Istungi profiil: Kristo Enn Vaga

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-09-18

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigi kriisikindluse suurendamisel ja elutähtsate teenuste toimepidevuse tagamisel igas olukorras. Esineja toetab tugevalt hädaolukorra seaduse muutmist, rõhutades vajadust laiendada elutähtsate teenuste ringi (sh ERR, Levira ja perearstikeskused) ning viidates Eesti teerajaja rollile laiapindses riigikaitses. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja julgeolekukeskselt raamistatud, viidates vajadusele reageerida nii pandeemiale kui ka sõjale lähedal.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib sügavat asjatundlikkust seadusloome protseduurides, eriti Riigikaitsekomisjoni töös, muudatusettepanekute menetlemises ja direktiivi ülevõtmise ajakavades. Ta kasutab täpseid tehnilisi termineid (nt CER-direktiiv, ETO, saartalitluse kohustus) ning on kursis riskianalüüside koostamise metoodika ja tähtaegadega. Asjatundlikkus laieneb ka kriisijuhtimise mehhanismidele ja elutähtsate teenuste korraldajate rollidele.

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, informatiivne ja väga protseduuriline, keskendudes faktidele ja menetluskäigu detailsele ettekandmisele juhtivkomisjoni esindajana. Esineja kasutab loogilisi argumente, rõhutades seaduseelnõu ajalist piirangut (jõustumise tähtaeg 18. oktoober) ja komisjoni konsensuslikke otsuseid. Üldtoon on asjalik ja veenev, eesmärgiga tagada eelnõu sujuv edasine menetlus.

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja on olnud aktiivne juhtivkomisjoni töös, osaledes mitmel istungil (juunis ja septembris) ning korraldades laiaulatusliku kaasamiskoosoleku 35 kaasatuga. Ta osales isiklikult suve jooksul töörühmas, mis analüüsis Rahvusringhäälingu teenuse vastavust elutähtsa teenuse kriteeriumidele.

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Esineja ei kritiseeri poliitilisi vastaseid, vaid märgib neutraalselt ära mõnede huvigruppide (nt Perearstide Selts, ITL) ettepanekute hilinemise menetlusotsuste tegemise ajaks. Ta selgitab, et need hilinenud ettepanekud adresseeritakse rakendusaktide koostamise faasis, mitte eelnõu teisel lugemisel.

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja rõhutab laiaulatuslikku koostööd ja kaasamist, mainides konsultatsioone ministeeriumide, Riigikantselei, teiste Riigikogu komisjonide (Majandus-, Põhiseaduskomisjon) ja paljude huvigruppidega. Juhtivkomisjoni otsused tehti konsensuslikult ning lubatakse hilinenud sisendit arvestada edasises rakendustöös. Ta tunnustab ka kuue Riigikogu liikme esitatud muudatusettepanekut.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil (riigi kriisikindlus, üleriigiline riskianalüüs) ja Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmisel. Konkreetseid regionaalseid või kohalikke teemasid ega projekte ei mainita.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on seotud kriisikindluse ja toimepidevuse regulatsiooniga, mis nõuab elutähtsa teenuse osutajatelt (sh eraettevõtetelt nagu AS Levira) riskianalüüside ja plaanide koostamist. Eesmärk on suurendada Eesti ettevõtete kriisikindlust asümmeetriliste ohtude kontekstis.

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest rõhutatakse elanike elu ja tervise tagamist kriisiolukorras, toetades tugevalt perearstikeskuste lisamist elutähtsate teenuste hulka. Samuti peetakse sotsiaalselt oluliseks usaldusväärse info kättesaadavust Rahvusringhäälingu kaudu, mis on kriisiolukorras ülimalt tähtis.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on hädaolukorra seaduse muutmine, et tagada CER-direktiivi õigeaegne ülevõtmine 18. oktoobriks. Esineja on eelnõu tugev toetaja ja juhtivmenetleja, kes on edukalt lisanud elutähtsate teenuste hulka ERR-i, Levira ja perearstikeskused. Tulevikus peab ta oluliseks ka valmisoleku seaduse (VOS) vastuvõtmist.

9 Analüüsitud kõnesid