Istungi profiil: Kristo Enn Vaga
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-06-04
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigi toimepidevuse ja laiapindse riigikaitse tugevdamisel, eriti seoses elutähtsate teenuste osutajate ringi laiendamise ja kobarkriisideks valmisolekuga. Ta toetab tugevalt CER direktiivi ülevõtmist, rõhutades selle kiire menetlemise vajadust Euroopa Liidu tähtaja tõttu. Tema lähenemine on selgelt poliitika- ja protseduurikeskne, keskendudes seaduseelnõu eesmärkide täitmisele. Ta rõhutab, et kriis ei ole ainult sõda, vaid hõlmab ka muid riske, nagu meditsiinikriisid.
8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus ilmneb riigikaitse ja tsiviilkriiside seadusandluse valdkonnas, eriti elutähtsate teenuste toimepidevuse ja riskianalüüside teemal. Ta esitab detailseid küsimusi mobilisatsiooni mõju, taustakontrolli ulatuse ja Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) rolli kohta, näidates sügavat teadmist eelnõu tehnilistest detailidest. Ta on kursis nii käesoleva direktiivi kui ka tulevase Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu sisuga.
8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on ametlik, informatiivne ja protseduuriline, sobides komisjoni ettekandja rolliga. Ta keskendub loogilisele argumentatsioonile, esitades neutraalselt komisjonis toimunud arutelu sisu, küsimusi ja konsensuslikke otsuseid. Emotsionaalseid apelle ei kasutata, rõhk on faktidel, tähtaegadel ja seadusandlikul korrektsusel.
8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivsusmuster on seotud Riigikaitsekomisjoni tööga, kus ta osaleb istungitel, esitab küsimusi ja määrati eelnõu ettekandjaks. Ta on keskendunud seadusandlikule menetlusele ja protseduuride juhtimisele, tagades eelnõu õigeaegse edasiliikumise. Ta viitab täpselt komisjoni istungi kuupäevale (16. mai) ja eelnõu esimese lugemise kuupäevale (4. juuni).
8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei kritiseeri otseselt poliitilisi vastaseid; fookus on eelnõu sisu ja menetluse selgitamisel. Ta vahendab kolleegide (nt Peeter Tali ja Raimond Kaljulaid) küsimusi ja ettepanekuid, kuid ei asu nendega vastandlikule seisukohale. Ta ei välista kompromisse, vaid suunab ettepanekud komisjoni arutellu.
8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja konstruktiivne, rõhutades Riigikaitsekomisjoni konsensuslikke menetluslikke otsuseid. Ta ergutab teiste komisjonide (Majanduskomisjon, Põhiseaduskomisjon, Sotsiaalkomisjon) liikmeid andma eelnõusse sisendit. Ta rõhutab, et kohalike omavalitsustega koostöös on võimalik saavutada parim lõpplahendus kriiside lahendamisel.
8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, käsitledes Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmist ja Eesti riigi üldist toimepidevust. Kohalikke omavalitsusi mainitakse seoses nende kohustusega viia läbi riskianalüüse ja nende tähtsa rolliga laiaulatuslikes kriisides. Ta märgib, et suured teenuseosutajad (nt sadamad, lennuväljad) on strateegilise tähtsusega kogu Euroopa Liidule.
8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Rahanduslikke vaateid otseselt ei käsitleta, kuid ta märgib, et eelnõu raames rahastust ei arutatud. Ta viitab, et kui kriisideks valmisolekus on suuri puudujääke, on Riigikogu ja valitsuse teha need kõrvaldada. Ta mainib, et taustakontrolli kohustus lasub elutähtsa teenuse osutajal, mis viitab regulatiivsele koormusele ettevõtetele.
8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimusi käsitletakse julgeoleku ja toimepidevuse kontekstis, näiteks elutähtsa teenuse osutajate ringi laiendamise (sh perearstid) ja taustakontrolli teemadel. Ta on mures, et mobilisatsiooni alt välja jäävate inimeste hulk ei läheks liiga suureks. Ta rõhutab teadlikkuse tõstmist ja riigi poolt loodud rakenduse "Ole valmis!" tähtsust inimeste valmisoleku parandamisel.
8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on CER direktiivi ülevõtmine ja sellega seotud seaduseelnõu menetlemine, mille ettekandja ta on. Ta on toetaja rollis ja tegeleb eelnõu protseduurilise juhtimisega, tagades arvamuste küsimise teistelt komisjonidelt. Ta viitab ka tulevasele Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõule kui kõiki seadusi koondavale raamistikule.
8 Analüüsitud kõnesid