Päevakorra profiil: Urve Tiidus

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

2024-01-18

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridussüsteemi struktuursetel küsimustel, eriti õpetajate värbamisel ja koolivõrgu muutuste juhtimisel. Esineja võtab pragmaatilise hoiaku, rõhutades, et küpses eas õpetajate kogemus ei ole probleem, kuid nõuab selgeid meetmeid noorte meelitamiseks õpetajaametisse. Seisukohad on suunatud lahenduste leidmisele ja poliitika tulemuslikkusele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab teadmisi haridussektori demograafiast, eriti õpetajate vanuselisest jaotusest, ning mõistab koolivõrgu haldamise keerukust, rõhutades kohalike omavalitsuste rolli. Ta tunnistab muutuste olukorda hariduses ja keskendub poliitika rakendamisele ning personaliküsimustele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on formaalne, lugupidav ja analüütiline, pöördudes otse juhataja, komisjoni esimehe ja ministri poole. Esineja on tunnustav, tänades ettevalmistatud materjalide eest, ning kasutab küsimustel põhinevat lähenemist, et otsida praktilisi lahendusi (nt reklaamlause või ootused KOV-idele).

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad kahe küsimusega, mis esitati ühel ja samal kuupäeval (18.01.2024) riikliku küsimuse arutelul "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk". Laiemate tegevusmustrite kohta andmed puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Andmed puuduvad. Esineja ei kritiseeri ega vastandu ühelegi poliitilisele rühmale või isikule, vaid keskendub lahenduste otsimisele ja olukorra analüüsile.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konstruktiivne ja tunnustav, tänades Kultuurikomisjoni esimeest ettevalmistatud materjalide eest. Esineja otsib aktiivselt lahendusi ja ootusi nii komisjonilt kui ka ministrilt, mis viitab valmisolekule kaasa aidata.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul haridusvõrgu reformil, kuid rõhutatakse kohalike omavalitsuste (KOV) olulist rolli koolivõrgu muutuste juhtimisel. See viitab regionaalse tasandi teemade ja kohaliku halduse olulisusele.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad. Arutelu keskendub hariduse struktuurile ja personaliküsimustele, mitte otseselt maksudele, kulutustele või majanduskasvule.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine käsitletav sotsiaalne teema on haridus ja õpetajate koosseis. Esineja väärtustab kogemust, väites, et õpetajate küps iga ei ole probleem, kuid rõhutab vajadust lahendada noorte värbamise küsimus.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud haridusvõrgu reformi ja õpetajate värbamise strateegilisele planeerimisele. Esineja tegutseb pigem küsija ja suunaja rollis, otsides valitsuselt selgeid ootusi ja lahendusi muutuste edukaks elluviimiseks.

2 Analüüsitud kõnesid