Istungi profiil: Jaak Valge
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-12-04
Poliitiline positsioon
Poliitiku fookuses on tugev vastuseis alusharidusseaduse eelnõule, mida peetakse vastuvõtmatuks ja eesti keele- ning kultuurikeskkonda ohustavaks. Samuti küsitakse aktsiisitõusude rahvusvahelise koordineerimise ja alternatiivsete rahvatervise meetmete (müügiaegade piiramine) kohta. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes rahvusliku identiteedi kaitsele ja vastutustundlikule seadusloomele. Eelnõu vastuvõtmist peetakse põhimõtteliseks veaks.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis on selgelt nähtav keelepoliitika ja alushariduse valdkonnas, kus viidatakse Soome ulatusliku uuringu tulemustele optimaalsete rühmakoosseisude (alla 10% teise emakeelega lapsi) kohta. Samuti on teadmisi seadusloome protseduuridest, eriti kooskõlastustabelite (58 arvestamata ettepanekut) ja keelenõuete fikseerimise osas. Poliitik tunneb rahvatervise meetmeid, tuues näiteks müügiaegade piiramise Leedus ja Skandinaavias.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on terav, kriitiline ja tungiv, eriti haridusseaduse teemal, mida nimetatakse vastuvõtmatuks. Kasutatakse tugevaid metafoore, nagu "põrsa kotis ostmine" ja eesti laste käsitlemine "lõimumise tööriistadena". Apelleeritakse nii loogikale (viidates uuringutele ja statistilistele piirmääradele) kui ka emotsioonidele, rõhutades rahvusliku identiteedi ohtu.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt täiskogu istungitel 4. ja 5. detsembril, esitades nii küsimusi aktsiiside kui ka haridusseaduse kohta ning pidades pikema põhimõttelise vastuseisu kõne. Tegevusmuster näitab keskendumist olulistele seadusandlikele aruteludele, esitades nii detailseid küsimusi kui ka laiaulatuslikke ideoloogilisi seisukohti.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev vastuseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, keda kritiseeritakse vastutustundetu seadusloome (keelenõuete fikseerimata jätmine) ja oluliste muudatusettepanekute eiramise eest. Kriitika on nii protseduuriline kui ka põhimõtteline, väites, et koalitsioon ei taga eestikeelset õppekeskkonda. Vastuseis on intensiivne ja kompromiss on välistatud, kuna eelnõu kuulutatakse vastuvõtmatuks.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab oma kuuluvust "rahvuslaste ja konservatiivide saadikute" hulka, näidates fraktsioonisisest koostööd. Aktsiisipoliitika osas rõhutatakse vajadust arendada Lätiga ühispoliitikat. Hariduseelnõu kontekstis tuuakse esile, et valitsuskoalitsioon ei toetanud nende muudatusettepanekuid, mis viitab koostöö puudumisele enamusega.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud Tartu linna muredele seoses alusharidusseaduse mõjuga kohalikule süsteemile, viidates Tartu abilinnapea allkirjastatud arvamusele. Rahvusvaheliselt keskendutakse Läti aktsiisipoliitikale ning võrreldakse Eesti olukorda Leedu, Soome, Rootsi ja Taani praktikatega müügiaegade piiramisel ja haridusuuringute osas.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated puudutavad aktsiisipoliitikat, kus kaheldakse aktsiiside tõstmise efektiivsuses alkoholi tarbimise vähendamisel, kui see pole kooskõlastatud Lätiga. Eelistatakse regulatiivseid meetmeid (müügiaegade piiramine) maksutõusudele, kui eesmärk on rahvatervise parandamine.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on eestikeelse õppe- ja kasvukeskkonna tagamine ning rahvusliku identiteedi kaitsmine. Poliitik kritiseerib haridusseadust, mis tema hinnangul kasutab eesti lapsi lõimumise tööriistadena. Samuti seob ta haridusprobleemid otseselt vajadusega kontrollida ja lõpetada massiimmigratsioon, et tagajärgedega tegelemisel oleks mõtet.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on tugevalt suunatud alusharidusseaduse eelnõule, mille vastuvõtmist püütakse takistada, kuna see ei taga eestikeelset õppekeskkonda. Teine fookus on aktsiiside tõstmise eelnõu, kus küsitakse selle kooskõla rahvatervise eesmärkidega. Poliitik tegutseb peamiselt valitsuse eelnõude kriitiku ja vastasena.
4 Analüüsitud kõnesid