Istungi profiil: Madis Timpson

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-10-08

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud riikliku julgeoleku ja kriitilise taristu kaitsele, eriti seoses Estlink 2 kaabli kahjustamisega. Toetab tugevalt seadusandlikke meetmeid, mis suurendavad heidutust (kuni 4 miljardi euro suurune rahaline karistus) ja laiendavad Eesti jurisdiktsiooni rahvusvahelistes vetes toime pandud tegude puhul. Samuti rõhutatakse vajadust tagada jälitustegevuse laiendamisel tavakodanike õiguste kaitse kohtuliku kontrolli kaudu.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab üles sügavat asjatundlikkust karistusõiguse, rahvusvahelise mereõiguse (UNCLOS) ja jurisdiktsiooniküsimuste alal, viidates Soome kohtuotsusele ja Eesti karistusseadustiku sätetele. On kursis seadusandliku protseduuri ja komisjonitööga, suutes detailselt kokku võtta keerulisi arutelusid jälitustegevuse regulatsiooni ja rahaliste karistuste piirmäärade üle.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on valdavalt formaalne, analüütiline ja protseduuriline, eriti komisjoni istungi kokkuvõtte esitamisel. Kasutab juriidilist terminoloogiat ja keskendub loogilistele argumentidele ning faktidele. Esimeses kõnes on toon küsiv ja õiguslikult terav, nõudes analüüsi Eesti seisukoha kujundamiseks rahvusvahelises õigusvaidluses. Sisaldab lühikest, kerget sarkasmi Reformierakonna liikme suunas.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne seadusandlikus töös, tegutsedes juhtivkomisjoni esindajana ja esitades täiskogule detailseid aruandeid komisjoni istungitest (mis toimus esmaspäeval, 22. septembril). Osaleb aktiivselt ministri ja kolleegidega peetavates aruteludes, esitades konkreetseid õiguslikke küsimusi.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene kriitika puudub, kuid viidatakse kaudselt välisriikidele, kes võivad olla huvitatud Eesti taristu kahjustamisest või kes ei pruugi olla huvitatud rahvusvaheliste lepingutega liitumisest (viide "igaüks saab aru, kellest on jutt"). Mainitakse ka poliitiliselt motiveeritud tellimustööga seotud vandalismi juhtumeid (endise siseministri auto), rõhutades vajadust karmimate karistuste järele.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Komisjonis on koostööaldis ja konsensuslik, märkides, et otsused eelnõu menetlemise kohta võeti vastu konsensuslikult. Teeb koostööd ministriga, paludes tal saata komisjonile täiendavaid ettepanekuid. On avatud spetsialistide (mereõiguse eksperdid) kaasamisele komisjoni arutellu.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev rahvusvaheline ja regionaalne fookus, keskendudes Eesti kriitiliste objektide (Estlink 2) kaitsele väljaspool territoriaalvett. Tegeleb aktiivselt Soome kohtuotsuse ja rahvusvahelise mereõiguse (UNCLOS) küsimustega, samuti naaberriikidega sõlmitavate lepingute (hauarahuleping) teemaga.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad väljenduvad vajaduses kaitsta riiklikult olulist taristut (Eleringi 50% omanduses olev kaabel). Toetab äärmiselt suuri rahalisi karistusi (kuni 4 miljardit eurot), et tagada piisav heidutav mõju majanduslikult kahjulike tegude eest.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub õigusriigi põhimõtetele ja julgeoleku tasakaalule. Tõstatab küsimuse jälitustegevuse laiendamise ja tavakodanike õiguste riive vältimise kohta, rõhutades, et tasakaalu tagavad kohtud, kes annavad loa jälitustegevuseks. Käsitleb ka poliitiliselt motiveeritud vandalismi küsimust.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on karistusseadustiku muutmine, et tõsta kriitilise taristu kahjustamise eest määratavaid rahalisi karistusi ja selgitada jurisdiktsiooni rahvusvaheliste intsidentide puhul. On eelnõu toetaja ja menetleja, tagades selle edasiliikumise Riigikogus.

2 Analüüsitud kõnesid