Päevakorra profiil: Jaak Valge

Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2025-05-15

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse tegevuse suhtes, keskendudes strateegia "Eesti 2035" elluviimise ebaõnnestumisele haridusvaldkonnas. Raamistik on selgelt tulemuspõhine, rõhutades haridussüsteemi "nässus" olekut ja reformide totaalselt mahamagamist. Kõneleja nõuab keskendumist kitsaskohtade lahendustele, tuues esile taandarengu 9 näitaja puhul 14-st.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridussüsteemi tulemuslikkuse hindamisel, viidates konkreetsele seirevahendile "Tõetamm" ja selle tulemustele. Kasutatakse detailseid andmeid õpilaste sooritustaseme languse kohta lugemises, matemaatikas ja loodusteadustes. Samuti on teadmised hariduskulutuste võrdlusest Euroopa Liidu keskmisega.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja otsene, kasutades tugevaid termineid nagu "väga nässus" ja "totaalselt maha maganud". Kõneleja tugineb loogilisele apellatsioonile, esitades kriitika toetuseks konkreetseid numbrilisi näitajaid ja seireandmeid. Toon on pigem süüdistav ja pakiline, nõudes vastutust ebaõnnestumiste eest.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid tegevusmustrite kohta ei ole piisavalt, välja arvatud osalemine Haridus- ja teadusministri ettekande arutelul Riigikogus. See viitab aktiivsele osalemisele ministri aruandluse ja valitsuse strateegiate elluviimise kriitikas.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja teadusministrile, kelle tegevust peetakse ebaefektiivseks ja reformide mahamagamiseks. Kriitika on tulemuspõhine, rõhutades kitsaskohtade lahenduste puudumist ja süsteemi taandarengut. Kõneleja seab kahtluse alla ministri võimekus lahendada süsteemseid probleeme.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklik, keskendudes Eesti haridussüsteemi üldisele olukorrale ja pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" täitmisele. Ei mainita konkreetseid piirkondlikke probleeme ega projekte.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja märgib, et hariduskulutuste osakaal on Euroopa Liidu keskmisest kõrgem, kinnitades, et raha on süsteemis olemas. Seisukoht viitab sellele, et probleem ei ole rahalistes ressurssides, vaid nende ebaefektiivses kasutamises või juhtimises, mis ei too kaasa soovitud tulemusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja õpilaste sooritustaseme langus, mida peetakse riigi arengu seisukohalt häirivaks. Kõneleja väljendab tugevat muret taandarengu pärast lugemises, matemaatikas ja loodusteadustes.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on olemasoleva pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" eesmärkide täitmise ebaõnnestumisel ja vajadusel süsteemseks reformiks. Kõneleja tegutseb kriitikuna, kes nõuab vastutust ja lahendusi haridussüsteemi taandarengu peatamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid