Päevakorra profiil: Jaak Valge

Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)

2024-01-15

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud ühtse eesti kooli mudeli rakendamisele ja selle praktilisele toimivusele. Kõneleja väljendab tugevat skeptitsismi mudeli suhtes, kui mitte-eestikeelsete õpilaste osakaal ületab 20%, kartes õppekvaliteedi langust ja sotsiaalsete pingete teket. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine, keskendudes hariduse kvaliteedi tagamisele ja mudeli toimivuse küsimusele. Lõppeesmärk on tagada, et 10%-line osakaal oleks ühtse koolimudeli juures tagatav.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi hariduse ja keelekümbluse teemal, kasutades konkreetseid statistilisi osakaale (10%, 20%, ligi pool) mudeli toimivuse hindamiseks. Ekspertiis põhineb väitel, et ta on pärit multikultuursest piirkonnast ja kujutab praktilist olukorda ning sellega kaasnevaid pingeid hästi ette. Ta rõhutab, et teatud künniste ületamisel kannatab eestikeelse õppe kvaliteet.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja analüütiline, pöördudes lugupeetud esimehe ja peaministri poole. Kõneleja kasutab loogilisi argumente ja tingimuslikke seoseid (kui X juhtub, siis Y kannatab) oma seisukoha põhjendamiseks. Ta toetub isiklikule kogemusele, kuid esitab oma argumendid andmepõhiste künniste kaudu, lõpetades otsese ja väljakutsuva küsimusega peaministrile tagatiste kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse (Peaministri) hariduspoliitika ja ühtse koolimudeli rakendamise vastu, kuna see ei pruugi tagada eestikeelse õppe kvaliteeti. Vastuseis on poliitikapõhine, keskendudes mudeli puudustele ja ebapiisavatele tagatistele keelekümbluse osas. Kõneleja hoiatab, et ilma tagatisteta tekivad pinged, kus kannatajaks on eestikeelsed õpilased.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja rõhutab oma päritolu "multikultuursest piirkonnast", kasutades seda kogemust üleriigilise hariduspoliitika kritiseerimiseks ja praktiliste probleemide esiletoomiseks. Fookus on piirkondlikel eripäradel, mis mõjutavad riiklikku haridussüsteemi ja integratsiooni.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on haridus ja keeleline integratsioon, rõhutades vajadust tagada eestikeelse õppe kvaliteet multikultuurses keskkonnas. Kõneleja hoiatab sotsiaalsete pingete eest, mis tekivad, kui eri emakeelega õpilaste osakaal on liiga suur, ohustades nii eestikeelsete kui ka mitte-eestikeelsete õpilaste õppekvaliteeti.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse poolt algatatud ühtse eesti kooli mudeli rakendamise kontrollimisel ja selle tagatiste küsimisel. Kõneleja tegutseb poliitika elluviimise kriitilise hindajana, nõudes selgitusi mudeli toimivuse ja keelekümbluse osakaalu tagamise kohta.

1 Analüüsitud kõnesid