
AI Profiileerimine: Tarmo Tamm
Päevakorrapunkte: 16
470/470 profiling (100.0%)
Sõnavõtte kokku: 47
Analüüsi periood: 2024-03-06 - 2025-09-17
Poliitiline positsioon
Poliitiku positsioon on selgelt majandus- ja regulatsioonikeskne, rõhutades pikaajalist majanduskasvu, innovatsiooni ning ettevõtluskeskkonna stabiilsust, olles tugevalt vastu populistlikele maksudele. Korduvalt keskendutakse konkreetsete seadusandlike probleemide lahendamisele (nt ühistransport, nuhtlusisendite regulatsioon) ja riigi efektiivsuse parandamisele, täites samal ajal Euroopa Kohtu otsustest ja EL-i direktiividest tulenevaid kohustusi. Kliima- ja keskkonnapoliitikat toetatakse tugevalt, sidudes selle majandusliku kasu ja geopoliitilise julgeolekuga, kuid rõhutatakse vajadust leida tasakaal kõrgete keskkonnastandardite ja Eesti majandushuvide vahel. Positsioon on valdavalt poliitika- ja menetluskeskne, rõhutades riigi toimivust ja kodanike usalduse taastamist.
Teemade ekspertiis
Poliitiku asjatundlikkus on laiaulatuslik, keskendudes kolmele põhivaldkonnale: makromajanduslik strateegia ja finantsregulatsioon (sh pangandus ja maksustamine), keerulised EL-i keskkonna- ja transpordiregulatsioonid (eriti meretranspordi heitkogustega kauplemise süsteem ehk HKS) ning Riigikogu majanduskomisjoni seadusandlikud ja haldusprotseduurid. Tema autoriteeti kinnitab järjepidev spetsiifilise tehnilise ja õigusliku terminoloogia (nt "nuhtlusisendid," "solidaarsusmaks," "delegeeritud määrused") ning detailsete kvantitatiivsete andmete (finantskohustused, CO2 jalajälg, kahjuprotsendid) kasutamine. Asjatundlikkus on sügav ja detailikeskne, ulatudes strateegilisest planeerimisest (majanduse kahekordistamine) kuni spetsiifiliste seaduseparagrahvide ja IT-lahenduste vajaduse selgitamiseni.
Retoorriline stiil
Poliitiku retooriline stiil on läbivalt formaalne, asjalik ja protseduuriline, eriti komisjoni ettekannete ja menetluslike detailide edastamisel. Argumentatsioon toetub valdavalt loogilisele apellatsioonile, keskendudes faktidele, andmetele, õiguslikule analüüsile ja konsensuse rõhutamisele. Emotsionaalseid apelle kasutatakse strateegiliselt ja selektiivselt, peamiselt kriitika teravdamiseks (nt populistlike ettepanekute või ebaproportsionaalse karistuspraktika aadressil) või kiireloomulisuse loomiseks. Toon varieerub neutraalsest ja lepitavast (komisjoni töö kokkuvõtmisel) kuni enesekindla, kriitilise ja kaitsevani, sisaldades vajadusel otseseid ümberlükkamisi vastaste väidetele.
Tegevusmustrid
Poliitiku tegevusmuster on rütmiline ja tugevalt seotud Riigikogu komisjonide tööga, kus ta täidab regulaarselt ettekandja rolli, refereerides majandus- ja hiljem keskkonnakomisjoni istungeid ning otsuseid. Tema aktiivsus on keskendunud seadusandluse menetlemisele ja kaitsmisele täiskogu ees, hõlmates nii laiaulatuslikke strateegilisi debatte kui ka konkreetsete eelnõude toetamist või tagasilükkamist. Tegevuse sagedus viitab aktiivsele osalemisele fraktsiooni ja komisjonide töös, kusjuures oluline osa on ka sidusrühmade (nt veisekasvatajad, tööstusliidud) kaasamine seadusloome protsessi.
Opositsiooni hoiak
Poliitiku opositsiooniline tegevus jaguneb teravaks, väärtuspõhiseks vastuseisuks populistlikele poliitilistele ettepanekutele (nt Keskerakonna pangamaks) ja süsteemseks kriitikaks riigi passiivsuse, liigse bürokraatia ning ebaproportsionaalsete ametnikupraktikate vastu. Kriitika on peamiselt sisuline, süüdistades vastaseid (sh Urmas Reinsalu) ebakompetentsuses, avalikkuse eksitamises või ohtlike pretsedentide loomises, mis viitab kõrgele intensiivsusele poliitilise vastasseisu korral. Lisaks poliitilistele oponentidele tegeletakse aktiivselt ka väljaspool süsteemi esitatud vastuväidetega (nt Kaubandus-tööstuskoda, hundijahi vaidlustajad), lükates ümber väited põhiseadusvastasusest või ebaõiglusest. Vaatamata teravatele rünnakutele on märkimisväärne osa perioodist möödunud otsese vastasseisuta, keskendudes tehniliste lahenduste leidmisele ja konsensusele.
Koostööstiil
Poliitiku koostööstiil on valdavalt konsensuslik ja pragmaatiline, keskendudes laiapõhjalise toetuse saavutamisele nii komisjonides kui ka Riigikogu saalis. Ta rõhutab järjepidevalt üksmeelseid otsuseid ja edukat koostööd ministeeriumidega, samuti näitab üles valmisolekut erakondadeüleseks tegevuseks, toetades selgesõnaliselt ka opositsiooni eelnõusid. Pragmatism väljendub sidusrühmade aktiivses kaasamises ning valmiduses pakkuda kompromisse ja leevendusmeetmeid (nt palgatoetus) seadusandlike muudatuste toetuse tagamiseks.
Regionaalne fookus
Poliitiku regionaalne fookus on valdavalt riiklik ja rahvusvaheline, keskendudes laiaulatuslikule majandusstrateegiale, äridiplomaatiale ja üleriigilisele seadusandlusele. Konkreetsed regionaalsed teemad jagunevad kaheks selgeks valdkonnaks: maaelu probleemid, rõhutades majanduslikku ebavõrdsust ja linna-maa lõhet (nt suurkiskjapoliitika Soomaal), ning Eesti meretranspordi ja laevandusettevõtete huvide kaitsmine rahvusvaheliste ja EL-i regulatsioonide kontekstis. Seega puudub pidev fookus ühel konkreetsel kohalikul valimisringkonnal, rõhk on riiklikel sektoripõhistel eripäradel ja maapiirkondade üldisel heaolul.
Majandusvaated
Poliitiku majandusvaated on tugevalt turumajandust ja ettevõtlust toetavad, pidades kasumit investeeringute ja innovatsiooni peamiseks allikaks ning nõudes bürokraatia vähendamist ja ambitsioonikat majanduskasvu. Ta on rangelt vastu ettevõtluskeskkonda kahjustavale tagasiulatuvale maksustamisele ning rõhutab fiskaalset vastutust ja tulemuslikkust, nõudes kulude ja hüvitiste (nt kommertsvedajatele) puhul kontrollitud andmete kasutamist. Riigi roll on strateegiline ja pragmaatiline, toetades teadusmahukaid ja rohelisi sektoreid ning kasutades keskkonnamakse (nt CO2 HKS) viisil, mis tagab majandusliku tasakaalu ja riigi rahalise kasu, pakkudes samal ajal sihtotstarbelisi toetusi (nt laevanduses, maapiirkondades) kriitiliste sektorite jätkusuutlikkuse tagamiseks.
Sotsiaalsed küsimused
Poliitiku sotsiaalküsimuste käsitlus on valdavalt administratiivne ja instrumentaalne, nähes haridust ja kultuuri majanduse edendamise ning turismi loomise vahenditena ning sotsiaaltoetusi (nt tasuta sõidu õigus) halduslikult sujuvalt hallatavate hüvedena. Keskne teema on kodaniku usalduse ja lojaalsuse hoidmine riigi vastu, mida rõhutatakse nii efektiivse halduskvaliteedi kaudu kui ka konkreetselt relvalubade tühistamise praktika puhul, kus hoiatatakse ebaproportsionaalsete karistuste eest ja seostatakse kodanike õigused otseselt laiapõhjalise riigikaitsega. Traditsioonilised sotsiaalsed kuumad teemad (immigratsioon, LGBTQ+, abordid) profiilis puuduvad.
Seadusandlik fookus
Poliitiku seadusandlik tegevus on keskendunud kolmele peamisele valdkonnale: majandusregulatsioonide toetamine ja kontroll (sh pangamaksu vastustamine), haldusmenetluse tõhustamine ning EL-i direktiivide ülevõtmine transpordi- ja keskkonnasektoris (nt HKS meretranspordis). Ta tegutseb valdavalt konkreetsete eelnõude tugeva toetaja ja eestvedajana, olles korduvalt juhtivkomisjoni (Majanduskomisjon, Keskkonnakomisjon) ettekandja ja raportöör. See roll näitab sügavat tehnilist seotust seadusloome protsessiga, keskendudes õiguskindluse tagamisele ja menetluste konsensuslikule lõpuleviimisele. Oluline osa tööst on suunatud ka regulatiivse selguse loomisele, olgu selleks siis ühistranspordi kompensatsioonide kord või relvalubade tühistamise kaalutlusõiguse parandamine.