Päevakorra profiil: Toomas Uibo
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (384 SE) esimene lugemine
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskne teema on konkurentsiõiguse menetlemine ja põhiseaduslike õiguste kaitse suurte trahvide määramisel. Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud õigusriigi põhimõtete ja ettevõtjate õiglase kohtlemise tagamisele, toetades kompromissi, et trahvid määrab halduskohus, mitte Konkurentsiamet. Seisukoht on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades vajadust lahendada eelnõu puudused Riigikogus. Samuti rõhutatakse, et direktiivi ülevõtmisega on jäädud hiljaks, mis on tekitanud rikkumismenetluse.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust konkurentsiõiguse, haldusmenetluse ja põhiseadusõiguse valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilist juriidilist terminoloogiat (Halduskohus, täiemahuline kontroll, PS § 15 ja § 24 lg 2) ning viidatakse valitsuse protokollidele ja õigusekspertide (Õiguskantsler, Tartu Ülikool) analüüsidele. Eriti rõhutatakse menetlusnormide ja vorminõuete rikkumise tagajärgi ning kohtuliku kontrolli ulatust.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja konstruktiivne, alustades ministri tänamisega avatud meele eest. Ton on lahendustele orienteeritud, rõhutades, et Eesti 200 on lahendustele orienteeritud erakond. Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja õiguslikud, keskendudes menetlusnormide ja põhiseaduse kooskõlale ning kutsudes üles viisakatele ja lugupidavatele debattidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seadusloome protsessis, esitades valitsuse protokollist pärinevaid märkusi ja viidates alternatiivse eelnõu koostamisele. Muster näitab detailset sekkumist seaduseelnõu esimesel lugemisel, et tagada vajalike muudatuste tegemine.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu praeguse versiooni puudulikkusele ja vastuolule põhiseadusega, mitte isikutele. Eelkõige kritiseeritakse eelnõu puudulikku kohtumenetluse kirjeldust ja olukorda, kus suuri trahve (nt 100 miljonit) võiks määrata isikut ära kuulamata. Kriitika on protseduuriline ja õiguslik, nõudes eelnõu viimist kooskõlla põhiseaduse paragrahvidega 15 ja 24.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on koostööaldis, tunnustades poliitilise kompromissi saavutamist trahvide määramise osas. Rõhutatakse vajadust kaasata Riigikogu menetlusse kohtud, Õiguskantsler ja teised õiguseksperdid. Kutsutakse üles konstruktiivsele tööle Riigikogus, et eelnõu korda teha.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, keskendudes Eesti ettevõtjate konkurentsivõimele ja Eesti ettevõtlussektorite kaitsmisele ülemääraste trahvide eest.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse vaba konkurentsi tagamist ja ettevõtjate kaitsmist riigivõimu omavoli eest. Hoiatatakse uisapäisa või vildakalt määratud trahvide eest, mis võivad lämmatada sektoreid ja jätta inimesi tööta, viidates murele majanduse stabiilsuse ja tööhõive pärast.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhifookus on kodanike ja juriidiliste isikute põhiseaduslike õiguste ja vabaduste kaitsel. Eriti rõhutatakse õigust ennast mitte süüstada ning õigust riigivõimu omavoli eest kaitsele.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine prioriteet on Konkurentsiseaduse muutmise eelnõu (384 SE) parandamine, et tagada selle kooskõla põhiseadusega ja õigusriigi põhimõtetega. Kõneleja on aktiivne muudatuste algataja, esitades detailseid nõudmisi kohtumenetluse sätete täiendamiseks ja viidates alternatiivse eelnõu koostamisele.
1 Analüüsitud kõnesid