Päevakorra profiil: Madis Timpson

Rahvatervishoiu seaduse eelnõu (433 SE) teine lugemine

2024-12-05

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 433 SE menetlemist toetav, rõhutades protseduurilist konsensust ja vajadust viia menetlus läbi sünkroonis teise seaduseelnõuga. Kõneleja keskendub juriidiliste ja tehniliste detailide selgitamisele, näiteks volitusnormi ümbertõstmine soovahetuse küsimuses. Positsioon on pigem poliitikapõhine ja keskendub seaduseelnõu puhtale läbiviimisele.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab autoriteeti seadusloome protseduurides ja komisjoni töös, detailidesse minnes (nt nelja koosoleku vajadus). Tehniline asjatundlikkus ilmneb spetsiifiliste juriidiliste sõnastuste (nt inhaleerimine/manustamine vs. kehasse viima) ja volitusnormide liikumise selgitamisel. Ekspertiis tugineb suuresti Sotsiaalministeeriumi ametnike antud kinnitustele ja selgitustele.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, selgitav ja protseduurikeskne, keskendudes komisjoni töö ja menetlusotsuste edastamisele. Kõneleja kasutab loogilisi argumente ja ametnike kinnitusi, olles samas korrigeeriv ja konkreetne, kui kahtluse alla seatakse komisjoni volituste piirid ("iga asi omal ajal ja omas kohas"). Toon on neutraalne ja eesmärk on tagada informatsiooni täpsus.

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne komisjoni töös, viidates neljale koosolekule ja kaasamisüritusele, kus arutati eelnõu sisu ja menetlust. Tegevusmuster näitab keskendumist seadusloome protseduuride sünkroniseerimisele ja konsensuslike otsuste saavutamisele. Ta annab ülevaate menetluse ajakavast, sealhulgas lõpphääletuse kuupäevast.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest tugevat vastasseisu ei väljendata, kuid lükatakse ümber Linnade ja Valdade Liidu mure uute rahaliste kohustuste tekkimise pärast, tuginedes ministeeriumi kinnitustele. Samuti kritiseeritakse kaudselt Riigikogu liikmeid, kes küsivad komisjonis teemasid, mis jäävad eelnõu ja ministeeriumi volituste raamidest välja, pidades seda mittekonstruktiivseks.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kaasav, rõhutades, et kõik menetlusotsused tehti komisjonis konsensuslikult. Koostööd tehti ministeeriumide ametnike ja huvigruppidega (nt Perearstide selts, Linnade ja Valdade Liit) tehniliste ja sisuliste küsimuste lahendamiseks. Kõneleja toetub ametnike selgitustele ja juristide arvamustele.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus puudutab ka kohalikku tasandit, kuna käsitleti Eesti Linnade ja Valdade Liidu murekohti seoses võimalike uute ülesannete ja rahastamisvajadusega. Mainitakse ka tuulikute tervisemõjusid, mis viitab regionaalsete keskkonnaprojektide mõjule, kuigi vastused sellele teemale tulevad Kliimaministeeriumilt.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad piirduvad kohalike omavalitsuste finantsmõjude käsitlemisega. Kõneleja toetab ministeeriumi seisukohta, et eelnõu ei too kaasa uusi rahalisi kohustusi, lükates seega tagasi omavalitsuste mure võimalike katmata kulude pärast.

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil soovahetuse teema, mida komisjonis korduvalt arutati. Kõneleja rõhutab tungivalt ja korduvalt, et sisulisi muudatusi soovahetuse teenuse tingimustes ei tehta, vaid liigutatakse vaid volitusnormi ühest seadusest teise, kus on selle loogiline koht.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Rahvatervishoiu seaduse eelnõu (433 SE) teise lugemise lõpetamine ja lõpphääletusele suunamine. Oluline prioriteet on tagada menetluse rütmiline kooskõla alusharidusseaduse eelnõuga. Saavutuseks peetakse konsensuslike menetlusotsuste tegemist ja juriidiliste tehniliste küsimuste lahendamist.

7 Analüüsitud kõnesid