Istungi profiil: Jaak Valge

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-03-12

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale toetusele otsedemokraatiale ja rahvaalgatusele, eriti kohalikes omavalitsustes, et lahendada praegune esindusdemokraatia ja parlamentarismi kriis. Kõneleja rõhutab, et rahvas on kõrgeima võimu kandja, kes peab saama korrigeerida esindusinstitutsioonide tegevust. See on väärtuspõhine seisukoht, mis taunib valitsuskoalitsiooni kahekolmandikulist ülekaalu, mis ei vasta kodanike usaldusele.

15 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi Eesti põhiseaduslikust ajaloost, eriti 1934. aasta riigipöörde ja põhiseaduse rikkumise kontekstis, ning võrdlevast poliitikast. Ta toob esile rahvahääletuste praktikaid ja künniseid Euroopas (nt Šveits, Sloveenia, Läti, Leedu), kasutades rahvusvahelist kogemust oma seisukoha toetuseks. Samuti viitab ta spetsiifilistele künnistele (nt 10% algatamiseks, 30% siduvuseks) ja teemafiltri vajalikkusele.

15 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, alustades pikema ajaloolise narratiiviga (1934. aasta riigipööre) teema asjakohasuse rõhutamiseks. Toon on kirglik ja kriitiline valitsuskoalitsiooni suhtes, tasakaalustades loogilisi argumente (künnised, rahvusvaheline kogemus) korduva rõhutamisega rahva demokraatlikule küpsusele. Ta kasutab tsitaate (Jüri Raidla) ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada poliitikute usaldamatust rahva vastu.

15 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub eelnõu tutvustamise ja kaitsmisega Riigikogu täiskogu istungil, vastates küsimustele ja esitades sissejuhatava kõne. Kõneleja viitab varasemale diskussioonile Isamaa esindajatega EKRE osalusega valitsuse ajal ja tellitud küsitlusele pensionide teemal.

15 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, keda kritiseeritakse opositsiooni eelnõude tagasilükkamise eest, ning kohalikele poliitikutele, kes pelgavad kontrolli kaotamist ja kildkondlike huvide läbisurumise raskenemist. Kriitika on intensiivne ja süüdistab vastaseid rahva usaldamatuses ning selles, et nende jaoks on demokraatia vaid "sõnakõlks". Samuti kritiseeritakse parlamentarismi kriisi süvendavat obstruktsiooni ja usaldushääletusi, mida rahvahääletuse võimalus väldiks.

15 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on realistlik, eeldades opositsiooni eelnõu tagasilükkamist, kuid märgib ära potentsiaalseid tulevasi toetajaid endiste rahvahääletuste vastaste (Jüri Raidla, Jüri Adams) seas. Ta väljendab valmisolekut kompromissideks üleriigilise referendumi tingimuste osas (nt laialisaatmise klausel), kui see aitaks reformi ellu viia. Ta tunnustab sotsiaaldemokraatide kaasamõtlemist künniste teemal.

15 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt kohaliku tasandi demokraatia parandamisel ja kohaliku omavalitsuse korraldamise seaduse muutmisel. Metsküla kooli juhtumit kasutatakse näitena, kuidas rahvahääletuse võimalus oleks aidanud kohalikku vastasseisu vältida. Rahvusvahelisi näiteid kasutatakse võrdlusmaterjalina.

15 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on esitatud kaudselt, rõhutades rahva vastutustundlikkust finantsküsimustes, viidates küsitlusele, mis näitas, et inimesed ei toeta vastutustundetut pensionide kolmekordistamist. Ta seostab 1930. aastate majanduskriisi ja selle tagajärjel tekkinud rahulolematust vajadusega luua legitiimseid kanaleid poliitiliseks protestiks.

15 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete küsimuste osas mainitakse lühidalt, et rahvahääletuste võimalus annaks naistele paremad poliitikas osalemise võimalused, kuna neil on elanikkonnas demograafiline ülekaal. Samuti rõhutatakse, et rahva küpsus demokraatiaks on piisav, et vältida avantüristlikke ettepanekuid.

15 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on kohaliku omavalitsuse korraldamise seaduse muutmisel, et luua kohalike rahvahääletuste algatamise võimalus volikogu või vähemalt 10% hääleõiguslike elanike poolt. Eelnõu näeb ette, et rahvahääletuse tulemus on siduv, kui osaleb vähemalt 30% valimisõiguslikest elanikest, ning nõuab tasakaalustatud teavitust. Kõneleja on selle opositsiooni eelnõu algataja ja kaitsja.

15 Analüüsitud kõnesid