks kogutakse 51 Riigikogu liikme hääl.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab publikut ja märgib, et Isamaa nimel on ootus vastusõnavõtuks ning selle põhjuseks on Urmas Reinsalu.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu ütles, et Isamaa jaoks on koalitsiooni loomise eeltingimuseks automaksu tühistamine ning kui see saavutatakse, on nad valmis hääli leidma, samas kritiseeris ta valitsust maksukoormuste ning riigikaitsekulude osas ning esitas tervikliku, vastutustundliku alternatiivse eelarve.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne oli lihtsalt tänuavaldus.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ta rõhutab avameelselt, et see on muljetavaldav ning omamoodi tunnustus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas läbirääkimised ja teavitas, et juhtivkomisjon soovitab eelnõu 538 esimesel lugemisel tagasi lükata.

Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Helir-Valdor Seeder kritiseeris praegust tõlgendust kui vale ja ebaõiglane ning palus tagasi pöörduda varasema praktikaga, mille kohaselt konkreetse nime mainimisel on iga Riigikogu liige õigus esitada vastulause sõltumata fraktsioonist, kuna muidu on see vastuolus kodu- ja töökorra seadusega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi rõhutas, et vastusõnavõtt on võimalik ainult pärast sõnavõtu pidamist ning kuna Aivar Kokk ei saanud sõna võtta, ei ole tal vastusõnavõtuks võimalust, ning ta tegi ettepaneku esitada veel kolm protseduurilist küsimust ja palus Urmas Reinsalu jätkata.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu süüdistas istungi juhatajat ja opositsiooni parlamendi töö peatamises, tõdes, et päevakord on tühi ning automaksuseaduse arutelu puudutab kogu Eesti ühiskonda ja esindab Eesti rahva enamuse arvamust, ning tegi ettepaneku, et Aivar Kokk saaks vasturepliigi teha.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi väljendas üllatust kolleegi enesekriitika üle, kinnitas, et siin tehtud töö on sisuline ega ole näiline, ning kordas, et esimesel lugemisel võivad läbirääkimistel osaleda ainult fraktsioonide esindajad ning vastusõnavõtt tuleb fraktsiooni nimel.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler soovitas võtta väikese pausi ja läbi mõelda vastusõnavõtu reeglid, öeldes, et nimepidi mainitud inimesel on õigus vastusõnavõtuks ning mitte ainult neil, kes on ise sõna võtnud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi ütles, et ta ei vaja vaheaega, soovitas teil lugeda Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 70 lõiget 1 ning palus Kert Kingol esitada küsimuse istungi juhatajale.
Kert Kingo
AI kokkuvõte
Kert Kingo tõstatab küsimuse vastusõnavõtu keelamise kohta ning küsib, kuidas see võiks elavdada parlamentaarset debatti, viidates Reformierakonna soovile debatti suurde saali tuua.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi ütles, et menetluse jooksul on debatt olnud piisav, viitas Riigikohtu märkustele parlamendi tõhususe piirangute kohta ja selgitas, et vastusõnavõtt on vaid võimalus § 70 lõige 1 järgi, ning juhtivkomisjon soovib eelnõu 538 esimesel lugemisel tagasi lükata ja hääletusele ette valmistuda, paludes vaheaega.

Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Helir-Valdor Seeder soovib enne hääletust kümme minutit vaheaega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kuulutas välja kümneminutilise vaheaja.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi teatas, et Isamaa fraktsiooni palutud kümneminutiline vaheaeg on lõppenud, ning palus hääletusele ja esitas juhtivkomisjoni ettepaneku eelnõu 538 esimesel lugemisel tagasi lükkamiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ettepanek leidis toetust: 51 Riigikogu liiget hääletas poolt, 28 vastu, erapooletuid 0; eelnõu 538 lükati tagasi ja langeb menetlusest välja.