Päevakorra profiil: Jaak Valge
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eemaldada nn. Pronkssõduri kuju avalikust ruumist" eelnõu (104 OE) esimene lugemine
2024-01-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, nõudes Pronkssõduri kuju kiiret eemaldamist avalikust ruumist kui Nõukogude okupatsiooni ja Venemaa revanšistliku propaganda sümbolit. Rõhutatakse vajadust kujundada Eesti identiteeti ja näidata tõsiseltvõetavust, kuna monumendi olemasolu toetab sõda Ukrainas. Kõneleja leiab, et praegune aeg (Vene šovinismi kõrgpunkt) on kõige teravam aeg okupatsioonisümbolitele vastandumiseks.
17 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust Nõukogude monumentaalmaastiku ajaloo ja ideoloogilise tähenduse osas, viidates konkreetsetele sündmustele (1940. aasta okupatsioon, 1946. aasta õhkimine) ja kunstiteadlaste (Katrin Kivimaa) seisukohtadele. Kasutatakse sotsioloogilisi andmeid eestlaste ja mitte-eestlaste hoiakute suurte kääride illustreerimiseks punamonumentide suhtes. Samuti viidatakse Riigikantselei töörühma tööle okupatsioonisümbolite eemaldamisel.
17 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja rõhutab teema pakilisust, toetudes ajaloolistele faktidele ja ideoloogilisele analüüsile, viidates Saksa kirjaniku Frank Wedekindi tsitaadile. Küsimustele vastates on kõneleja kaitseseisundis, kasutades iroonilisi märkusi ("nii tore siiras küsimus") ja rõhutades eelnõu lihtsust ning täitevvõimu otsustusvabadust.
17 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid piirduvad Riigikogu istungil eelnõu (104 OE) esitlemise ja kaitsmisega esimesel lugemisel. Kõneleja viitab Riigikantselei töörühma tööle, kuid märgib, et tema ise ei ole julgeolekuasutustega sel teemal kohtunud.
17 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud okupatsioonisümbolite jätkuvat olemasolu toetavate hoiakute vastu, mis õigustavad agressiooni, ning kaudselt valitsuse ja Riigikantselei komisjoni vastu, kes Pronkssõduri küsimuse lahendamisest hoidusid. Eraldi kritiseeritakse valitsuse sekkumist parlamendi töösse usaldushääletuste kaudu, vastandades seda oma eelnõu mittesekkumise põhimõttele.
17 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pragmaatiline, jättes eelnõu sisu teadlikult ühelauseliseks, et mitte dikteerida täitevvõimule (valitsusele) otsuseid monumendi edasise saatuse osas. Kõneleja tunnustab kolleegi kommentaari kui "väga asjakohast", kuid otsest erakondadeülest koostööd ei mainita.
17 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti riiklikul tasandil (Eesti avalik ruum, Kaitseväe kalmistu) ja rahvusvahelisel tasandil, analüüsides Venemaa mõjutustegevust ja Ukraina sõja konteksti. Konkreetsed Eesti asukohad, nagu Tõnismägi ja Kaitseväe kalmistu, on esile tõstetud kui okupatsiooni sümbolite asukohad.
17 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.
17 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse tugevalt rahvuslikku identiteeti ja lõimumise puudulikkust, viidates eestlaste ja mitte-eestlaste erinevatele hoiakutele punamonumentide suhtes. Eesmärk on lõpetada okupatsioonirežiimi glorifitseerimine ja demonstreerida tugevat identiteeti, et parandada lõimumist. Rõhutatakse ka Eesti patriootide mälestuse mõnitamise lõpetamist Kaitseväe kalmistul.
17 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigikogu otsuse eelnõu (104 OE) algatamine, mille eesmärk on kohustada valitsust eemaldama Pronkssõdur avalikust ruumist kahe kuu jooksul. Kõneleja on eelnõu esitleja, rõhutades selle lihtsust ja täitevvõimu otsustusvabadust monumendi lõpliku asukoha või vormi osas.
17 Analüüsitud kõnesid