Päevakorra profiil: Urve Tiidus
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine
2024-05-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on keskendunud alushariduse seaduseelnõu rakenduslike detailide selgitamisele. Kõneleja toetab eesmärki valmistada lapsi ette üldhariduseks ja peab üleminekut eesti keelele heaks, kuid rõhutab vajadust teada, kas seadus teeb osalemise kohustuslikuks või jätab vanemale valiku.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust alushariduse ja keeleõppe valdkonnas, viidates rahvusvahelisele praktikale kohustuslikkuse osas ning keeleõppe põhimõtetele ("kuldne reegel: üks inimene – üks keel"). Rõhk on detailidel, mis puudutavad lasteaedade keeletoe tagamist ja kõne parandamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja küsitlev, pöördudes otse ministri poole selgituste saamiseks. Kasutatakse loogilisi argumente ja küsimusi, et tagada seaduse praktiline toimivus ja lahendada reaalses elus tekkivaid olukordi, vältides emotsionaalseid apelle.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub kahe kõnega ühel istungipäeval, mis näitab aktiivset osalemist seaduseelnõu (Alusharidusseaduse eelnõu) esimesel lugemisel. Muster on suunatud otsesele küsimuste esitamisele ministrile seaduse rakendamise kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Puuduvad andmed.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on suunatud dialoogile ja selgituste saamisele ministrilt, mis viitab avatusele seaduseelnõu sisu täpsustamiseks ja parendamiseks. Eesmärk on tagada, et seadus aitaks reaalselt tagada vajalikku keelelist tuge.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (alushariduse seadus, eesti keelele üleminek) ja rahvusvahelisel kontekstil (võrdlus Euroopa riikidega, kus haridus on kohustuslik). Puudub spetsiifiline regionaalne rõhuasetus.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Puuduvad andmed.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on alusharidus ja keelepoliitika. Kõneleja toetab üleminekut eesti keelele, kuid rõhutab vajadust tagada lasteaedades piisav tugi kõne parandamiseks ja keelekasutuse toetamiseks, et lapsed oleksid üldhariduseks valmis.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Alusharidusseaduse eelnõul (419 SE). Kõneleja tegutseb küsitlejana, otsides selgust eelnõu kohustuslikkuse ja keeletoe tagamise mehhanismide kohta.
2 Analüüsitud kõnesid