Istungi profiil: Jaak Valge
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-06
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse hariduspoliitika suhtes, rõhutades Eesti haridussüsteemi suurimat kriisi iseseisvuse taastamise järgsel ajal. Seisukoht on väärtuspõhine ja tulemuspõhine, kritiseerides ministri kulukaid visiite diktatuuririikidesse ajal, mil siseriiklikud probleemid on lahendamata. Rõhk on asetatud vajadusele reformida kõrgharidust, mitte ainult suurendada rahastust.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eriti kõrghariduse rahastamise ja struktuursete probleemide osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid ja võrdlusi, viidates OECD arvestustele erasektori panuse ja kõrgharidusega lihttööliste osakaalu kohta Eestis. Samuti viidatakse teadmistele erinevate töögruppide ja komisjonide olemasolust kõrgharidusõppe reformi vajaduste määratlemisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja küsitlev, seades kahtluse alla ministri prioriteedid ja pädevuse. Kasutatakse loogilisi argumente ja faktilisi andmeid (OECD statistika, ministri tsitaadid) oma seisukohtade tõestamiseks. Toon on pakiline, rõhutades haridussüsteemi kriisi ning välisvisiitide ebaeetilisust ja kulukust.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab ministrite tegevuse ja poliitiliste otsuste teravat küsitlemist Riigikogu täiskogu istungil. Küsimused keskenduvad nii hiljutistele sündmustele (ministri korduvvisiidid) kui ka pikaajalistele süsteemsetele probleemidele (kõrghariduse reformi puudumine).
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud Haridus- ja Teadusministrile, keda kritiseeritakse prioriteetide seadmise ja reformivajaduse eitamise eest. Kriitika on nii poliitika- kui ka väärtuspõhine, süüdistades ministrit tegevustes, mis on vastuolus Eesti väärtustega (koostöö diktatuuririikidega). Kriitika intensiivsus on kõrge, viidates haridussüsteemi "suurimale kriisile".
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab Riigikogu toetusgrupile, mis on loodud kõrgharidusõppe reformi vajaduste määratlemiseks, näidates teadlikkust koostöövormidest. Isiklik avatus kompromissidele või koostööle ministriga ei ilmne, kuna esinetakse teravalt kriitilises rollis.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on jagatud siseriikliku (Eesti haridussüsteemi kriis ja reformivajadus) ning rahvusvahelise (ministri visiidid Araabia Ühendemiraatidesse ja koostöö diktatuuririikidega) vahel. Rõhutatakse, et välisvisiidid on kulukad ja ebaeetilised ajal, mil siseriiklikud probleemid vajavad lahendamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad kõrghariduse majandusliku efektiivsuse puudujääke ja vajadust reformide järele. Märgitakse muret madala palgalisa ja erasektori ebapiisava panuse pärast ülikoolidesse, mis viitab soovile luua turule ja majanduskasvule suunatud haridussüsteem.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridussüsteemi kriis ja haridusõppe kvaliteet. Lisaks rõhutatakse rahvusvahelisi sotsiaalseid ja väärtusküsimusi, kritiseerides diktatuuririike, kus poliitilised parteid on keelatud, naiste õigused karmilt piiratud ja akadeemiline vabadus puudub.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud kõrgharidusõppe struktuursele reformile, mille vajadust minister eitab. Kõneleja on olemasoleva poliitika vastane, nõudes reforme, mitte ainult rahastamise pika plaani arutamist.
2 Analüüsitud kõnesid