Istungi profiil: Urve Tiidus

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-14

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on hariduspoliitikal ja eesti keele positsiooni tugevdamisel. Toetatakse üleminekut eestikeelsele õppele ja laste ettevalmistamist üldhariduseks, kuid küsitakse selgitusi seaduse kohustuslikkuse ja keeleõppe tugimehhanismide kohta. Seisukohad on suunatud poliitika kvaliteedile ja väärtuspõhisele lähenemisele, rõhutades eesti keele oskuse eelist.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusseaduste ja keelepoliitika vallas, viidates rahvusvahelisele praktikale (kohustuslik haridus teatud vanusest) ja pedagoogilistele põhimõtetele (lapsed kui head keeleõppijad, "üks inimene – üks keel"). Eriti detailne on teadmine eesti keele grammatilistest eranditest, tuues näiteks sõna "seaduseelnõu" käändelise erandi.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, viisakas ja analüütiline, pöördudes lugupidavalt ministri ja ettekandja poole. Stiil tugineb loogilisele küsitlemisele ja selgituste nõudmisele, kasutades kaudset kriitikat (viidates keelevigadele saalis) teema olulisuse rõhutamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungil, esitades lühikese aja jooksul mitu küsimust seoses haridust ja keelt puudutava seaduseelnõuga. Muster näitab keskendumist arutlusel oleva seaduse detailidele ja rakendamisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Puuduvad otsesed kriitikad või vastandumine teistele poliitilistele jõududele. Fookus on valitsuse esindajalt selgituste ja kinnituste saamisel seaduseelnõu sisu ja rakendamise kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on küsitlev ja konstruktiivne, suunatud ministrilt ja ettekandjalt detailide ja tagatiste saamisele seaduse edukaks rakendamiseks. Eesmärk on tagada poliitika kvaliteet ja toetada üleminekut eestikeelsele õppele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul haridus- ja keelepoliitikal, mis puudutab üldhariduse saamist ja eesti keele õppe kättesaadavust kogu riigis. Mainitakse ka rahvusvahelist konteksti (Euroopa riigid), kuid puudub konkreetne kohalik või piirkondlik rõhuasetus.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamised sotsiaalteemad on haridus ja keeleoskus. Rõhutatakse eesti keele oskuse väärtust ja kättesaadavust, pidades seda eeliseks ja positiivseks asjaks. Eraldi küsitakse lasteaedades vajaliku keeletoe tagamise kohta, et toetada laste kõne arengut üleminekul eestikeelsele õppele.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on seaduseelnõul, mis puudutab laste ettevalmistamist üldhariduseks alates esimesest klassist. Kõneleja roll on küsija, kes soovib tagada, et seadus tagaks piisava keeletoe ja selgitaks, kas hariduse ettevalmistus on kohustuslik või jätab valiku vanemale.

3 Analüüsitud kõnesid