Istungi profiil: Toomas Uibo

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-29

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub energiajulgeolekule ja majanduse konkurentsivõimele, rõhutades, et Eestil puudub pikk energiaplaan. Kõneleja toetab tugevalt tuumaenergia teema edasist kaalumist ja uurimist, pidades otsustamatust majandusele (kõrgete energiahindade näol) kalliks läinud veaks. Seisukoht on pragmaatiline ja tulemuspõhine, rõhutades vajadust laiapõhjalise energiamiksi järele, et tagada stabiilsus.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust energiapoliitika ja energiajulgeoleku teemadel, kasutades termineid nagu "energiamiks" ja "regulaator" ning viidates tuumaenergia töörühma raportile. Eriti tuuakse esile isiklik pikaajaline kursisolek lennundusega, mida kasutatakse paralleelina tuumajaama ohutustaseme selgitamisel. Ta rõhutab, et otsuste tegemiseks on vaja koguda piisavalt informatsiooni.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on pragmaatiline ja tungiv, rõhutades otsustamise vajadust ja vältides edasist ajakaotust, kuna "oleme kaotanud juba ühe kümnendi otsustamatuse tõttu." Kõneleja kasutab lihtsaid, meeldejäävaid metafoore (katkine äratuskell, tabureti jalad) keeruliste teemade selgitamiseks. Debati emotsionaalset taset tunnistatakse, kuid püütakse jääda loogiliseks ja faktipõhiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu debatis, reageerides eelkõnelejatele (nt Urmas Reinsalu) ja saalist kostuvatele vahelehüüetele. Ta märgib, et debatt läheb emotsionaalses skaalas tõusvas joones. Muude tegevusmustrite, sageduse või väliste sündmuste kohta andmed puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud neile, kes vastandavad tuumaenergiat teistele taastuvatele allikatele ning neile, kes toovad välja tuumaenergia vastu "otsitud põhjuseid" (nt spetsialistide või asukohtade puudumine). Peamine vastuseis on suunatud otsustamatusele, mis on Eestile majanduslikult kahju teinud. Kriitika on poliitikapõhine ja protseduuriline, mitte isiklik.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kutsub üles koostööle, paludes mitte vastandada erinevaid energiatootmisviise ja toetada teema edasist kaalumist. Ta rõhutab, et energiajulgeolekuks on vaja laiapõhjalist lähenemist. See näitab avatust laiapõhjalisele toetusele uurimisfaasis.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil, käsitledes Eesti energiajulgeolekut ja majanduse konkurentsivõimet tervikuna. Kõneleja küsib, miks Eesti on maailmas nii eriline riik, et tuumaenergia siia ei sobi. Puuduvad viited konkreetsetele piirkondlikele projektidele või kogukondadele.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad tugevalt konkurentsivõime parandamist, mis on saanud räsida kõrgete energiahindade tõttu. Otsustamatus on läinud kalliks maksma. Toetatakse turu huvi tekkimist, et Eestisse tekiks mitu tuumaenergia tootjat, mitte ainult üks kindel ettevõte.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest puudutatakse rahva toetust tuumaenergiale, väites, et enamik eelistab energiajulgeoleku tagamiseks laiapõhjalist energiamiksi. Ohutustase ja julgeolek on esile toodud mureküsimustena, millele tuleb leida vastused. Muid sotsiaalküsimusi ei käsitleta.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on otsuse tegemisel, kas tuumaenergia teema väärib edasist kaalumist, milleks on vaja luua regulaator. Kõneleja on tugev toetaja sellele protseduurilisele sammule, et anda võimalus lõplikult aru saada, kas Eestil on tuumaenergiat vaja.

3 Analüüsitud kõnesid