Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (384 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-04-10 20:22
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 36
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 1m
AI kokkuvõtted: 36/36 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Ette on jõudnud Riigikogu esimene lugemine eelnõust nr 384, mille eesmärk on Vabariigi Valitsuse algatusel konkurentsiseaduse muutmine ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmine, et üle võtta Euroopa Liidu ECN+ direktiiv (EL 2019/1). Keskmes on konkurentsiametile antavate volituste ja sõltumatuse tugevdamine, lõigatud on seaduse tasandil konkurentsijärelevalve menetluse uus erimenetlus ning dekriminaliseeritakse mõisted kaitstes samal ajal põhiõigusi. Tekib uus haldusõiguslik erimenetlus, mis asendab senised süüteomenetlused ning võimaldab Konkurentsiametil viia läbi tõendamis- ja uurimismeetmeid, sealhulgas läbiotsimisi, kuid taotluse halduskohtu loa saamiseks peab taotlusi esinema. Samuti on märgitud, et läbiotsimise ja teabe nõudmise piiramata kasutamine ning sunniraha, trahvide suurendamine võivad mõjutada ettevõtete tegevust ja riigi kohtulikke kontrollimehhanisme. Eelnõu jõustumiseks on vaja diñtu ka põhiseaduslikku ja rahvusvahelist õiguspoliitilist konteksti ning Euroopa Liidu põhiõiguste kaitse struktuuri. Kaugel varjul on Eesti kui ainus liige, kes ei ole direktiivi oma õigusesse täielikult üle võtnud, mille tõttu on Euroopa Komisjon algatanud rikkumismenetluse ja võib kaasneda märkimisväärsed trahvid. Ühendkoos arutelu keskendus sellele, kas ja kuidas uus erimenetlus, kohtu rolli suurendamine ning teabe kogumise volitused sobivad Eesti õiguskorraga ja kas need on kooskõlas põhiseaduslike õigustega.
Tehtud otsused 1
Riigikogu sisuliselt lõpetas eelnõu 384 esimese lugemise; hääletuse tulemus: poolt 6, vastu 50, erapooletuid puudus; ettepaneku tagasi lükata eelnõu esimene lugemine ei saanud toetust; muudatusettepanekute esitamise tähtaeg määrati 2. mail kell 17:15; lisati mõte kaasata põhiseadus- ja õiguskantsleri seisukohad ning kohtu- ja analüüsiosakondade arvamused.
Aktiivseimkõneleja
Anastassia Kovalenko-Kõlvart, keskfraktsiooni nimel (vasakul/left). Ta on kõige aktiivsem kõneisik selles päevakorrapunktis, esindades keskerakonna fraktsiooni ning esindades tihti kriitilist ja järelevalvet kaasavat seisukohta eelnõu vastu ning rõhutades vajadust põhiseaduslike õiguste ja õiguskantslerile esitatud kriitikate kaalumist. Tema osa kajastab vasakpoolset poliitilist positsiooni ning ta on loonud arutelus olulise hääle ja jätkuva arutelu fookuse.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Riigikogu liigub edasi 14. päevakorrapunktiga, mille raames käsitletakse valitsuse algatatud konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvate teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 384 esimene lugemine, ning esinemas on esmakordselt Riigikogu kõnetoolis justiitsminister Madis Timpsoni.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Ettekanne selgitab eelnõu nr 384 sisu, mille eesmärk on üle võtta ECN+ direktiiv, luua konkurentsiametile haldusjärelevalvemenetlus, dekriminaliseerida konkurentsi rikkumised ning anda kohtutele õigus rahatrahvi määrata, samuti lubada tõendite kogumist ning ajutisi meetmeid, arvestades põhiõiguste kaitset, ning rõhutab, et Eesti on ainus liige, kes direktiivi veel üle ei võtnud, mis on kaasa toonud komisjoni rikkumismenetluse ja potentsiaalselt suured trahvid.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees tänab ministrit, märgib, et küsimusi on, ning annab sõna Jaanus Karilaidile.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaanus Karilaid rõhutas, et eelnõu selgitamiseks tuleb tuua praktiline näide või juhtum, mis näitab, millist majanduskeskkonna probleemi see lahendab, ning nimetada konkreetseid tarbijatega manipuleerivaid ettevõtteid ning selgitada, mida täpselt Eestis parandatakse.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson ütles, et direktiivi eesmärk on ühtlustada kogu Euroopa Liidu konkurentsirikkumiste menetlemist, asendada praegused neli eri menetlust üheks ning parandada koostööd teiste riikidega ning täita ELile antud lubadused, kui ELi tee valitakse.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees kutsus Anastassia Kovalenko-Kõlvarti sõna võtma.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõne kritiseerib, et eelnõu loob Konkurentsiametist ja halduskohtust uue trahvi- ja karistusorgani ning näib poliitilise valikuna, keskendudes ettevõtete trahvimisele kriisiajal, ilma põhjaliku võrdlevanalüüsita, miks see sobiks väärteomenetluses.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson rõhutas, et valitsus ei ole tahtlikult olukorda halvendanud ja praegu on parim lahendus erihaldusmenetlus, kuna see sobib meie õigussüsteemi, direktiiv välistab süüteomenetlust ning seetõttu ei tehta KarS-i muudatusi ega väärteomenetlust.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees kutsus Mart Maastiku esinema.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Maastik väljendab muret, et halduskoht ei alustaks menetlust ning Konkurentsiamet teeks trahvide määramisel peamise töö, mis võib viia ebaprofessionaalsete otsuste tekkimiseni, ning halduskohus kinnitaks need ning seetõttu muutuks see Konkurentsiameti kummitempliks, tekiks küsimus, kelle poole hiljem pöörduda ja kas Eesti õiguskord pööratakse pea peale, kui halduskohus ei ole mõeldud karistavaks institutsiooniks vaid eraõiguslike isikute kaitseks riigivõimu omavoli eest.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson kinnitas, et halduskohus ja Eesti kohtusüsteem on väga usaldusväärsed ning konkurentsiamet teostab järelevalvet, kus halduskohus saab trahviotsuse kinnitada või tagasi saata, kui see tundub ebaõiglane.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub Priit Sibulal sõna võtta.

Priit Sibul
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Priit Sibul väljendab muret, et konkurentsikuritegude menetlus muudetakse haldusmenetluse erikorra järgi ning Konkurentsiameti trahvi kinnitamiseks kasutavad halduskohtusid, ning ta küsib, miks see lahendus valiti ja kas selle mõju meie õigussüsteemile ja halduskohtude rollile on korralikult läbi mõeldud.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Timpson ütles, et Euroopa Liidus on erinevaid lähenemisi ning enamus asju puudutab tsiviil- ja halduskohut, ning kuigi ta ei jaganud analüüsi pikkust, usub ta, et Justiitsministeeriumi ametnikud koos teistega on otsustanud, et halduskohus võiks olla see, kes selle kinnitab, ning kuigi komisjonis võib teemat veel arutada, on praegune valitsuse regulatsioon selline.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas kutsus Anastassia Kovalenko-Kõlvarti rääkima.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et direktiiv ei nõua haldusmenetluse raames üle võtmist, vaid soovitab liikmesriikidel võtta selle sobivaim vorm, ning kuigi õiguskantsler ja enamik õiguseksperte on eelnõu suhtes kriitilised ning on Riigikogule kirjutanud muret väljendades, leiab ta, et kui eelnõu jõuab kolm lugemist, kaebab õiguskantsler Riigikohtusse, ning küsib, miks Justiitsministeerium ei arvesta neid arvamusi ja jätkab Konkurentsiametile täiendavate õiguste andmisega, mida teistel ametitel pole.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson ütles, et kuigi valdav arvamus õigusteadlaste seas ei ole kindel ja õiguskantsler on väljendanud erinevaid seisukohti, tuleb kaasamises kuulata mõlemat poolt, õiguspoliitika kujundamine on siiski Justiitsministeeriumi pärusmaa ning kui keegi peab midagi põhiseadusvastaseks või riivavaks, võib kohtusse pöörduda ja vaidlus arutatakse.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas kutsus Mart Maastiku kõnelema.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mart Maastik tänab härra eesistujat ning ministrit, kuid ei saanud aru Konkurentsiameti otsusest ning küsib, kas otsust saab kohtusse kaevata ja kui halduskoht teeb otsuse, kuhu edasi pöörduda—vastust ta ei saanud.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson rõhutab, et kohtumenetluses on kontrollimehhanismid olemas ja halduskohtu otsuse edasi kaevamisel järgnevad sammud, ning möönab, et selle protsessi võiks komisjonis täpsemalt kirjeldada.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas kutsub lavale Priit Sibul.

Priit Sibul
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Priit Sibul tänas ministrit ja märkis, et õiguskantsler on esitanud mitmesuguseid seisukohti, mida ta on käsitlenud ühepoolsetena, ning küsis ECN+ kontekstis, kui kaua võtaks erihaldusmenetluse kaudu halduskohtudel trahvide määramise õiguse rakendamine ja kui kiiresti see võiks üle minna väärteomenetlusele.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson tõdes, et eelnõu alguses olid teistsugused seisukohad, rõhutas, et direktiivi rakendamine ei nõua kogu eelnõu ümberkirjutamist väärteomenetluse ja karistusõiguse jaoks ning et tähtaega ei julge ta öelda, kuid see kindlasti võtab aega.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Ettekandjale ja ministrile tänu avaldati, küsimused lõppesid ning järgmiseks kõneks kutsuti Mario Kadastik Riigikogu kõnetooli.

Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Majanduskomisjon arutas eelnõu 384 ja keskendus peamiselt sellele, kas konkurentsiseaduse muudatus tuleks menetleda haldus- või väärteomenetluse alusel, rõhutas laiemat kaasamist ning otsustas koos õigus- ja põhiseaduskomisjoniga tuua eelnõu täiskogu päevakorda 10. aprillil ja küsida arvamusi teistelt asutustelt, sealhulgas kavandada avalik istung.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas tänas ja palus Jaanus Karilaidi esitada küsimuse.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaanus Karilaid rõhutab kaasamise ja läbipaistvuse vajadust, paludes advokatuuri seisukohtade, Tartu Ülikooli õigusteadlaste arvamuste ja õiguskantsleri kriitika avalikustamist ning mõjuanalüüsi ning küsib, kui palju ressursse ja pädevust peab Konkurentsiamet ja halduskohus juurde hankima, et seda seadust hiljem kohaldama hakata.

Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kadastik ütles, et eelnõu kohta on erinevaid arvamusi: advokatuuri ja õigusteaduskonna arvamus on jätkata väärteomenetluse teel, õiguskantsler ja Riigikohus on erihaldusmenetlusega seotud küsimustes kahetise või pigem puhtalt haldusmenetlust eelistavad ning mõjude analüüsi komisjonis ei arutatud ja täpsed numbrilised andmed pole praegu teada.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ettekandjat, teatas, et nüüd avatakse fraktsioonide vahelised läbirääkimised ning eeldab Jaanus Karilaidi Isamaa fraktsiooni volituse olemasolu, paludes tal kõnet pidada Riigikogu kõnetoolist.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaanus Karilaid ütles, et praegune lahendus ei paku praktilisi lahendusi, tekitab ebakõla ja kohtuvaidlusi ning hirmutab ettevõtluskeskkonda, mistõttu Isamaa fraktsioon nõuab eelnõu ümberkirjutamist ja esimesel lugemisel tagasi lükkamist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Toomas Uibo esindab Eesti 200 fraktsiooni Riigikogu kõnetoolil ning palub kolm lisaminutit.

Toomas Uibo
Profiileerimine Eesti 200 fraktsioonAI kokkuvõte
Toomas Uibo tõi esile, et eelnõu konkurentsiõiguse rikkumiste eest rahatrahvide määramises tuleb kohtu rolli suurendada, kaasates kohtud ja õiguskantsleri ning järgides põhiseaduslikke õigusi, ning Eesti 200 esitas protokollilised märkused ning lisas alternatiivse eelnõu, kus trahvid määrab kohus pärast tõendite põhjalikku hindamist ja mis haakub paremini halduskohtu olemusega.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ning teavitab, et järgmiseks kõneleja on Anastassia Kovalenko-Kõlvarti keskfraktsiooni nimel ning palub kolm minutit lisaaega.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart väidab, et eelnõu, millega luuakse Konkurentsiametile ja halduskohtule paralleelne trahvimenetlus, on ebamõistlik ning ohtlik ettevõtlusele ja võimude lahususele ning tuleb esimesel lugemisel tagasi lükata.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees kuulutab läbirääkimised lõppenuks ja kutsub Riigikogu võtma seisukohta ning hääletama selle üle, et eelnõu 384 esimesel lugemisel tagasi lükata Isamaa fraktsiooni ja Eesti Keskerakonna fraktsiooni ettepanekul.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas, et ettepanek sai 6 poolt, 50 vastu ning erapooletuid ei olnud, seetõttu ei leidnud see toetust ja eelnõu 384 esimene lugemine lõpetati, ning muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 2. mai kell 17.15.