Päevakorra profiil: Jaak Valge

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmiseks" eelnõu (279 OE) esimene lugemine

2024-04-03

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv valitsuse praegusele hariduspoliitikale Ukraina sõjapõgenike osas, nimetades seda "kõigi aegade kõige rumalamaks otsuseks". Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades eetilist kohustust Ukraina ees ning vajadust vältida demograafilist katastroofi, toetades ukrainakeelse õppe valikuvõimalusi. Poliitika on suunatud Ukraina rahvuse ja keele säilitamisele, mitte pagulaste kiirele integreerimisele Eesti või Vene koolidesse.

10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust hariduspoliitika, ajalooliste pagulashariduse mudelite (Eesti pagulased Saksamaal ja Rootsis) ja demograafia vallas. Kasutatakse konkreetseid andmeid Ukraina õpilaste registreerimise kohta (9130 õpilast) ning viidatakse demograafide analüüsidele sündimuse ja rahvastikukatastroofi kumuleerumise kohta. Esitatakse detailseid põhjendusi, miks keelekümblus ei tööta, tuginedes õpilaste keeleoskuse puudumisele.

10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retoorika on kriitiline, analüütiline ja tungiv, kasutades tugevaid eetilisi ja emotsionaalseid hinnanguid, nimetades praegust poliitikat "ebaeetiliseks" ja laste isiksuse suhtes "kuriteoks". Stiil tugineb ajaloolistele paralleelidele ja demograafilisele andmestikule, et põhjendada pakutud lahendust. Kasutatakse ka sarkasmi valitsuskoalitsiooni aadressil, soovitades neil koroonaaegseid kaugistungeid.

10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu istungil eelnõu esimesel lugemisel, esitledes oma fraktsiooni ettepanekut. Mainitakse osalemist Kultuurikomisjonis, kus teema tekitas "tõelise tormi" ja kirgliku reaktsiooni haridusekspertide seas.

10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon ja Haridus- ja Teadusministeerium, keda süüdistatakse vasakpoolsetes või marksismi põhjaga ühiskonnadisainijate motiivides, hooletuses ja "juhmuses". Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades vastaseid segregatsiooni tekitamises ja oma eksimuste tunnistamisest keeldumises. Vastaste tegevust peetakse ebaeetiliseks ja kolonisaatorlikuks, mis ei teeni Ukraina huve.

10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konfronteeriv, keskendudes oma ettepaneku kaitsmisele ja vastaste kirgliku reaktsiooni analüüsimisele Kultuurikomisjonis. Kõneleja rõhutab, et ukrainakeelse hariduse pakkumine on eetiline nii Eesti kui ka Ukraina jaoks, kuid ei viita koostööle teiste Riigikogu fraktsioonidega.

10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvusvaheline ja riiklik, keskendudes Ukraina sõjajärgsele demograafilisele olukorrale ja Eesti hariduspoliitika mõjule. Mainitakse konkreetseid Eesti koole (Räägu kool, VHK) ja ajaloolisi näiteid Saksamaalt (Geislingeni gümnaasium) ja Rootsist (Stockholmi ja Göteborgi eesti koolid).

10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated ilmnevad kaudselt demograafilise katastroofi hoiatustes, mis on seotud töövõimeliste ja mittetöövõimeliste ebasoodsa proportsiooniga Ukrainas. Kõneleja hoiatab, et see tooks kaasa maksude tõusu ja edasise emigratsiooni, mis kumuleerib majanduslikku ja demograafilist kriisi.

10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on Ukraina sõjapõgenike laste haridus ja sotsiaalne areng. Rõhutatakse ukraina keele ja rahvuse säilitamise tähtsust ning hoiatatakse, et praegune süsteem tekitab ühiskonnast irdunud, mitteõppivaid ja potentsiaalselt "kriminogeensemaid" isikuid. Samuti käsitletakse keelevahetuse ja rahvuse defineerimise küsimusi idaslaavlaste kontekstis.

10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 279 OE algatamine ja toetamine, mille eesmärk on muuta põhikooli- ja gümnaasiumiseadust. Prioriteet on pakkuda Ukraina õpilastele valikuvõimalust ukrainakeelse hariduse omandamiseks Eesti või Ukraina õppekavade alusel, et valmistada neid ette kodumaale naasmiseks.

10 Analüüsitud kõnesid