Istungi profiil: Urve Tiidus

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-05-21

Poliitiline positsioon
Poliitiline rõhuasetus on vedelkütuse seaduse muudatustel, mis puudutavad kestlike lennukikütuste (biokütuste) järkjärgulist kasutuselevõttu ärilises lennunduses. Seisukoht on mõõdukalt toetav, rõhutades, et algne 2% osakaal on valitud Euroopa Liidu ettevõtjate konkurentsivõime säilitamiseks. Menetlemist peetakse praktiliselt vajalikuks Transpordiameti töökorralduslike küsimuste tõttu. Poliitiline raamistik on pigem poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes regulatsiooni tasakaalule.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust lennunduse regulatsioonide ja kütuseohutuse teemal, käsitledes detailselt biokütuse segamise ohutust, protsentuaalseid eesmärke (2% alguses, 70% aastaks 2050) ning mõju ärilisele lennutranspordile. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "kestlik lennukikütus" ja viidatakse Euroopa Komisjoni mõjuhinnangule. Ekspertiis väljendub ka kolme tüüpi kestlike kütuste (biokütused, sünteetilised, ringlussevõetud süsinikupõhised) eristamises.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, olles tüüpiline komisjoni ettekandele. Keskendutakse loogilisele argumentatsioonile ja faktide esitamisele, summeerides komisjonis tõstatatud küsimusi (nt ohutus, hinnad, konkurents) ja saadud selgitusi. Emotsionaalseid apelle ei kasutata, rõhk on seaduseelnõu menetluskäigu ja sisu objektiivsel edasiandmisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud seadusandliku tööga, hõlmates Majanduskomisjoni istungi (12. mai) tulemuste ettekandmist ja menetlusotsuste tegemist. Märgitakse ära mõjuanalüüsi laekumine komisjoni istungite vahepealsel ajal. Kõneleja tegevus on suunatud eelnõu kiirele edasiviimisele Riigikogu täiskogus.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on kaudne, kajastades komisjoni liikmete muret biokütuse kõrge hinna ja selle mõju pärast piletihindadele ning Euroopa Liidu lennuettevõtjate konkurentsivõimele Kolmanda Maailmaga võrreldes. Menetlusotsuste puhul esines komisjonis vastuseisu (2 vastuhäält ettepanekule esimene lugemine lõpetada ja muudatusettepanekute tähtaja määramisele).

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja nõudlik, hõlmates aktiivset suhtlust Vabariigi Valitsuse esindajatega (minister Sutt, nõunik Vöörmann) selgituste saamiseks. Komisjon nõudis ja sai täiendava mõjuanalüüsi, mis näitab valmisolekut koostööks tingimusel, et vajalik info esitatakse. Märgitakse ka koostööd Eesti lennukikütuse tarnijatega.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud riiklikule tasandile (Tallinna lennujaam, Transpordiamet) ja rahvusvahelisele regulatsioonile (Euroopa Liidu määrus, Kolmanda Riigi lennuettevõtjate kohustused). Regionaalne fookus Eestile väljendub soovis näha mõjuanalüüsi just Eestist väljuvate populaarsemate liinide kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad regulatsiooni mõjule turukonkurentsile ja tarbijahindadele, rõhutades vajadust vältida ärilise lennutranspordi halvamist. Tunnistatakse, et toornafta hind maailmaturul on lennukikütuse hinna suurim mõjutaja, mis viitab turujõudude olulisuse tunnistamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on vedelkütuse seaduse muutmise seaduse eelnõu kiire menetlemine, et kehtestada kestlike lennukikütuste nõuded. Kõneleja on eelnõu toetav ettekandja, kes rõhutab vajadust menetlus lõpule viia veel sel kevadel. Menetlusotsused hõlmasid ettepanekut esimene lugemine lõpetada ja muudatusettepanekute tähtaja määramist 28. maiks.

1 Analüüsitud kõnesid