Istungi profiil: Jaak Valge

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-06-02

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt rahvuslik ja keelekeskne, vastandudes teravalt Haridus- ja Teadusministeeriumi poliitikale, mis soodustab ingliskeelestumist ja eesti teaduskeele ahenemist. Kõneleja rõhutab tungivalt vajadust muuta migratsioonipoliitikat eesti keele domineerimise tagamiseks avalikus ruumis. Samuti peab ta oluliseks kutse- ja rakenduskõrghariduse osakaalu suurendamist, et see vastaks paremini Eesti tööturu vajadustele.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust kõrghariduspoliitika, teaduskeele ja akadeemiliste edetabelite alal. Ta toetab oma väiteid konkreetsete statistiliste andmetega (doktorantide arvud, rändesaldo) ja viitab autoriteetsetele allikatele nagu OSKA raport, Riigikontrolli järeldused ja CWTS Leiden Ranking. Ta tsiteerib ka keeleeksperte, et põhjendada eesti teaduskeele pideva kasutuse vajalikkust.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on poleemiline, kriitiline ja tugevalt faktipõhine, süüdistades ministrit ideoloogial põhinevas vastamises faktide asemel. Toon on pakiline, rõhutades negatiivseid trende eesti keele kasutusala ahenemises ning kasutades tugevaid hinnanguid, näiteks nimetades lühikesi doktoritöö kokkuvõtteid "naeruväärseks". Kõneleja kasutab ministri tsitaate oma argumentide alustamiseks ja esitab oma seisukohtade toetuseks detailseid võrdlusi.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster näitab järjepidevust ja sihikindlust, kuna esitatud küsimused on jätk varasemale, 17. märtsil esitatud arupärimisele. Ta osaleb aktiivselt täiskogu istungitel, esitades suunatud järelküsimusi ministrile ja püüdes algatada sisulist arutelu. Ta viitab ka oma peatsele naasmisele Tartu Ülikooli tööle, mis näitab seotust akadeemilise eluga.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on haridusminister, kelle olukorrahinnangut eesti keele osas peetakse väga selges vastuolus olevaks tegelike trendidega. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades ministrit eesti teaduskeele hoidmise lepingute rikkumise eiramises ja migratsioonipoliitika puudulikkuses. Kompromissi võimalust ei näidata, vaid nõutakse poliitika muutmist ja faktide tunnistamist.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb arupärijate rühma nimel ("meie arupärijatena"), mis viitab koostööle oma poliitilise fraktsiooni või rühma sees. Otsest avatust kompromissidele või erakondadeülesele koostööle ministriga arutelu käigus ei väljendata, vaid rõhutatakse vastandlikke seisukohti.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik ja institutsionaalne, keskendudes Eesti tööturu vajadustele ja kõrghariduse kvaliteedile. Eraldi tähelepanu pööratakse Tallinna Tehnikaülikooli ja Tartu Ülikooli halduslepingute täitmisele eesti teaduskeele edendamisel, kusjuures Tartu Ülikooli mainitakse ka kõneleja alma mater’ina.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud haridussüsteemi kohandamisega tööturu vajadustele, rõhutades kutse- ja rakenduskõrghariduse osakaalu suurendamise tähtsust. Kõneleja on teravalt vastu välisüliõpilaste kasutamisele odavtööjõuna, väites, et nad on Eestisse tulnud õppima, mitte töötama, ning et nende lühiajaline panus tööjõuturule on ebapiisav.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on eesti keele säilimine ja domineerimine avalikus ruumis ja teaduses, mis on otseselt seotud kriitilise migratsioonipoliitika küsimusega. Kõneleja nõuab migratsioonipoliitika muutmist, et peatada eesti keele kasutusala ahenemine. Samuti kritiseerib ta Haridus- ja Teadusministeeriumi venekeelse kodulehe olemasolu, seostades seda Venemaa mõjuga.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud olemasolevate halduslepingute täitmise järelevalvele ülikoolide poolt ja koolivõrgu korrastamise vajadusele gümnaasiumihariduse osas. Kõneleja on eelkõige valitsuse poliitika kriitik ja järelepärimise algataja, kes nõuab süsteemset keeleõpet välisüliõpilastele ja migratsioonipoliitika muutmist.

5 Analüüsitud kõnesid