Istungi profiil: Jaak Valge
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-04-03
Poliitiline positsioon
Kõige silmatorkavam teema on tugev vastuseis valitsuse hariduspoliitikale Ukraina sõjapõgenike laste osas, mida nimetatakse "kõigi aegade kõige rumalamaks otsuseks". Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades eetilist kohustust Ukraina ees ja demograafilise katastroofi vältimist, toetades samal ajal valikuvabadust ukrainakeelse hariduse omandamisel. Lisaks puudutatakse lühidalt vajadust tõhustada teenistuslikku järelevalvet Prokuratuuri üle.
11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi demograafia ja ajaloo vallas, refereerides analüüse Ukraina sündimuse ja rahvastikukatastroofi kumuleerumise kohta. Kasutatakse konkreetseid andmeid registreeritud Ukraina õpilaste arvu kohta Eesti koolides ning tuuakse ajaloolisi paralleele Eesti pagulaskoolidega Saksamaal ja Rootsis. Kõneleja identifitseerib end ajaloolasena ja kasutab demograafilisi termineid (nt kumuleerumine, beebibuum).
11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on teravalt kriitiline ja võitluslik, eriti hariduspoliitika teemal, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle (poliitika nimetamine "kuriteoks" ja "ebaeetiliseks"). Argumente toetatakse loogiliste ja ajalooliste näidete ning demograafiliste prognoosidega, tasakaalustades emotsionaalsust faktidega. Kõneleja kasutab irooniat, viidates koalitsiooniliikmete puudumisele ja kaugistungite kaalumisele.
11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungil, esitades eelnõu ja vastates küsimustele, mis näitab keskendumist seadusandlikule algatusele. Mainitakse osalemist Kultuurikomisjonis ja seal toimunud kirglikke vaidlusi.
11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsiooni liikmed ja Haridus- ja Teadusministeeriumi "vasakpoolsed või marksismi põhjaga ühiskonnadisainijad". Kriitika on intensiivne, süüdistades neid valedes otsustes, hoolimatuses, juhmuses või isegi teadlikus "kolonisaatorlikus poliitikas". Kõneleja märgib, et vastaste reaktsioon komisjonis oli "raevukas", mis viitab kompromissivalmiduse puudumisele.
11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab ettepanekule kui kollektiivsele tööle ("meie ettepanek"), mis eeldab koostööd oma poliitilise rühma sees. Puuduvad viited koostööle valitsuskoalitsiooni või teiste erakondadega; pigem rõhutatakse vastasseisu ja süüdistatakse vastaspoolt eksimuste tunnistamise tahtmatuses.
11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik (Eesti haridussüsteemi korraldus) ja rahvusvaheline (Ukraina sõjajärgne tulevik ja demograafia). Rahvusvahelise kontekstina tuuakse esile Läti ja Leedu eeskuju ukrainakeelsete koolide loomisel. Mainitakse ka konkreetseid Eesti koole (Räägu kool, VHK, Pühajärve kool).
11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad puuduvad, välja arvatud kaudne hoiatus, et Ukraina demograafiline katastroof tooks kaasa ebasoodsa tööealiste ja mittetööealiste suhte. See ebasoodne proportsioon nõuaks kõrgeid makse, mis omakorda põhjustaks tööjõuliste inimeste edasist emigreerumist.
11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on Ukraina sõjapõgenike haridus, kus toetatakse tugevalt ukraina keele ja rahvuse säilitamist ukrainakeelsete koolide kaudu. Vastustatakse ebaeetilist ja ebaefektiivset suunamist võõrkeelsetesse koolidesse, hoiatades, et see viib õpilaste sotsiaalse irdumise ja kriminogeensuse suurenemiseni. Rõhutatakse, et tegemist on eriolukorraga, mis nõuab erandeid.
11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on hariduspoliitika reformi algatamine Ukraina õpilastele valikute pakkumiseks, sealhulgas ukrainakeelsete koolide loomise kaudu Eesti või Ukraina õppekavade alusel. Sekundaarne prioriteet on teenistusliku järelevalve tõhustamine Prokuratuuri üle.
11 Analüüsitud kõnesid