Istungi profiil: Jaak Valge
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-05-15
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline haridussüsteemi kehva seisukorra suhtes, rõhutades süsteemi "nässus" olemist ja reformide "totaalset mahamagamist". Positsioon on tulemuspõhine, keskendudes tegelike näitajate taandarengule vaatamata Euroopa Liidu keskmisest kõrgematele kulutustele. Kõneleja nõuab keskendumist kitsaskohtade lahendustele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust hariduspoliitika ja tulemuslikkuse mõõtmise alal. Ta viitab spetsiifilisele seirevahendile ("Tõetamm") ning esitab konkreetseid statistilisi andmeid (14 näitajast 9 puhul taandareng) õpilaste sooritustaseme languse kohta lugemises, matemaatikas ja loodusteadustes. Samuti on ta teadlik Eesti hariduskulutuste osakaalust võrreldes Euroopa Liidu keskmisega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline ja otsene, kuigi alguses pöördutakse ministri poole viisakalt. Kõneleja toetub tugevalt loogilistele argumentidele ja andmetele, et tõestada haridussüsteemi ebaõnnestumist. Olukorra tõsiduse rõhutamiseks kasutatakse jõulist keelt, väites, et süsteem on "väga nässus" ja reformid on "totaalselt maha magatud".
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud ministrile ja valitsusele, keda süüdistatakse haridussüsteemi reformimise totaalses mahamagamises ja kitsaskohtade lahendamata jätmises. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes negatiivsetele näitajatele ja taandarengule.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid on liiga vähe.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rangelt riiklikul tasandil, analüüsides Eesti haridussüsteemi üldist tulemuslikkust ja kulutuste osakaalu Euroopa Liidu kontekstis.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja märgib, et hariduskulutuste osakaal on Euroopa Liidu keskmisest kõrgem, viidates sellega, et raha on olemas. See viitab seisukohale, et probleem ei ole rahaliste ressursside puudumises, vaid pigem nende ebaefektiivses kasutamises ja poliitilises juhtimises.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja õpilaste sooritustaseme langus lugemises, matemaatikas ja loodusteadustes. Kõneleja väljendab muret haridussüsteemi taandarengu pärast.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on haridussüsteemi reformimise vajadusel ja olemasolevate arengukavade eesmärkide mittetäitmisel, nõudes kitsaskohtade lahendamist. Konkreetseid seaduseelnõusid või muudatusi ei mainita.
1 Analüüsitud kõnesid