Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (499 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-10-14 20:57
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 10
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 12m
AI kokkuvõtted: 10/10 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutas Vabariigi Valitsuse algatatud ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu 499 esimest lugemist. Ettekande tegi regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartman. Eelnõu peamine eesmärk on viia sõidusoodustuste regulatsioon kooskõlla Euroopa Kohtu 2022. aasta otsusega, mis nõuab kommertsvedajatele tasuta vedamise kohustuse (eelkooliealised lapsed, puudega isikud) täitmisest tuleneva finantsmõju hüvitamist. Seaduses tunnistatakse kehtetuks säte, mis keelas vedajale hüvitise maksmise, ning luuakse volitusnorm sihtotstarbelise toetuse maksmise korra kehtestamiseks. See puudutab hinnanguliselt 19 kommertsvedajat ja riigieelarve kulu on planeeritud 600 000 eurot aastas. Eelnõu jõustumine on kavandatud 1. jaanuariks 2025.
Majanduskomisjoni ettekandja Tarmo Tamm kinnitas, et komisjonis oli konsensus olukorra lahendamise vajaduse osas, märkides, et varasemad tagasiulatuvad hüvitised ulatusid 4 miljoni euroni. Läbirääkimistel tõi Ando Kiviberg (Eesti 200) esile mure tarbijate huvide puudumise pärast eelnõu eesmärkide seas ning rõhutas vajadust säilitada regionaalsete ühistranspordikeskuste oskusteave. Samuti juhtis ta tähelepanu riskile, et uue kiirliinide ja etteveoliinide süsteemi korral võivad etteveoliinid muutuda kohalikeks liinideks, mille rahastamine langeks ebapiisava võimekusega kohalike omavalitsuste õlule.
Tehtud otsused 2
Eelnõu 499 esimene lugemine lõpetati.
Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 28. oktoober 2024 kell 17.15.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Täna arutatakse kolmanda päevakorrapunkti all Vabariigi Valitsuse algatatud ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu 499 esimene lugemine ning kõne ettekandmiseks palutakse regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartmani.
Regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartman
AI kokkuvõte
Ettepanek muudab ühistranspordiseadust nii, et see viib kooskõlla Euroopa Liidu õigusega ja Euroopa Kohtu 2022. aasta otsusega ning kehtestab kommertsvedajatele sihtotstarbelised toetused avaliku teenindamise kohustuste täitmise eest, kaotab teatud sihtrühmade tasuta vedamise kohustuse, täpsustab sõidusoodustuste regulatsiooni (sh lennu- ja veeliikluse kaasamine) ning annab omavalitsustele õiguse määrata kuni 100% ulatuses sõidusoodustusi teatud kategooriatele, mille lõplik kulu riigile on arvestuslikult umbes 600 000 eurot aastas ja mis mõjutab umbes 19 ettevõtet, jõustumusega 2025. aasta 1. jaanuaril.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kutsus Rain Eplerit esitama küsimuse.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler küsib ministrilt, kuidas eelnõu mõjutab KOV-e ja kas hüvitised võiks katta riigieelarve, tuletades meelde kooskõlastustabeli märget „mitte arvestatud” ning paludes selgitusi ja konkreetseid numbreid.
Regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartman
AI kokkuvõte
Kokkuvõttes puudub mõju kohalikele omavalitsustele; kulusid kompenseeritakse riigieelarvest umbes 600 000 eurot, mis kajastub riigieelarve seaduses, ja kuigi praegu ei mõjuta see kohalikke omavalitsusi, mõjutab see üldiselt ühistransporti.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Rohkem küsimusi ei ole; järgmiseks esitab majanduskomisjoni liige Tarmo Tamme juhtivkomisjonis toimunud arutelu.

Tarmo Tamm
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Majanduskomisjon arutas 8. oktoobri istungil Vabariigi Valitsuse algatatud ühistranspordiseaduse muutmise eelnõu 499 esimese lugemise ettevalmistust ning Euroopa Kohtu otsuse tõttu tekkinud trahvi ja vedajatele makstavate kompensatsioonide maksmise korda, mille kulud hinnati kokku umbes nelja miljoni eurole, ning jõuti konsensuslikult, et tuleb leida sobiv IT-lahendus, ja esimene lugemine lõpetati ning menetlus jätkub.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller kuulutab, et küsimusi pole, tänab ja avab läbirääkimised, andes fraktsioonide nimel sõna; esimesena kõneleb Eesti 200 fraktsiooni esindaja Ando Kiviberg.

Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
See reform on tähtis elukvaliteedi parandamiseks, kuid peab sisaldama tarbijate rahulolu eesmärki ning tagama, et piirkondlike ühistranspordikeskuste kogemused ja oskused säiliksid ning rahastus oleks kindel, kui plaan ühendab tõmbekeskused kiirliinidega ja lisab ringliine.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Läbirääkimised on lõpetatud ja eelnõu 499 esimene lugemine on lõppenud ning muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 28. oktoober kell 17.15.