Raudteeinvesteeringud

Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kuupäev: 2025-01-15 15:46

Osalevad Poliitikud:

Sõnavõtte kokku: 9

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 8m

AI kokkuvõtted: 9/9 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Nine koostanud küsimus puudutas taristuministri Vladimir Sveti esindatavat raudteeinvesteeringute teemat. Keskne arutelu pöörus eelkõige liikuvusreformi ja 2025. aasta eelarve kontekstis läbirologicalu. Karilaid esitas tähelepanu keskmes oleva 20 miljoni eurose summa, mis tema sõnul oleks ilmselt väike, kuid oluline peatus järgmises etapis Tallinna–Haapsalu–Rohuküla raudtee arendamiseks. Ta tõstatas, kui kaugel on 20 miljoni kasutusele võtmine ja millal tööd reaalselt edasi liiguvad, viidates vajadusele jõuda lõpuks Ristini ja edasi Rohuküllani. Minister Svet seadis laiemad raamid: 20 miljonit ei ole kliimaministeeriumi eelarve raames ning rahastus on planeeritud Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi vahendite alla kui osa liikuvusreformist. Ta toonitas, et projekt ei piirdu Haapsaluga, vaid hõlmab Rohuküla ühendust ja praama ümberistumisvõimalusi ning rõhutas riigi eelarve ja eelarvestrateegia olulisust kiirete ja otsuste tegemise kontekstis. Kui kaugele ja milliste sammudega järgmine etapp jõuab, sõltub riigieelarve menetlusest ja pikaajalistest plaanidest ning aeg-ajalt kasvavatest investeeringutasudustest kogu raudteele. Lõpuks viidi välja, et suur investeerimine Eesti Raudteesse, sh elektrifitseerimine ja kiirendamine, on kavandatud lähiaastatel (ligikaudu 500 miljonit eurot), mis loob aluse ühenduvuste ja kiiruste parandamiseks ning omakorda ka Haapsalu–Hiiumaa ühenduste arengule tulevikus.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Ei tehtud lõplikke otsuseid selle arutelu käigus; tulevaste sammude määratlemine sõltub riigieelarve menetlusest ja riigi eelarvestrateegia kinnitamisest. Nõuete ja rahastuse täpsustamiseks on vaja järgmist eelarvevooru ning koostoimet eri ministeeriumidega.

Aktiivseimkõneleja
Jaanus Karilaid
Jaanus Karilaid

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Kõige aktiivsem esineja oli taristuminister Vladimir Svet (pid M_I0ti5l7pQ). Tema esinemised keskendusid 2025. aasta eelarve, liikuvusreformi rahastuse ja pikaajaliste raudteeinvesteeringute kontekstile, sealhulgas rahastuse ja õiguslike ettevalmistuste koostoele kahe ministeeriumi vahel. Tema positsioon: other (tegemist on ministri rolliga, kuid poliitilise külje kirjeldamisel klassifitseeritakse kui "muul" ehk mitte vasakul ega paremal).

Esimees Lauri Hussar
15:46:33
AI kokkuvõte

Riigikogu liige Jaanus Karilaid esitab taristuministrile Vladimir Svetile küsimuse raudteeinvesteeringute kohta.

Jaanus Karilaid
Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:46:41
AI kokkuvõte

Jaanus Karilaid ütles, et 2025. aasta eelarves on liikumisreformile vaid 20 miljonit eurot — kuigi kõik kuus parlamendierakonda on lubanud Tallinna–Haapsalu–Rohuküla raudtee, on selle lõpuni jõudmiseks vaja 45 miljonit ja ta esitas selgelt küsimuse, kui kaugel on see 20 miljoni euro kulutamine ja tööde realiseerimine.

Taristuminister Vladimir Svet
15:47:41
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet kinnitas, et Haapsalu raudtee ja Rohuküla–Hiiumaa ühendus on riigi pikaajalistes plaanides ning järgmised sammud sõltuvad kahe ministeeriumi koostööst rahastuse osas, kuid kuigi investeeringud muutuvad kallimaks, usub ta, et Hiiumaale raudteed jõutakse lõpuks.

Esimees Lauri Hussar
15:51:07
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ja palus, et Jaanus Karilaid esitaks täpsustava küsimuse.

Jaanus Karilaid
Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:51:08
AI kokkuvõte

Jaanus Karilaid süüdistab valitsust pelgalt retoorikas ja nõuab konkreetseid samme Rohuküla raudtee projekti jaoks, viidates eraldatud rahale, Riisiperest Turbani lõigu valmis ehitusprojektile, Eesti Raudtee poolt välja antud ehituslubale kehtivusega 2028. aastani ning küsib, kas viimase kuu jooksul on peaministriga ja Kristen Michaliga arutatud 20 miljonit ja Eesti Raudtee rakendusüksusena tegutsemist, et asjad tegelikult teoks saaksid.

Taristuminister Vladimir Svet
15:52:13
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet ütles, et järgmise perioodi raudteelahenduse rahastus selgub ainult riigieelarve ja riigi eelarvestrateegia menetluse käigus ning kuigi projekt on majanduslikult tasuv ja tööd selle nimel on juba tehtud, sõltub selle rahastus sellest protsessist, ning lähiaastatel on kavandatud ligikaudu 500 miljonit eurot investeeringuid Eesti Raudteesse elektrifitseerimiseks ja rekonstrueerimiseks, et 2027. aastaks sõidaksid rongid 160 kilomeetrit tunnis Tartusse ja Narva.

Esimees Lauri Hussar
15:55:20
AI kokkuvõte

Kõne ütleb lihtsalt, et teie aeg on käes ja tuleb kohe tegutseda.

Taristuminister Vladimir Svet
15:55:21
AI kokkuvõte

Tulevikus saab elektrifitseeritud raudtee olla üks süsteem, mis ühendab Haapsalu ja Hiiumaa, ning sinna jõuame kindlasti.

Esimees Lauri Hussar
15:55:32
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ministeri ja kolleege aktiivse osaluse eest tänases infotunnis, teavitas, et küsimustele on ette nähtud kaks minutit ja vastustele kolm ning rohkem küsimusi täna võtta ei saa, ning ütles, et kell 14 algav Riigikogu täiskogu istung jätkub.